handdator

Visa fullständig version : Effekter av knäböj i skolan


King Grub
2016-06-24, 11:24
BACKGROUND:

For adolescent girls, less information on the effects of school-based exercise training is available from earlier studies. This study aimed to determine the effects of school-based squat training on body composition and muscular strength in adolescent girls.

METHODS:

Fifty-two girls (13.8±0.6 years) were randomly assigned to the training and control groups. The training group conducted an 8-week body mass-based squat exercise training (100 reps/day, 45 sessions) as a part of after-school activity. Body composition (bioelectrical impedance analyzer), muscle thickness at the thigh anterior (ultrasound), and maximal isometric knee extension strength (myometer) were determined before and after the intervention. The magnitude of maturation was assessed using Tanner stage criteria of pubic hair before the intervention.

RESULTS:

After the intervention, percent body fat decreased in the training group, but increased in the control group. The relative changes in lean body mass, muscle thickness and muscular strength were similar between both groups. In the training group, the relative change in knee extension strength was correlated to the magnitude of maturation before the intervention.

CONCLUSIONS:

For adolescent girls, an 8-week body mass-based squat training is feasible for lowering percent body fat. In addition, the strength improvement for the knee extensors partially depends on the magnitude of maturation at start of the intervention.

J Sports Med Phys Fitness. 2016 Jun;56(6):678-683. Effects of school-based squat training in adolescent girls.

Loke
2016-06-24, 11:41
"Tanner criteria of pubic hair" - så de kollade könshår? Känns lite onödigt integritetskränkande eller?

Anyway, frågan är om man inte skulle få åtminstone viktnedgången av vilken kontrollerad träning som helst.

Bärsärk
2016-06-24, 12:47
Får man mustigt könshår av knäböj?

Filipb
2016-06-24, 13:27
Får man mustigt könshår av knäböj?

:laugh::laugh:

wilhelmblomgren
2016-06-24, 13:37
"Tanner criteria of pubic hair" - så de kollade könshår? Känns lite onödigt integritetskränkande eller?

Anyway, frågan är om man inte skulle få åtminstone viktnedgången av vilken kontrollerad träning som helst.

Tänkte detsamma. Det är ju knappast någon skräll att man går ner i vikt av träning.

King Grub
2016-06-24, 16:01
Tvärtom, träning är synnerligen ineffektivt för viktnedgång.

Sansad
2016-06-24, 18:06
Tänkte detsamma. Det är ju knappast någon skräll att man går ner i vikt av träning.

Inte om man lyssnar på vem som helst nej, då är det ingen skräll.

Om du däremot ser till forskningen så är träning i sig inte alls effektivt för viktnedgång.

Gerdler
2016-06-24, 20:20
Tvärtom, träning är synnerligen ineffektivt för viktnedgång.
Beror på träningen och om det kompenseras.

Styrketräning och synnerligen knäböj är effektivt för viktuppgång skulle jag säga.

King Grub
2016-06-24, 20:44
Beror på träningen och om det kompenseras.

Mycket mer komplicerat än så, med bl a nedreglering av energiförbrukningen ju mer aktivitet som utförs.

Träning kan motverka viktuppgång, men är inte effektivt för viktminskning.

Morty
2016-06-25, 11:56
Fasen vilket trist program dock, varför körde de inte Smolov :/

wilhelmblomgren
2016-06-25, 14:22
Inte om man lyssnar på vem som helst nej, då är det ingen skräll.

Om du däremot ser till forskningen så är träning i sig inte alls effektivt för viktnedgång.

Jag förstår att träning kanske hämmar vissa hormoner vilket är gynnsamma i samband med viktnedgång. Men med kardiovaskulär träning så förbrukar du ju en massa kalorier, vilket leder till eventuell viktnedgång.

King Grub
2016-06-25, 18:00
Nej, bara upp till vad måttlig mängd träning åstadkommer. Ökar träningsmängden mer ökar inte kaloriförbrukningen därefter.

King Grub
2016-06-25, 18:02
http://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(15)01577-8

wilhelmblomgren
2016-06-26, 00:01
Nej, bara upp till vad måttlig mängd träning åstadkommer. Ökar träningsmängden mer ökar inte kaloriförbrukningen därefter.

Va? Ursäkta min okunnighet. Men rör du dig mer så går det väl åt mer energi?

King Grub
2016-06-26, 13:44
Inte över dygnet som helhet.

wilhelmblomgren
2016-06-26, 15:10
Inte över dygnet som helhet.

Va? Men arbete kräver ju energi, enkel fysik.

Får du då lägre basal omsättning om du rör dig mycket? Jag är sjukt förvirrad*gah!*

Masterpan
2016-06-27, 08:23
Inte över dygnet som helhet.

Vet man vad i kroppen som nedregleras för att minska energiåtgången?

jimcg
2016-06-29, 18:29
Inte över dygnet som helhet.
Va? Men arbete kräver ju energi, enkel fysik.

Får du då lägre basal omsättning om du rör dig mycket? Jag är sjukt förvirrad*gah!*

Jag bumpar för jag vill också veta mera. Misstänker att det förklarades i detalj om man klickade på din länk i post nr 13, Grub, men det var ju ingen lättsmält läsning precis...