handdator

Visa fullständig version : Cykling


Starke75an
2016-06-23, 21:11
Har lagt in ett cykelpass på riktig cykel en gång i veckan. Mellan 2-4 timmar i lugnt tempo kör jag nu. Frågan är: Hur länge efter ett avslutat pass ger positiva egenskaper för styrketräning. Dvs de positiva ämnena som frigörs, hur länge är de förhöjda?

Lipservice
2016-06-23, 21:48
Finns det ingen tråd för cykling? Är fan säker på att jag sett en sådan, men hittar den inte.

cero
2016-06-23, 21:59
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89904

King Grub
2016-06-23, 22:14
Det handlar nog bara om omedelbar övergång till nästa träningsform. Och det handlar inte om 2-4 timmar i lugnt tempo, utan det skall vara korta intensiva pass. Långa lågintensiva konditionspass har inga positiva effekter för muskeluppbyggnad.

Starke75an
2016-06-25, 19:31
Om man i slutet av cyklingen lägger in lite intervallträning, hur lång ska en intervall vara då och hur mycke % av sitt max måste man ligga på?

Anders The Peak
2016-06-25, 19:34
Kondition är en underskattad med viktig faktor för resultaten.

blåvitt
2019-11-19, 10:47
Bumpedibump. Ser ut som att jag ska bli cykelbud i Stockholm över vintern! Behöver då investera i en cykel eftersom jag just nu bara äger en heldämpad crescent med 15k slag som står i Åre...

Singlespeed känns ju spontant som det klokaste. Blir eventuellt lite tungt här och där men värre är att stå och pilla med en hoppad kedja, trasig drivlina eller utslitna bromsklossar mitt i julrushen med minusgrader... tänker jag rätt då?

Vad ska man ha för vinterdäck i Stockholm? Grovmönstrade eller dubb? Får jag cykla med dubbdäck på Hornsgatan?

blåvitt
2019-11-19, 10:53
Vad tror ni om den här?

https://www.bikester.se/fixie-inc-floater-race-citycykel-vit-870287.html

grondahl
2019-11-19, 11:04
Singlespeed är inte samma sak som fixie. Om den inte är fixie på riktigt så kommer ett par halvdana fälgbromsar inte vara tokskoj på vintern.

Jag skulle köra en lätt cykel singelspeed(eller singelklinga fram och bakväxel) med skivbromsar. Dubbdäcksförbudet på hornsgatan gäller inte cyklister

Blomkål
2019-11-19, 11:27
Bumpedibump. Ser ut som att jag ska bli cykelbud i Stockholm över vintern! Behöver då investera i en cykel eftersom jag just nu bara äger en heldämpad crescent med 15k slag som står i Åre...

Singlespeed känns ju spontant som det klokaste. Blir eventuellt lite tungt här och där men värre är att stå och pilla med en hoppad kedja, trasig drivlina eller utslitna bromsklossar mitt i julrushen med minusgrader... tänker jag rätt då?

Vad ska man ha för vinterdäck i Stockholm? Grovmönstrade eller dubb? Får jag cykla med dubbdäck på Hornsgatan?

Vilket företag ska du jobba på? Är det ex. Ryska Posten skulle jag avvakta och sedan fråga de andra buden om de har något du kan få köpa. De kan guida dig bättre.

Skulle inte börja cykla fixed för första gången precis när du börjar jobba. Det är rätt speciellt och tar ett tag att lära sig cykla effektivt med. Om man däremot redan behärskar det är det helt klart den bästa budcykeln vintertid.

Dubbat tycker jag personligen att man klarar sig utan och såvitt jag har sett så kör de flesta buden utan också. Skulle väl eventuellt vara dubb på framdäcket när det är som värst.

Kolla fixedgear.se Facebook, hänger en hel del bud där.

blåvitt
2019-11-19, 11:43
Singlespeed är inte samma sak som fixie. Om den inte är fixie på riktigt så kommer ett par halvdana fälgbromsar inte vara tokskoj på vintern.

Jag skulle köra en lätt cykel singelspeed(eller singelklinga fram och bakväxel) med skivbromsar. Dubbdäcksförbudet på hornsgatan gäller inte cyklister

Är la bara att vända på bakhjulet på de flesta modeller för att göra den fixie?

Hur breda däck vill jag ha? Fegisen i mig säger 35mm men det blir nog svårt att hitta en singlespeed som levereras med det. Skulle vara om jag plockar ihop något helt eget... hur är det med stålhästen? 100% hipster eller finns det någon prestanda i dom?

grondahl
2019-11-19, 12:06
Stålhästen känns inte så prestanda. Kolla vad kollegorna kör med. Det känns ju sannolikt att de bör ha något slags avtal med någon butik med.

Är det torrt och fint föredrar jag fälgbromsar före billiga skivbromsar men billiga skivbromsar har fördelen att de funkar lika dåligt i snöblandat regn som i solsken.

blåvitt
2019-11-19, 14:15
Var precis där och pratade med dom och fick veta att de står för en single speed med skivbroms. Älskar problem som löser sig själva :D tack för tipsen ändå

Bob90
2019-11-19, 16:00
Är la bara att vända på bakhjulet på de flesta modeller för att göra den fixie?

Hur breda däck vill jag ha? Fegisen i mig säger 35mm men det blir nog svårt att hitta en singlespeed som levereras med det. Skulle vara om jag plockar ihop något helt eget... hur är det med stålhästen? 100% hipster eller finns det någon prestanda i dom?

Finns väl två skolor, vissa menar att ju tunnare desto bättre (med motiveringen att man lättare skär igenom snön ner till isen eller asfalten där dubbarna tar) eller ju bredare desto bättre (med motiveringen att man får bättre grepp i snön och man slipper bry sig om "fastfrusna 'spåren' av is", likt spårvagnsrälsarna på gatan).

Har tom sett ett cykelbud som sket i dubbdäck på bakhjulet och bara körde på framhjulet.

Tycker personligen att breda däck med så mycket jävla dubb som det går är att föredra (typ schwalbe ice spiker pro) framför smala däck, men det är ju såklart till bekostnad på hastighet om det är en torr och varm vinter.

Jag tycker oavsett vad du väljer så ska du åtminstone ha dubbdäck på framhjulet, för det är jävligt tråkigt när framhjulet bara lägger sig ner :p