handdator

Visa fullständig version : Sömn och muskeltillväxt?


R0B
2016-06-23, 15:21
Återhämtning är en viktig faktor i träningen för dom flesta. Men hur mycket sömn "krävs" egentligen? Hur många timmars sömn rekommenderas för att få så bra förutsättningar för muskeltillväxt som det går?

För min del har sömnen fått prioriteras ner på grund ut av jobb, jag är sysselsatt från 05.15 när jag går upp och tränar fram till ungefär 23-24 beroende på mängden pappersarbete och annat trams som dyker upp.
Ligger på 5-6 timmar sömn i snitt.

Finns det några studier på just hur muskelutvecklingen påverkas vid lite sömn? Räknas det överhuvudtaget som lite sömn?

Bara en liten fråga som poppade upp, har inget med optinojja att göra, mitt schema kommer vara oförändrat oavsett vilka gainz man hade fått för en timmes sömn till *rolleyes*

Rahf
2016-06-23, 15:28
Det "optimala" är ju 8 timmar. Men ett bättre sätt att utvärdera det personligen är att känna efter om din kropp fortfarande känns hyfsat fräsch, och att du känner dig någorlunda pigg under dagarna. Alla är vi individuella, och jag funkar helt ok på 6-7h.

R0B
2016-06-23, 16:56
Ja de generella åtta timmarna är jag medveten om. Min kropp klarar sig bra på sömnen den får. Har aldrig varit någon som ligger och drar så jag är redan uppe innan jag märker om jag är trött eller ej. Men nej det påverkar mig inte vad jag märkt.

Men som sagt var det mer specifikt om det finns någon sorts forskning på hur brist på sömn påverkar tillväxten. Spelar det ingen roll att man inte sover på 2 dygn och sen återgår till 5-6 timmar sömn eller blir det en negativ effekt på kroppen?

King Grub
2016-06-23, 17:17
Lite sömn är alltid negativt för allting, men det finns inga exakta procentsiffror på "hur mycket".

R0B
2016-06-23, 17:24
Nej, några exakta siffror förväntade jag mig inte.
Bara en tanke som dök upp som sagt, funderade på om det fanns någon/några studie som hade tittat på samband mellan sömn och tillväxt. Misstänker att det inte är det första man tittar efter i studier om sömnbrist dock.

cero
2016-06-23, 17:27
En följfråga:

Vad exakt är det som gör att vissa inte behöver lika mycket sömn?

exevision
2016-06-23, 18:01
Sju timmar är opti för mig.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151911

Rahf
2016-06-23, 18:56
En följfråga:

Vad exakt är det som gör att vissa inte behöver lika mycket sömn?

Dåligt, men vad jag misstänker är det korrekta svaret: den individuella genetiska uppbyggnaden, samt ålder.

Tree Fiddy
2016-06-23, 20:16
Dåligt, men vad jag misstänker är det korrekta svaret: den individuella genetiska uppbyggnaden, samt ålder.

Det där är ju dock svaret på allt. Han frågar snarare efter typ "för att vissa människor har inte lika stor koncentration av hormon X" eller något sånt.

Rahf
2016-06-23, 21:07
Ja, men det svaret har vi inte, därav vad jag skrev.

King Grub
2016-06-23, 21:15
en följfråga:

Vad exakt är det som gör att vissa inte behöver lika mycket sömn?

Bhlhe41.

Wormzie
2016-06-25, 10:02
Sömn är viktigt, men gör inte det till något att nojja över.

shogunr
2016-06-25, 13:25
Återhämtning är en viktig faktor i träningen för dom flesta. Men hur mycket sömn "krävs" egentligen? Hur många timmars sömn rekommenderas för att få så bra förutsättningar för muskeltillväxt som det går?

För min del har sömnen fått prioriteras ner på grund ut av jobb, jag är sysselsatt från 05.15 när jag går upp och tränar fram till ungefär 23-24 beroende på mängden pappersarbete och annat trams som dyker upp.
Ligger på 5-6 timmar sömn i snitt.

Finns det några studier på just hur muskelutvecklingen påverkas vid lite sömn? Räknas det överhuvudtaget som lite sömn?

Bara en liten fråga som poppade upp, har inget med optinojja att göra, mitt schema kommer vara oförändrat oavsett vilka gainz man hade fått för en timmes sömn till *rolleyes*

Hade jag legat mellan 5-6 timmar sömn varje natt så hade i alla fall jag börjat oroa mig. Om inte för muskeltillväxten så för min hälsa, främst på sikt.

Tror även att muskeltillväxten KAN bli sämre om man ligger såpass lågt och kroppen aldrig får vila ut ordentligt. Det som det däremot FINNS belägg för är att immunförsvaret blir svagare och att man lättare blir sjuk.

Vem är inte delaktig i muskelbygget om inte immunförsvaret? Så påstår att det har betydelse om man ligger så lågt alltid.

shogunr
2016-06-25, 13:28
Sömn är viktigt, men gör inte det till något att nojja över.

Jo om man ligger så lågt som ner mot 5 timmar per natt varje natt och jobbar och tränar hårt. Då skall man definitivt vara nojig.

R0B
2016-06-25, 18:15
Jag nojjar inte, mest intresserad av om eller hur det påverkar.

Sjuk blir jag väldigt sällan, men det säger väl alla. Men tror inte mitt immunförsvar är sämre än snittet i alla fall.

Hur är det med fettinlagring? Har för mig att jag läst något om brist på sömn kan påverka negativt där.

King Grub
2016-06-25, 18:31
Ja, det stämmer. Fettförbränningen minskar och fettinlagringen omdirigeras på ett hälsomässigt ofördelaktigt sätt.

cero
2016-06-25, 18:49
Ja, det stämmer. Fettförbränningen minskar och fettinlagringen omdirigeras på ett hälsomässigt ofördelaktigt sätt.

Ökning av viceralt fett och ölmage?

R0B
2016-06-25, 19:22
Inte bra. Finns det något sätt att kompensera för den negativa delen? Sova mer är inte en möjlighet just nu.