handdator

Visa fullständig version : Samma vikt - fett ersatts av muskler?


fek09
2016-06-19, 19:06
Hej!

En fråga nu när jag kommit igång på gymmet. Bakgrunden är att jag börjat träna 3 - 5 ggr / veckan och har gjort så nu i ca 3 månader. Styrketräning är det som gäller, ingen cardio. Rullande schema d1; Triceps, bröst, axlar. d2; Ben. d3; Biceps, rygg, mage. Jag får i mig minst 1,5g protein per kg kroppsvikt dagligen.

Mitt mål har varit att ligga på underskott på ca 500 kcal / dag. Antagligen har jag misslyckats med detta eftersom (som jag förstått det) 7000 kcal är 1 kg i kroppsvikt = om vågen visar samma som i början så kan jag inte ha legat på underskott.

Jag ökar på bra i vikter på gymmet hela tiden (loggar allt i ett häfte, lättare så tycker jag) och skillnad syns i spegeln och hur kläder passar.

Men vikten är den samma... så min fråga är; säg att jag istället för underskott på 500 kcal / dag ligger i perfekt kcal-balans. Vad händer då? Kommer musklerna bara hamna under fettet eller kan man bränna fett och bygga muskler så att resultatet blir att jag blir smalare samt mer vältränad trots att vågen visar samma?

Tackar sjukt mycket för all hjälp på förhand!

Sheogorath
2016-06-19, 19:11
Ja, du kan byta ut fett mot muskler på det sättet du beskriver. Någon som styrketränar och håller vikten kommer efter ett antal år att ha en helt annorlunda kropp än om han legat på soffan och pillat naveln.

fek09
2016-06-19, 19:24
Ja, du kan byta ut fett mot muskler på det sättet du beskriver. Någon som styrketränar och håller vikten kommer efter ett antal år att ha en helt annorlunda kropp än om han legat på soffan och pillat naveln.

Ok, tack för bekräftelsen! Var nästan påväg att slänga ut vågen cofffee

Men är detta ett väldigt ineffektivt sätt att "förändra sitt utseende" på? Nästa fråga blir alltså om jag borde sänka kcal-intaget ytterligare för att faktiskt minska i vikt även på vågen eller om kcal-balans med hård träning är ett fullt godkänt sätt att gå framåt? :)

Jag är man, 170 cm lång och väger 79 kg så lite kärlekshandtag har man ju. :em:

Bulkperiod
2016-06-19, 20:34
Jag tycker att du verkar vara lite för inställd på att gå ner i kroppsvikt. Det viktigaste är väl att du går ner i fettmassa, inte vad du väger?

Du säger ju själv att du tycker att du ser skillnad.

Har du läst King Grubs deffguide förresten? Den kan nog hjälpa dig en del.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

fek09
2016-06-19, 20:46
Jag tycker att du verkar vara lite för inställd på att gå ner i kroppsvikt. Det viktigaste är väl att du går ner i fettmassa, inte vad du väger?

Du säger ju själv att du tycker att du ser skillnad.

Har du läst King Grubs deffguide förresten? Den kan nog hjälpa dig en del.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Haha tack för länken, men det var faktiskt just den jag läste tre månader sedan och baserat det mesta av tänket kring.

Det står ju nästan överallt att man ska ligga på kcal-underskott för att kunna uppnå fettminskning så därför frågorna kom upp när vågen visade samma som 3 månader sedan. Även om jag ser resultat så vill jag ju gå framåt så optimalt som möjligt. :)

Bulkperiod
2016-06-19, 21:28
Haha tack för länken, men det var faktiskt just den jag läste tre månader sedan och baserat det mesta av tänket kring.

Det står ju nästan överallt att man ska ligga på kcal-underskott för att kunna uppnå fettminskning så därför frågorna kom upp när vågen visade samma som 3 månader sedan. Även om jag ser resultat så vill jag ju gå framåt så optimalt som möjligt. :)

Det går att bygga muskler på underskott genom styrketräning, speciellt när man är ny. Så du har troligtvis gått ner i fett och byggt muskler, så oroa dig inte :) Du skulle ju kunna mäta midjan osv och jämföra om en månad eller något sånt.

fek09
2016-06-20, 21:29
Det går att bygga muskler på underskott genom styrketräning, speciellt när man är ny. Så du har troligtvis gått ner i fett och byggt muskler, så oroa dig inte :) Du skulle ju kunna mäta midjan osv och jämföra om en månad eller något sånt.

Tack! Ska göra det. Blev bara lite nojjig ^^

Wallin90
2016-06-27, 12:11
Karln min har samma problem(eller problem kanske det inte är:p), tränat sen mars och vågen visar ingen skillnad alls. Men däremot syns skillnaden på bilder, måttbandet och hur han själv upplever sin kropp.

Han blir tokig på att vågen inte går ner och menar på att han kan väl inte bygga muskler så pass snabbt så viktnedgången går hand i hand med muskelbyggandet...

flipp
2016-07-03, 13:09
Jag brukar mäta midjan istället för att väga mig, midjeomfånget är nog ett bättre mått på fettmassan än vikten.