handdator

Visa fullständig version : Kost under dagar man jobbar nattskift


AntonHA
2016-06-19, 19:02
Jobbar mellan 18-06 3-4 dagar i veckan. Hur hade ni gjort med kosten under dessa dagar? Jag har hört att man ska försöka äta de tider man gjort innan men det känns jobbigt.

King Grub
2016-06-19, 19:27
Middagsmålet innan du går till jobbet och "frukost" innan du går och lägger dig. Undvik att äta på natten, särskilt mellan 00 - 04.

AntonHA
2016-06-19, 19:38
Middagsmålet innan du går till jobbet och "frukost" innan du går och lägger dig. Undvik att äta på natten, särskilt mellan 00 - 04.

Har en rast från 00-00.45. Undvika att äta där? Tänker om jag lägger in en proteinshake där. Försöker få i mig 240g protein/dag på 2500kcal.

Tree Fiddy
2016-06-19, 20:26
Middagsmålet innan du går till jobbet och "frukost" innan du går och lägger dig. Undvik att äta på natten, särskilt mellan 00 - 04.

Vad händer mellan 00-04?

King Grub
2016-06-19, 20:32
Vår hormonprofil är annorlunda på natten jämfört med på dagen, och att vara uppe på natten och äta innebär mycket större risk för fettinlagring, diabetes och hjärtsjukdom. Det är en katastrof för hälsan att vara upp på natten och äta. Vi tar hand om föda mycket sämre då, och dom timmarna är allra sämst. Kroppen kan klockan, och vi är inte skapade för att vara uppe på natten.

poppen11
2016-06-19, 21:07
Vår hormonprofil är annorlunda på natten jämfört med på dagen, och att vara uppe på natten och äta innebär mycket större risk för fettinlagring, diabetes och hjärtsjukdom. Det är en katastrof för hälsan att vara upp på natten och äta. Vi tar hand om föda mycket sämre då, och dom timmarna är allra sämst. Kroppen kan klockan, och vi är inte skapade för att vara uppe på natten.

Äsch, det är väl klart att kroppen inte kan klockan - om vi syftar på 00:00 - 24:00. Men naturligtvis kan kroppen "dygnsrytms-klockan"; alltså mat, vila, sömn etc och hur detta anpassas till 00-24. Sen har vi naturligtvis även genom evolutionen blivit anpassade att leva efter ljus/mörker.

King Grub
2016-06-19, 21:14
Äsch, det är väl klart att kroppen inte kan klockan

http://hmg.oxfordjournals.org/content/15/suppl_2/R271.full

Tree Fiddy
2016-06-19, 21:15
:d

poppen11
2016-06-19, 21:23
http://hmg.oxfordjournals.org/content/15/suppl_2/R271.full

Jag förstår ej abstraktet - förklara gärna om du har lust. Men likväl, så självfallet kan inte kroppen klockan - följdfrågan blir naturligtvis: vilken klocka? Den i Sydney eller den i Stockholm? Osv.
Som sagt förstår ej abstraktet - men självfallet kan ej kroppen klockan.
Dygnsrytm och ljus - absolut, men klockan?

King Grub
2016-06-19, 21:33
Den cirkadiska klockan som styrs från den suprachiasmatiska kärnan ner på cellnivå och som går efter en oscillerande 24-timmarsrytm.

poppen11
2016-06-19, 21:39
Den cirkadiska klockan som styrs från den suprachiasmatiska kärnan ner på cellnivå och som går efter en oscillerande 24-timmarsrytm.

Ja, så efter att ha googlat dessa termer så säger studien exakt vad jag själv säger(?). Förstår ej din invändning/varför du hävdar att kroppen kan "klockan"?

King Grub
2016-06-19, 21:42
Därför att den kan klockan. Och jag pratar inte om din väggklocka.

Luca Brasi
2016-06-19, 22:32
*facepalm*

Rahf
2016-06-19, 23:10
OffT: Break out the popcorn, fellas!

http://img.michaeljacksonspictures.com/wp-content/uploads/2014/08/popcorn-blank.gif

OnT: Lyssna på Grubbens råd.

AntonHA
2016-06-19, 23:59
Alright, det får bli en frukt vid midnattsrasten :(

Tricitum
2016-06-20, 01:33
hur är det då om man bor i Sverige nu och sedan åker till USA för semester, kommer jag när jag äter då under dagen jag är vaken, lägga på mig fett? för att min kropp är inställd på svensk tid? för nattetid här blir ju dags tid?
Eller anpassar sig kroppen beronde på om det är ljust eller mörkt ute?

Zekerna
2016-06-20, 03:20
hur är det då om man bor i Sverige nu och sedan åker till USA för semester, kommer jag när jag äter då under dagen jag är vaken, lägga på mig fett? för att min kropp är inställd på svensk tid? för nattetid här blir ju dags tid?
Eller anpassar sig kroppen beronde på om det är ljust eller mörkt ute?

En gång gör inget :)

J.V
2016-06-20, 04:40
hur är det då om man bor i Sverige nu och sedan åker till USA för semester, kommer jag när jag äter då under dagen jag är vaken, lägga på mig fett? för att min kropp är inställd på svensk tid? för nattetid här blir ju dags tid?
Eller anpassar sig kroppen beronde på om det är ljust eller mörkt ute?Titta Wikipedia om den cirkadiska klockan som Grub namnde.

cero
2016-06-21, 12:35
hur är det då om man bor i Sverige nu och sedan åker till USA för semester, kommer jag när jag äter då under dagen jag är vaken, lägga på mig fett? för att min kropp är inställd på svensk tid? för nattetid här blir ju dags tid?
Eller anpassar sig kroppen beronde på om det är ljust eller mörkt ute?

Undrar också. Försökte googla men det är svårt att hitta.

Alka
2016-07-05, 01:20
Jag har googlat och läst en del om detta men hittar inte riktigt svaret på min fråga. I de flesta fall skrivs det bara om störd dygnsrytm när man jobbar 2- och 3-skift. Jag jobbar enbart natt, 21-07 i snitt tre gånger i veckan vilket innebär att jag aldrig ställer om mitt dygn till normal dygnsrytm. När jag är ledig lägger jag mig oftast mellan 2-3 på natten och sover till 10-11 nånting. Jag gör så eftersom jag alltid har haft problem med att sova och tidigare ofta var sömnlös när jag jobbade 3-skift men nu har jag en stabilare om än rubbad dygnsrytm.
Jag funderar om det vore bättre att försöka hålla ett normalt dygn när jag är ledig några dagar och ställa om när jag ska jobba mina nätter.
Jag äter frukost vid 13, lunch när min fru äter middag och äter ett mindre mål till runt 23. Efter det dricker jag ofta bcaa och / eller vassle under natten. Borde jag äta på något annat sätt?

Det skrivs även ofta att dagsljuset påverkar den cirkadiska klockan mycket, jag bor i Västerbotten och nu på sommaren är det ljust dygnet runt och på vintern är det mörkt dygnet runt (något överdrivet). Är det här något jag borde ta hänsyn till på något sätt?

Jag kan även tillägga att jag överlag mår bättre och trivs bättre med jobbet och livet i övrigt sedan jag övergick till att endast jobba natt.