handdator

Visa fullständig version : Dålig attityd bland tränare i barnidrott


Ribban
2016-06-18, 08:58
Jag var på besök hos en vän vars fru är fotbollstränare för ett gäng 7-åringar. Något som förvånade mig var att hon under middagen satt och snackade väldigt mycket skit om barnen i laget. Om hur kassa vissa var, att de hade en speciell chattgrupp där de brukade snacka skit om de kassa barnen efter match. Okej tänkte jag. Vissa tränare ska kanske inte vara tränare. Men döm av min förvåning när en annan person som närvarade vid middagen, som tydligen också var tränare fast för ett gäng 11-åringa tjejer, också stämmer in i mobbningskören. Han började fritt raljera om hur jävla dålig en person i hans lag var och att ungen måste vara efterbliven och att hans morsa gnäller över att ungen blir mobbad hela tiden.

Är det konstigt att det förekommer mobbning runt om i skolor när det är så här inom barnidrotten? Har själv varit med om att min brors barn blev mobbat i skolan för att han var dålig i fotbollslaget.

Jag har trott att barnens attityd och inställning är något som tränare försöker jobba bort men hur är det tänkt att det ska gå att genomföra om tränarna är lika jävla korkade?

shut teh face
2016-06-18, 09:34
Det där hör knappast till vanligheten. Det bästa du kan göra är att säga upp bekantskapen med de där stjärnorna.

Loke
2016-06-18, 09:47
Det avörande är väl hur de är mot barnen... Ibland kan ju folk som jobbar med människor ha en lite otrevlig jargon utanför jobbet eller i personalrummet men samtidigt vara väldigt bra och omtänksamma när de jobbar mot människorna. Om man tar bort den negativa laddningen i sakerna du beskriver så är det ju i princip två tränare som snackar om problemet med barn i gruppen som ligger långt efter de andra i utvecklingen, och det är verkligen ett legitimt problem för en ungdomstränare som man inte kan sticka under stolen. Inte helt lätt att avgöra om det verkligen är attityden som varit dålig hos dem eller bara tonen och ordvalen.

Jag hade en idrottslärare på gymnasiet dock som stod och snackade om hur dåliga eleverna som spelade fotboll var, när jag och en annan kille i klassen stod brevid och kollade pga att vi var skadade. Det kändes som en strategisk miss av honom eftersom jag såklart fattade att han sa samma saker om oss när vi inte var med, vilken idiot.

J.V
2016-06-18, 09:54
Sa lange de inte visar nagot mot ungarna ar det val inga problem.

tossefar
2016-06-18, 09:59
Sa lange de inte visar nagot mot ungarna ar det val inga problem.

Nog är det väl oroväckande nog att vuxna människor snackar skit om barn?

Ribban
2016-06-18, 10:00
En av dem förklarade att när en kille som de visste var dålig som målvakt ville stå i mål så bad de den som sköt hårdast i hela laget skjuta mot han och sikta mot huvudet för att göra han skotträdd. Detta för att få han att inte vilja stå i mål.

Fortfarande bara ordvalen det är fel på?

J.V
2016-06-18, 10:02
Nog är det väl oroväckande nog att vuxna människor snackar skit om barn?Du har aldrig varit frustrerad pa ungar? Nagon gang maste man fa utlopp for sin irritation, pa ett eller annat satt, oavsett hur mycket man alskar de sma liven.

En av dem förklarade att när en kille som de visste var dålig som målvakt ville stå i mål så bad de den som sköt hårdast i hela laget skjuta mot han och sikta mot huvudet för att göra han skotträdd. Detta för att få han att inte vilja stå i mål.

Fortfarande bara ordvalen det är fel på?Nej, da blir det nagon helt annat.

tossefar
2016-06-18, 10:05
En av dem förklarade att när en kille som de visste var dålig som målvakt ville stå i mål så bad de den som sköt hårdast i hela laget skjuta mot han och sikta mot huvudet för att göra han skotträdd. Detta för att få han att inte vilja stå i mål.

