handdator

Visa fullständig version : Överskott men vart ökar man?!


azarr
2016-06-18, 19:19
Hej.
jo det är så att jag försöker ligga på ett litet kalori överskott för att få positiv respons från gymmet/träningen och för att gå upp i vikt. Jag har hittills legat på ett svagt överskott o gått upp lite i vikt, men helt plötsligt utan att gjort några ändringar eller nått annorlunda i träningen eller kosten har jag nu tappat i vikt. Jag blir orolig då jag kan tappa lite nån dag men sedan är d tillbaka som vanligt o lite plus på vågen men nu har det istället rört sig lite mer neråt istället!
jag tränar 5 dagar i veckan där jag kör över/underkropp och lägger mest fokus på basövningar(knäböj, marklyft, chins, bänkpress, dips) följt av lite tyngre övningar så som hantelrodd, hantelpress osv. Passen brukar ta 2h ibland lite längre.
Just nu vet jag inte vart ifrån kalorierna ska komma ifrån och om det spelar någon roll? Protein får jag i mig närmare 3 gr/kg kropps vikt och över 400 g kolhydrater. Finns det några fördelar o positiva effekter av att öka kolhydraterna gentemot mera fett?!
Hoppas någon som har lust och kan hjälpa mig med några bra svar. Mvh

King Grub
2016-06-18, 19:21
Man blir mindre fet av överätning av kolhydrat än av överätning av fett, åtminstone i början. Kolhydrat används som bränsle för styrketräning, fett gör det inte. Kolhydrat är antikatabolt, fett är det inte.

azarr
2016-06-18, 19:25
Man blir mindre fet av överätning av kolhydrat än av överätning av fett, åtminstone i början. Kolhydrat används som bränsle för styrketräning, fett gör det inte. Kolhydrat är antikatabolt, fett är det inte.

Ok. Tack.
Så man kan med fördelar trycka i sig mer kolhydrater och få ut mer av det när det kommer till styrketräningen. Men finns det några positiva effekter mm av just kolhydraterna förutom det du nämnt.?!

Ozziking
2016-06-18, 19:27
Ok. Tack.
Så man kan med fördelar trycka i sig mer kolhydrater och få ut mer av det när det kommer till styrketräningen. Men finns det några positiva effekter mm av just kolhydraterna förutom det du nämnt.?!

Det är gott, man blir mätt, man blir stark, pigg och orkar träna hårdare

Stefanski
2016-06-18, 19:45
Ok. Tack.
Så man kan med fördelar trycka i sig mer kolhydrater och få ut mer av det när det kommer till styrketräningen. Men finns det några positiva effekter mm av just kolhydraterna förutom det du nämnt.?!

Kolhydrater fyller ditt glykogen. Glykogenfyllda muskler = anabolt :)