handdator

Visa fullständig version : Ingen triceps i hantelpress ??


Dobby
2004-04-20, 08:28
En person som är påläst inom träningsbiten (säger han iaf) sa till mig häromdan att vid hantelpressar bröst, så får triceps inte jobba nåt. Det är biomekaniskt omöjligt sa han eftersom kraften är riktad rakt genom armbågsleden, så det blir ingen hävarm. Under förutsättning att man gjorde korrekt utförda pressar och inte lutade hantlarna in mot kroppen.

Däremot påstod han att i bänkpress fick triceps jobba eftersom då kunde kraften "riktas ut mot stången".

Så ingen tricepsbelastnining i hantelpress men däremot i bänkpress. Låter helknäppt tycker ja ! Triceps utför ju en extension i armbågsleden, och det är ju precis vad som händer vid pressar ! Så tänker jag iaf. Men han påstod nåt i stil med att armen "rätades ut av sig själv" pga rörelsen =/

Skulle väldigt gärna vilja få lite klarhet i detta iaf, har han verkligen rätt, hur fungerar det egentligen ? :confused:

JJ
2004-04-20, 08:30
Vilken planet kom han ifrån sa du?

Triceps behövs för att räta på armbågen.

Dobby
2004-04-20, 08:32
hehe, joo de kan man fråga sig. Inte säker men han hade två armar o två ben iaf, men han kan ju va undercover iofs ;)

Sparrisen
2004-04-20, 08:38
Jag tycker tom att triccarna aktiveras lite mer i hantelpressen än vad som är fallet i bänken. Iof så har jag en tendens att pressa ganska smalt när jag kör hantelpress... föredrar faktiskt stången.

Johnny
2004-04-20, 13:33
I princip ska triceps inte aktiveras nämnvärt i hantelpress, om den utförs "korrekt". Triceps och biceps ska endast se till att stabilisera under lyftet.
Rörelsen som ska ske är en horisontaladduktion, vilket innebär att man aktiverar pectoralis major.

Själv tycker jag att det blir svårt och för mycket att tänka på om man ska utföra hantelpressen på detta "korekta" sätt. Men om man har tillräckligt bra teknik så ska triceps inte belastas alltför mycket.

//Johnny

Dobby
2004-04-20, 13:38
hmm okej... men ja fattar inte hur pec. major kan räta ut armen. Extension av armbågsleden är det väl endast triceps som gör ?`
Och varför belastas triceps i bänkpress då men inte i hantelpress. För mig är rörelserna så gott som identiska... =/
Förklaring tack ;)

christian
2004-04-20, 13:47
Skriv ut det här och ta med o visa honom:

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html

z_bumbi
2004-04-20, 13:52
Originally posted by Johnny
I princip ska triceps inte aktiveras nämnvärt i hantelpress, om den utförs "korrekt". Triceps och biceps ska endast se till att stabilisera under lyftet.
Rörelsen som ska ske är en horisontaladduktion, vilket innebär att man aktiverar pectoralis major.

Själv tycker jag att det blir svårt och för mycket att tänka på om man ska utföra hantelpressen på detta "korekta" sätt. Men om man har tillräckligt bra teknik så ska triceps inte belastas alltför mycket.

//Johnny

Hur ska man utföra den för att uppnå detta?

Arne Persson
2004-04-20, 14:07
Originally posted by Dobby
En person som är påläst inom träningsbiten (säger han iaf) sa till mig häromdan att vid hantelpressar bröst, så får triceps inte jobba nåt. Det är biomekaniskt omöjligt sa han eftersom kraften är riktad rakt genom armbågsleden, så det blir ingen hävarm. Under förutsättning att man gjorde korrekt utförda pressar och inte lutade hantlarna in mot kroppen.

Däremot påstod han att i bänkpress fick triceps jobba eftersom då kunde kraften "riktas ut mot stången".

Så ingen tricepsbelastnining i hantelpress men däremot i bänkpress. Låter helknäppt tycker ja ! Triceps utför ju en extension i armbågsleden, och det är ju precis vad som händer vid pressar ! Så tänker jag iaf. Men han påstod nåt i stil med att armen "rätades ut av sig själv" pga rörelsen =/

Skulle väldigt gärna vilja få lite klarhet i detta iaf, har han verkligen rätt, hur fungerar det egentligen ? :confused:

Suck, ännu en av dagens fullkomliga profeter! Det säger ju sunda förnuftet att M. triceps brachii är involverad i övningen. Vilket bodybuildingmagasin var han "påläst" på?

Arne Persson
2004-04-20, 14:10
Originally posted by Johnny
I princip ska triceps inte aktiveras nämnvärt i hantelpress, om den utförs "korrekt". Triceps och biceps ska endast se till att stabilisera under lyftet.
Rörelsen som ska ske är en horisontaladduktion, vilket innebär att man aktiverar pectoralis major.

Själv tycker jag att det blir svårt och för mycket att tänka på om man ska utföra hantelpressen på detta "korekta" sätt. Men om man har tillräckligt bra teknik så ska triceps inte belastas alltför mycket.

//Johnny

Huvudrörelsen skall självklart ske i axelleden men det sker ju som sagt även en rörelse i armbågsleden också, eller? Armbågen rätar ju knappast ut sig själv?