Fortfarande bara ordvalen det är fel på?

Tror ärligt talat att det är ditt umgänge det är fel på. Jag hade sagt ifrån om jag satt vid bordet.

MasterChief
2016-06-18, 10:06
Sa lange de inte visar nagot mot ungarna ar det val inga problem.

Håller en tränare på att prata skit om småbarn inför kreti och pleti så är nog risken övehängande att de även är skitstövlar under träningen. Det påvisar ju en störd världsbild att sätta upp en privat chattgrupp för att prata illa om barn som inte excelerar. Jag hade nog inte kunnat vara tyst även om jag var bjuden på middag utan hade nog frågat vad hon fick ut av att prata skit om småbarn.

MasterChief
2016-06-18, 10:09
En av dem förklarade att när en kille som de visste var dålig som målvakt ville stå i mål så bad de den som sköt hårdast i hela laget skjuta mot han och sikta mot huvudet för att göra han skotträdd. Detta för att få han att inte vilja stå i mål.

Fortfarande bara ordvalen det är fel på?

Då hade jag krasst konstaterat att personen är en idiot och gått därifrån. Därefter hade jag informerat klubben om vad jag hörde.

Loke
2016-06-18, 10:22
En av dem förklarade att när en kille som de visste var dålig som målvakt ville stå i mål så bad de den som sköt hårdast i hela laget skjuta mot han och sikta mot huvudet för att göra han skotträdd. Detta för att få han att inte vilja stå i mål.

Fortfarande bara ordvalen det är fel på?

Nej, det låter helt klart som en dålig strategi, om det verkligen var så de gjorde. Om vi ska göra detta lite konstruktivt då, hur gör man som tränare om en spelare i laget verkligen är jättedålig, till den grad att det är svårt att träna fotboll på den nivå övriga laget vill?

Nu tränar inte jag ungdomar i någon bollsport, men jag är ändå rätt säker på vad jag skulle göra till att börja med: Snacka med andra tränare i detalj hur problemet ser ut. Om man känner för att ta upp det med andra vuxna också som inte kan identifiera det specifika barnet så ser jag inga problem med det heller. Just snacket är inte det stora problemet här enligt mig, det är handlingarna.

Men om då en tränare tar upp en strategi som jag tycker verkar dum så säger jag såklart att jag tycker det verkar dumt och ger nåt bättre tips. Det är ju skapligt otacksamt att vara ungdomstränare, så jag tror de flesta ändå brinner för det och vill vara bra. Har man bra tankar och lyckas formulera det bra så tror jag oftast inte det är så svårt att få det att gå hem. Men visst är det säkert så att många ungdomstränare gör en hel del fel och missar.

VoDaresVins
2016-06-18, 10:24
Låter som attityden man växte upp med av gympalärarna på 80-talet. Lärarna drev ofta med de som inte presterade bra, alltså direkt där under gympatimmen. Samtidigt fick alla med talang klapp på axeln. Först vid 17 års åldern efter grundskolan fick jag en mänsklig gympalärare och för första gången kunde gympalektionerna vara nåt man såg fram emot.

Otroligt ruttet att sånt fortfarande finns i dagens läge. Här i landet finns det föreningar som klart säger att från en viss ålder finns ingen alla-får-spela-regel där endast de som presterar bra och deltar i alla träningar har nån framtid. Då är ju spelreglerna klara för föräldrarna att man inte sätter dit sitt barn ifall de inte har ett genuint intresse. Däremot har ju inte de flesta föreningar inte nån elitsatsning och i dessa ska ju deras mål främst vara barnen, inte tabellplaceringar. Resultaten kommer nog i alla fall med tiden när barnen trivs. Ser själv tydligt hur barnens lag förändras under åren. De lag med tränare som skriker och skäller får bara mindre deltagare för varje år medan mina egna barns lag växer ännu i deltagarantal för varje år.