handdator

Visa fullständig version : Kan man äta protein samtidigt som man tar morgonpromenader?


-A-81
2004-04-20, 06:58
Alltså hur funkar det, om man deffar på morgonen med långa promenader och sedan tränar på kvällarna och avslutar med en proteindrink (Whey 100) Är detta att motarbeta varandra??

King Grub
2004-04-20, 06:59
Nej, inte alls. Om du menar att ta en proteindrink efter styrketräningen är det snarare ett måste, tillsammans med snabba kolhydrater; allt annat är direkt kontraproduktivt.

-A-81
2004-04-20, 07:06
Men om jag går ut på morgonen viket jag gör nu. Tar en promenad på ca 40-45min. Ingen frukost äter en bra stor lunch sedan middag och efter det träning och till sist avslutning med proteindrinken. Alltså vad jag försöker få sakt är om man kanträna hårt och samtdigt deffa eller går det inte att bygga muskler om man utövar dessa samtidigt

Mvh Adde

King Grub
2004-04-20, 07:10
Visst kan du träna hårt; det krävs att du gör det för att inte riskera att förlora muskelmassa.

Dock måste du ligga på energiminus totalt under dygnet (eller vilken tidsrymd du använder som referensram). Det är ett krav för att tappa kroppsfett. Och för att bygga muskelmassa måste du i princip ligga på ett energiöverskott under samma tidsrymd.

Efter morgonpromenaden måste du äta frukost! Deff eller bulk.

-A-81
2004-04-20, 07:13
Efter morgonpromenaden måste du äta frukost! Deff eller bulk. [/B][/QUOTE]

Har hört enligt vissa att man inte ska äta frukost för maximalt resultat vid deff. Om inte vad ska man äta räcker det med en skål havregrynsgröt? Antar att det måste vara nyttigt fett eftersom målet på morgonpromenaden är att ta bort underhudsfett.

King Grub
2004-04-20, 07:16
Vissa har fullständigt fel. Bara havregryn räcker inte; du behöver en komplett måltid med alla makronutrienter i fullvärdig form. Varför skulle du inte äta frukost? Efter nattens fasta är du ju i ett rent katabolt tillstånd efter morgonpromenaden, och att inte äta förrän vid lunchtid är rent vansinne.

-A-81
2004-04-20, 07:26
Jo jag vet att magen är helt tom efter en natts sömn. Men hur ska man veta hur mycket man ska äta så man inte förstör målet med promenaderna? Enligt uppladdningen skulle jag äta 3100 Kcal/dag .

Det känns som man måste läsa på en hel del för att få ut maximalt av dessa träningar. Inget enkelt område detta. Även fast man lärt sig en del inom ishockeyn som man hålt på med.

Vad är egentligen en bra frukost? Gröt, 2 mackor mörkt bröd, inge smör kanske ost på ??

King Grub
2004-04-20, 07:32
Jo jag vet att magen är helt tom efter en natts sömn. Men hur ska man veta hur mycket man ska äta så man inte förstör målet med promenaderna? Enligt uppladdningen skulle jag äta 3100 Kcal/dag .

Förstör målet? Du kan inte förstöra målet på något sätt. Din förbränning stannar inte bara för att du äter. I grund och botten är det energiintag över hela dygnet minus energiförbrukning över hela dygnet som gäller. Blir denna siffra negativ går du ner. Ett energiunderskott per dag på 500 kcal ger en viktnedgång på runt 0.5 kilo per vecka.

Vad är egentligen en bra frukost? Gröt, 2 mackor mörkt bröd, inge smör kanske ost på ??

Någon proteinkälla till det; ägg, kött, fågel, fisk, skaldjur.

aliquis
2004-04-20, 12:11
Originally posted by -A-81
Men om jag går ut på morgonen viket jag gör nu. Tar en promenad på ca 40-45min. Ingen frukost äter en bra stor lunch sedan middag och efter det träning och till sist avslutning med proteindrinken. Alltså vad jag försöker få sakt är om man kanträna hårt och samtdigt deffa eller går det inte att bygga muskler om man utövar dessa samtidigt
Mvh Adde
Äter du bara tre ggr om dagen fast du försöker gå ner i vikt? Varför?
Och äter du samma mängd mat men utspritt på fler måltider så kommer det ju bara vara bra för formen.

-A-81
2004-04-20, 12:45
Originally posted by aliquis

Äter du bara tre ggr om dagen fast du försöker gå ner i vikt? Varför?
Och äter du samma mängd mat men utspritt på fler måltider så kommer det ju bara vara bra för formen.

