handdator

Visa fullständig version : Kaloriöverskott på vilodagar


svartakronan
2016-06-18, 11:20
Mitt mål är att öka i vikt, men min fråga är ifall man ska ligga på kaloriöverskott även på vilodagar ? Jag har ganska svårt att äta så mycket på en dag jag inte har tränat.
Ligger på ca 200g protein, gäller samma mängd protein på alla dagar?

Tack på förhand.:)

Stefanski
2016-06-18, 11:37
Ja det tycker jag man ska göra. När musklerna vilar det är då de växer :)

Proteinet är alltid bra att hålla högt.

PureWhey
2016-06-18, 11:53
Kör på det som passar dig, så länge kaloriöverskottet över en längre tid är det du vill åt. Jag tycker t ex det är skönare att äta mer på trningsdagar och färre på vilodagar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

jonhson
2016-06-18, 12:18
Normalt sett gör jag precis som Purewhey och äter mindre på vilodagar, då på bulk.
Men många säger ju att man ska äta betydligt mer på vilodagar då som sagt musklerna växer osv. Nu äter jag dock mer på vilodagar under diet.
Annars, testa dig fram :)

svartakronan
2016-06-18, 13:11
Tackar för svar, då gör jag så att jag pressar i mig mer på träningsdagar. :)

Sheogorath
2016-06-18, 14:00
Tackar för svar, då gör jag så att jag pressar i mig mer på träningsdagar. :)

Med ett mer eller mindre konstant kaloriöverskott spelar det ingen roll så gör det som passar dig. På diet har jag alltid ätit lika många kalorier som på träningsdagar, vilket ju blir fler kalorier över eftersom man inte gör av med lika många. :)

Bärsärk
2016-06-18, 14:17
Jag brukar äta lite mindre i veckorna då jag tränar och mer på helgerna då jag vilar helt enkelt för att det är typ bara då man har ordentligt med tid att äta.

Skrollovicz
2016-06-18, 16:19
Jag blir mer hungrig när jag har vilodag. Finns ju mer tid att tänka på mat än annars ;)

Som svar på frågan så gör det som passar dig bäst. Över en given mätperiod har det ingen betydelse om du fördelar kalorierna någorlunda normalt från dag till dag.

1x0
2016-06-18, 16:29
Brukar alltid slå mig när denna diskussionen förs av att på träningsdagar kan ju ens energiförbrukningen vara betydligt högre än på vilodagar.

T.ex:
Styrketräningsdag en vardag med aktivt jobb: energibalans 3500kcal.
Vilodag en söndag framför datorn: energibalans 2500kcal.

Öööh. Orkar inte formulera mig mer/bättre hur jag menar.
Alltså, räknar man inte kalorier dag-till-dag, uppskattar och plussar efter dagsförbrukning. Kan ju kalori -över/underskott variera, även fast man ligger på samma kalorimängd per dag (låt oss säga 3k per dag, i exempelt ovan, då blir det underskott på träningsdagar och överskott på vilodagar).


Jag brukar räkna min energibalans vid bara vardagssysslor som 2600kcal (just nu, sänkt under min viktnedgång). Sedan plussar jag på från övrig aktivitet; styrketräning (300kcal, mkt basövningar), cykling och promenader. Är inte så hardcore att jag plussar på efter städning, handling och samlag, dock. xP

StarkaUlf
2016-06-18, 16:40
Beror ju lite på hur många vilodagar du har i veckan samt hur aktiv du är dessa dagar.

Har du bara en vilodag så skulle jag rekommendera minst lika mycket. Har du 3-4 där du bara sitter/ligger ner så kan det nog ändå vara slugt att inte ligga för högt dessa tre dagar.

LunaSpice
2016-06-18, 21:58
Varför inte äta lika mkt varje dag istället?

svartakronan
2016-06-19, 12:22
Varför inte äta lika mkt varje dag istället?
Har svårt att äta lika mycket på en dag som jag bara suttit hemma. :)

Bandid0
2016-06-19, 12:50
Självklart. Notera dock att desto högre kaloriöverskott du ligger på desto mindre protein behöver du. Mer än 2g/kg kroppsvikt är onödigt om du ligger på ett rejält överskott. Vid kaloriunderskott kan det finnas anledning att gå till 3g/kg eller ännu högre.

Ozziking
2016-06-19, 13:49
Försöker åtminstone äta lika mycket, men aptiten är inte alls samma som en träningsdag för mig.