handdator

Visa fullständig version : Råd ang. springa före och efter lång flygtur.


Sohlsken
2016-06-21, 17:05
Nästa vecka kommer jag i luften drygt 12 timmar. Hur brukar ni göra före och efter långa flygturer?

Bör man trappa upp från kort distans efter flygtur?

Springer i nuläget 6.5km fem dagar i veckan och ser fram emot att springa i Sverige. Vill dock inte överanstränga mig, flygresorna tär mer än de gjorde för fem år sedan.

Jag brukar bli redigt rastlös i benen, men har köpt kompressionsstrumpor. Har även kompressionstights sedan tidigare, vilket gör att rastlösheten som kommer efter typ 8 timmar blir mycket bättre.

Funderar på att springa ett långpass, kanske en mil, på löpband morgonen innan flygturen. Vill bli riktigt trött i benen, det är min andra taktik för att palla med allt sittande och tryckförändringar.

Låter det som en bra plan?

Kosten har jag koll på. Jag är proffs på att packa mat för att fylla näringsbehoven under långa resor. Träning är dock nytt för mig i detta sammanhanget.

Tack på förhand!

svenbanan
2016-06-21, 21:27
Personligen skulle jag inte brytt mig om flygresan. Men eftersom det verkar vara ett problem för dig så är det säkert vettigt att köra ett lugnt lite kortare pass dagen efter flygturen innan du kommer igång igen. Ifall du springer dig rejält trött innan flygningen så kanske du blir extra stel av de där tolv timmarna i flygplansstol...