Andyh
2004-04-20, 15:01
han har kanske blandat ihop hantelpress med hantelflies

Arne Persson
2004-04-20, 15:08
Originally posted by Andyh
han har kanske blandat ihop hantelpress med hantelflies

jag hade det också i tankarna men han sa ju att han var på läst så ......

enherjer
2004-04-20, 15:17
Jag har t.om märkt att om jag inte har ett helt korrekt utförande i hantelpressen så blir jag riktigt trött i triceps efter några set. Ungefär som om jag skulle köra bänkpress med smalt grepp..

Johnny
2004-04-20, 15:29
Visst sker det en rörelse i armbågsleden, inget snack om saken.

Det jag sa bygger på att man ska försöka isolera agonisten så mycket som möjligt. Och genom att endast använda triceps/biceps till att stabilisera i armbågsleden, ska man låta pectoralis arbeta.

Det är tänkt att man hela tiden ska försöka hålla underarmarna raka, om man står hukad bakom en person som kör. Tippar dom åt något håll kommer antingen biceps eller triceps att kopplas in. Oftast då triceps. Detta innebär att de flesta inte kan gå speciellt djupt i rörelsen, men det ska medföra (iaf teoretiskt) att man inte använder triceps/biceps så mycket.

Hur som helst. Själv tycker jag inte att det fungerar i praktiken. Blir för krånligt och svårt, sen vet jag inte om man verkligen "kopplar ur" triceps så mycket ändå.
Då tar jag hellre att man belastar triceps, brukar själv kunna trötta ut pectoralis mer då. Sen brukar jag utnyttja det till att lägga in triceps i samma pass.

//Johnny

Arne Persson
2004-04-20, 15:35
Originally posted by Johnny
Visst sker det en rörelse i armbågsleden, inget snack om saken.

Det jag sa bygger på att man ska försöka isolera agonisten så mycket som möjligt. Och genom att endast använda triceps/biceps till att stabilisera i armbågsleden, ska man låta pectoralis arbeta.

Det är tänkt att man hela tiden ska försöka hålla underarmarna raka, om man står hukad bakom en person som kör. Tippar dom åt något håll kommer antingen biceps eller triceps att kopplas in. Oftast då triceps. Detta innebär att de flesta inte kan gå speciellt djupt i rörelsen, men det ska medföra (iaf teoretiskt) att man inte använder triceps/biceps så mycket.

Hur som helst. Själv tycker jag inte att det fungerar i praktiken. Blir för krånligt och svårt, sen vet jag inte om man verkligen "kopplar ur" triceps så mycket ändå.
Då tar jag hellre att man belastar triceps, brukar själv kunna trötta ut pectoralis mer då. Sen brukar jag utnyttja det till att lägga in triceps i samma pass.

//Johnny

Om någon person stått hukad bakom mig när jag kör hantelpress så hade denna personen fått sig en jävla utskällning eller ännu värre. Det är ett djävla PT-trams som bara leder till att den tränande slutar själv att tänka och dessutom blir beroende av sin efterhängsna "mästare".

Jag kommer att göra lite EMG tester på övningen så att det blir slut på alla speculationer.

Johnny
2004-04-20, 15:40
Arne Persson:
Jag håller med dig, det är bara PT-trams. Men som sagt, jag försökte förklara idén bakom det hela.
Som jag sa, tycker själv att det inte är något att hänga i julgranen. Tränar inte så själv...

//Johnny

Dobby
2004-04-24, 18:00
Arne - EMG tester låter utmärkt, är mycket nyfiken på resultatet på detta ! ;)

tenchi
2004-04-25, 12:25
om man fortfarande är nyfiken på om triceps involveras eller ej (efter arnes inlägg) så prova att köra slut på tricepsen först och gå sedan på hantelpressar. Ganska skön känsla att få ett par hantlar i bröstet ibland. Man borde ha en PT som passare ;)

z_bumbi
2004-04-25, 17:38
Originally posted by tenchi
om man fortfarande är nyfiken på om triceps involveras eller ej (efter arnes inlägg) så prova att köra slut på tricepsen först och gå sedan på hantelpressar. Ganska skön känsla att få ett par hantlar i bröstet ibland. Man borde ha en PT som passare ;)

Precis! :D

Och då undrar man vem det är som kommit fram till att den inte involveras..har den personen någonsin lyft en hantel?

Dobby
2004-04-25, 22:04
Personen i fråga HAR hållt i en hantel. Han har varit elitidrottare själv samt landslagstränare under 6 år, arbetat med friskvård i många år och undervisar idag om likanade ämnen. Av respektskäl säger jag inga namn.

Ett förtydligande/upprepande... Personen som påstod detta sa att om hantelpressen var perfekt utförd, dvs hanteln (kraften) var hela tiden exakt i linje med armbågsleden så var det biomekaniskt omöjligt för triceps att aktiveras... Låter knepigt tycker jag, och uppenbarligen många med mig, men ja väntar med spänning på testerna =)

Simson
2004-04-25, 22:14
Frågan är väl inte om triceps aktiveras utan snarare hur mycket. Ffa om det är mer eller mindre än i bänkpress. Om argumentet är att underarmenarmen är lodrät under hela övningen så stämmer det ju väl inte på en korrekt utförd bänkpress oxå. Det är ju uppenbart att triceps används, dvs kontraherar, det är väl bara att känna på den. Jag kan utan några mätningar lova att den inte kommer att vara avslappnad.

Arne Persson
2004-04-25, 22:21
Eftersom jag har körde i DOS med min gamla PC som lagt av, så har jag nu blivit tvungen att beställa ett kraftig uppdatering till min nya bärbara PC som kom förra veckan. EMG utrustningen jag äger är en Mega 3000P.