Varför ? Jo man kanske har ett jobb att sköta. Därför ställde jag en fråga som gällde vad man ska äta på måltid 4-5? Banan ,yoghurt m,m??
Och vad menar du med att jag bara äter 3ggr/dag

Andyh
2004-04-20, 15:14
om du enligt uppladdningen skulle äta 3100kcal om dagen för att stå stilla så dra av 500kcal och dela upp detta på 5-6 måltider per dag. dvs ca 450-500kcal per måltid.

gosh
2004-04-25, 09:38
Originally posted by -A-81
Men om jag går ut på morgonen viket jag gör nu. Tar en promenad på ca 40-45min. Ingen frukost äter en bra stor lunch sedan middag och efter det träning och till sist avslutning med proteindrinken. Alltså vad jag försöker få sakt är om man kanträna hårt och samtdigt deffa eller går det inte att bygga muskler om man utövar dessa samtidigt

Mvh Adde

Ja du kan träna hårt och deffa samtidigt, men det går inte lika bra som när du inte deffar. Det går också att bygga muskler under deff givetvis, men det är svårare.
Jag har själv försökt att läsa lite om detta med när fett bräns och varför. Jag är inte så säker på att det är någon större skillnad på om du tar en proteindrink innan morgonpromenaden jämfört med om du inte skulle göra det.
Fördelen med att aktivera sig på morgonen är att det finns mer fett i blodet då. Hur mycket fett du bränner styrs av hur mycket som finns i blodet (blodet är kroppens transportbana av näring). När du sover så förbrukar din hjärna mycket blodsocker, detta gör att mängden blodsocker minskar och det i sin tur leder till att andelen fett i blodet ökar. Jag har också för mig att några av de uppvakningsmekanismer som sätts igång för att du skall vakna gör att fett åker ut från fetceller (exempelvis har man högren nivå av kortisol på morgonen, det är iofs inte fettfrisättande).
När du vaknar så har du alltså hög andel fett i blodet, då gäller det att ta tillvara på det tillfället och bränna upp det via musklerna. Inte låta det gå tillbaka till fettceller igen. Äter du lite innan promenaden så är det inte tillräckligt för att fettet skall gå tillbaka till fettcellerna. Var fettet hamnar när det pytsats ut från fettceller styrs inte av något hormon. Det verkar mer som att de celler som behöver energi hämtar upp det. Insulin styr blodsockret men inte fettet.

Hur mycket dina muskler växer styrs av någon som kallas för IGF-1. Jag är ingen expert men försöker att läsa på. IGF-1 producerar i satelitcellerna för dina muskler. Ju mer du klarar av att anstränga dina muskler vid ett träningspass destom mer IGF-1 bildas. Men det krävs också näring, finns det inte tillräckligt med näring så bildas inte IGF-1 i samma mängd. Vad jag förstått så är detta väldigt känsligt, så fort det blir ett avbrott i näringstillförseln så minskar IGF-1. Det är därför det är så viktigt att äta jämnt under dagen. Du behöver inte äta massor men helst skall det vara jämnt fördelat. Kan du inte äta så ofta så försök att hålla dig till så långsamma kolhydrater som möjligt.

Det är också viktigt med tillräcklig vila, vila upp en muskel görs bäst med liten aktivitet. Det är alltså bättre att röra sig lite lätt jämfört med att ligga i sängen. Promenader ökar musklers förmåga till vila, orsaken är att ämnesomsättningen ökar men inte så mycket att muskeln får en "skuld". Ökas ämnesomsättningen så betyder det att muskeln hämtar upp mer näring och bygger upp sig igen.
Man kan säga att en aktiv vila är bättre än en passiv. Om du inte vilar muskeln tillräckligt så minskar bildandet av IGF-1 (i alla fall på möss... vet inte om det finns expriment på människor än). Har du inte vilat ut muskeln tillräckligt till nästa pass så kan du heller inte ta i maximalt. Och det är extremt viktigt att man kan göra det för att få maximal IGF-1 nivå. Ju mer du klarar att ta i desto mer stimulans.
Det är viktigt att fylla på näring direkt efter träning eftersom träningen tömmer energin i musklerna, för att IGF-1 skall bildas krävs ju näring. Och kan man minska det avbrottet så blir det bättre. Men det är dumt att äta under passet för då kan du inte ta i lika mycket.

Du behöver inte äta massor av mat men däremot jämnt under dagen samt tränar riktigt HÅRT, med en aktiv vila som är tillräckligt lång för att muskeln skall vara 100% återstäld.

Detta är i alla fall vad jag lyckats ta reda på, tränar också efter denna princip nu och det har gått väldigt bra.