handdator

Visa fullständig version : Skillnad på att hålla en låg vs hög kroppsfettsprocent


ventilation
2016-06-18, 10:48
Jag har förstått det som att de flesta tycker att det är oändligt mycket svårare att ligga på ett konstant lågt bf än en konstant högre bf. Men om man räknar på kaloriförbrukningen så skiljer det sig ju endast runt 100kcal om man skulle väga +-10kg.

Alltså deffa och ligga på ett kaloriunderskott kan jag förstå är svårare, men när man väl nått sin idealvikt och är deffad, borde det inte vara några problem att ligga kvar på den vikten? Varför failar folk med detta ändå?

Kaalle
2016-06-18, 11:11
Aptiten torde väl vara nummer ett. Jag har aldrig varit smalare än vad jag är nu, vad det innebär i procent vet jag inte. Är hungrig konstant. Libidon och andra detaljer kan jag leva med.

rbn
2016-06-18, 11:13
För att kroppen alltid strävar efter homeostas och vill tillbaka till sin set-point.

shut teh face
2016-06-18, 11:27
För att kroppen alltid strävar efter homeostas och vill tillbaka till sin set-point.

Det finns väl dock teorier om att man kan skapa sig en ny set-point. Dock snackar vi ju 10 år plus, om det händer öht, om vi diskuterar fettceller

rbn
2016-06-18, 12:08
Det finns väl dock teorier om att man kan skapa sig en ny set-point. Dock snackar vi ju 10 år plus, om det händer öht, om vi diskuterar fettceller

Ja, det gör det säkert. Denna kom ju för inte så länge sedan: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226151

Sedan spelar nog gener, utgångsläge, målvikt, miljö och den lilla faktorn "livet" in väldigt mycket på hur väl man kan hålla sig på en viss fettprocent. Antagligen enormt mycket svårare att hålla sig snustorr året om än att bara ligga på normalvikt, trots att skillnaden i kilo inte är speciellt stor.