handdator

Visa fullständig version : Kan någon hjälpa mig och min kompis med posten?


TheBeach97
2016-06-23, 21:59
Hej det är såhär att min kompis ska skicka mig ett paket med posten men vi vet inte riktigt hur vi ska göra.

Jag har liksom min postadress hos en person, dit alla mina brev kommer, men jag är inte officiellt registrerad som boende på just den adressen.

Men nu över sommaren är jag hemma hos min mamma och min kompis ska skicka paketet hit istället för den adressen dit min post vanligtvis kommer, men jag vill att mitt namn ska stå på paketet så hon inte får för sig att öppna det då jag inte gillar hon snokar i mitt privatliv då jag över 18 nu haha.

Så ja, jag vill att paketet ska komma till postlådan till min mamma där jag befinner mig nu men vill gärna att mitt namn står på paketet, hur gör man och går det?

Vi har aldrig skickat paket såhär förut så vi undrar hur man gör, för å vara säker att paketet inte kommer bort.

King Grub
2016-06-23, 22:02
Det är bara den person som är namngiven som mottagare på ett paket som kan hämta ut det i vilket fall som helst.

ceejay
2016-06-23, 22:03
Skicka REK, då får du en avi hem till din mor med ditt namn. Antar jag?

Loke
2016-06-23, 22:04
Det är väl bara att skriva din mors adress men ditt namn?

TheBeach97
2016-06-23, 22:04
Det är bara den person som är namngiven som mottagare på ett paket som kan hämta ut det i vilket fall som helst.

jaa men jag tror paketet kommer ner i postlådan för det är väldigt litet så jag tror inte man behöver hämta ut det... ?

TheBeach97
2016-06-23, 22:05
Det är väl bara att skriva din mors adress men ditt namn?

jaha det är så enkelt alltså? Trodde inte det funkade så

King Grub
2016-06-23, 22:06
jaa men jag tror paketet kommer ner i postlådan för det är väldigt litet så jag tror inte man behöver hämta ut det... ?

Postpaket måste alltid kvitteras ut. Det är bara om det skickas som brev som det går direkt till postlådan.

King Grub
2016-06-23, 22:07
jaha det är så enkelt alltså? Trodde inte det funkade så

Jodå, posten kollar inte folkbokföringen när dom delar ut brev och paket.

Ajemän
2016-06-23, 22:07
"Ditt namn c/o mammas namn". Så kommer det i mammas brevlåda men hon förstår att det är till dig.

TheBeach97
2016-06-23, 22:50
Okej då skriver jag
*Mitt namn*
*adress c/o mammas namn*

Tack för allas hjälp

Agitator
2016-06-23, 22:59
Okej då skriver jag
*Mitt namn*
*adress c/o mammas namn*

Tack för allas hjälp

Det hindrar dock inte din mamma från att öppna det ifall det dyker ner hemma hos din mor.

Sedan kan paketet som skickas helt normalt försvinna och ni har ingen rätt till någon som helst ersättning. REK får ni spårning och någon form av kompensation har jag för mig.

Då är det REK som gäller, där du måste med ditt ID gå och hämta ut paketet.

Men om det finns ett pass hemma och din mor kan ta det, så kan hon gå och hämta ditt REK utan att du vet om det ifall hon har kontroll över någon av dina IDhandlingar.

TheBeach97
2016-06-23, 23:10
Det hindrar dock inte din mamma från att öppna det ifall det dyker ner hemma hos din mor.

Sedan kan paketet som skickas helt normalt försvinna och ni har ingen rätt till någon som helst ersättning. REK får ni spårning och någon form av kompensation har jag för mig.

Då är det REK som gäller, där du måste med ditt ID gå och hämta ut paketet.

Men om det finns ett pass hemma och din mor kan ta det, så kan hon gå och hämta ditt REK utan att du vet om det ifall hon har kontroll över någon av dina IDhandlingar.

Okej tack för detta!

Sohlsken
2016-06-23, 23:30
Det är bara den person som är namngiven som mottagare på ett paket som kan hämta ut det i vilket fall som helst.

Har för mig att man kan hämta ut åt en annan person om man har både deras och sin egen legitimation med sig, ligger det något i detta? Tänker jag på något annat?

Minns att jag gjorde det åt min mor en gång.

Agitator
2016-06-23, 23:56
Har för mig att man kan hämta ut åt en annan person om man har både deras och sin egen legitimation med sig, ligger det något i detta? Tänker jag på något annat?

Minns att jag gjorde det åt min mor en gång.

Ja det kan man och det som sker är att båda leggen registreras. Så den som hämtar ut åt någon annan blir även denne reggad. Annars får inte personen hämta ut ifall den inte kan uppvisa ID.

J.V
2016-06-24, 00:21
Har för mig att man kan hämta ut åt en annan person om man har både deras och sin egen legitimation med sig, ligger det något i detta? Tänker jag på något annat?

Minns att jag gjorde det åt min mor en gång.Beror pa vad pa vad avsandaren satt for 'regler' angende forsandelsen. Har da varit sa i alla fall, nar foretag skickade paket. Typ nar Telia skickar en telefon, om det ar nagon billig skitsak kan andra hamta ut det (om man har mottagarens leg och budets), men nar det var en fancy, dyr lur sa betraktades det som hogriskvara och enbart mottagaren sjalv fick hamta ut.

lillaPiggy
2016-06-24, 02:12
har fått berättat för mig nått i stil med att man kan få ett brev skickat till valfri affär som samarbetar med posten och hämta ut det där, vet inte om jag minns rätt och orkar inte googla men kanske värt för dig att undersöka?

pepplez
2016-06-24, 07:56
Skicka det med nån fraktfirma typ Schenker då? Då kommer det till det utlämningsställe för Schenker som din komis anger och du får ett sms när du kan hämta ut det. Din morsa får aldrig ens veta att det fanns ett paket att hämta ut. Kostar väl nån hundring men det kanske det kan vara värt om du har beställt något perverst som du inte vill att din morsa får se :)

lillaPiggy
2016-06-24, 15:22
idag orkade jag googla:

http://www.postnord.se/sv/foretag/skicka/inrikes/tillaggstjanster/Sidor/valfritt-servicestalle.aspx

westleage
2016-06-24, 15:42
Jodå, posten kollar inte folkbokföringen när dom delar ut brev och paket.

Trodde aldrig att jag skulle säga emot King Grub men here goes...

Jag har jobbat på Posten under ett antal somrar och andra ledigheter och jag skulle säga att det fungerar såhär:

Posten har ett register över vilka som bor på vilken adress och stämmer inte namnet med adressen så är utgångspunkten att brevet skickas tillbaka till avsändaren. Undantag görs om brevbäraren gissar/tror/vet att personen faktiskt befinner sig på den adressen, exempelvis om efternamnet är samma kan man gissa att det är en familjemedlem. Ofta har också brevbäraren lokalkännedom nog att känna till familjemedlemmar. Anledningen till att man skickar tillbaka är att det ofta kommer brev till personer som tidigare bott på aktuell adress.

Om man däremot skriver c/o till en person som är skriven på adressen så delar man ut brevet.