handdator

Visa fullständig version : Längre refeed: behöver råd

Paulus
2016-06-17, 17:19
Jag har kört en längre period lågkolhydratskost. Framförallt sista snart 3 veckorna har varit helt utan kolhydrater, förutom 30g direkt efter träning på träningsdagar.
Är väldigt tömd just nu, men har i princip nått mina ursprungliga mål med den hårda "kickstarten". 86kg tömd/platt, 79cm midja. Kickstart som sagt, tänker alltså bli mycket hårdare fram till höst, så vill ju inte förstöra något nu...
Planen är en 4 dagars refeed tisdag till midsommar: 750-1000g kolhydrater/dag, försöka lågt fettintag - men lite dirty kan det bli. Hur mycket kan detta påverka fettmassan? Jag får lite ångest över det här. Är det en dum idé? Borde jag lägga upp det på något särskilt sätt för att göra så många dagar?!
Vill mest få koll på läget och hur det här fungerar, vad jag bör förvänta mig, så jag slipper känna sådan ångest över hela situationen! Jag har ju tidigare gjort riktigt dirty refeeds, cheat days m.a.o. på både 1 och 2 dagar utan att det påverkat negativt... men detta är ju ändå dubbla! :laugh: *popcorn*

z_bumbi
2016-06-17, 18:10
Varför tänker du äta så i fyra dagar?

1x0
2016-06-17, 18:20
Varför inte dela upp de fyra dagarna på en månad istället? Köra en refeed per vecka.

Hur högt över dagsunderhållet av kalorier (energibalans*) ska du gå? Alltså hur högt överskott.

Om du får ångest över det, bättre att skippa.

Paulus
2016-06-17, 18:23
Varför tänker du äta så i fyra dagar?
Oj, det var en viktig detalj jag glömde!
Först och främst är jag mentalt och fysiskt förstörd nu och behöver refeed - kolhydrater - öht. Men vill fylla ut mig ordentligt och se formen och planerar maxa i marklyft och press när jag fyllt ut.
Menar du mängden kolhydraterna, så är det vad jag brukar ha under kortare refeed, 1 - 2 dagar. Det här med 4 dagar är dessvärre inget jag har erfarenhet av.. så är orolig över att det lägger på onödigt kroppsfett. :) *popcorn*

Paulus
2016-06-17, 18:23
Varför inte dela upp de fyra dagarna på en månad istället? Köra en refeed per vecka.

Hur högt över dagsunderhållet av kalorier (energibalans*) ska du gå? Alltså hur högt överskott.

Om du får ångest över det, bättre att skippa.

Läs mitt senare svar, glömde nämna anledningen. :laugh:

Stefanski
2016-06-17, 19:31
Vill minnas att det fanns en studie där personerna som hade varit på deff länge överåt med 1500 kcal kolhydrater 3 dagar i sträck och det påverkade inte deras fettmassa.

Edit: Hitta studien http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237876/

Paulus
2016-06-17, 19:53
Vill minnas att det fanns en studie där personerna som hade varit på deff länge överåt med 1500 kcal kolhydrater 3 dagar i sträck och det påverkade inte deras fettmassa.

Intressant! Det var lugnande, skall läsa igenom detta! *popcorn*

StarkaUlf
2016-06-17, 21:59

Och då låg dom på dubbla mängden fett dessa tre dagar. Istället för ~70g fett så låg dom på ~150g fett (+/- 30g) per dag. Alltså inte någon "lågfett-refeed". Dom åt bara ~150g kolhydrater och ~40g protein mer per dag, alltså ~750 kalorier. Resterande ~750 kalorier kom från fett.

Så man kan inte säga att dom överåt just kolhydrater eftersom att ~50% av energiökningen kom i form av fett.

Tobbey
2016-06-17, 22:12
De novo lipogenesis. Mycket intressant ämne.

Paulus
2016-06-17, 22:14
Och då låg dom på dubbla mängden fett dessa tre dagar. Istället för ~70g fett så låg dom på ~150g fett (+/- 30g) per dag. Alltså inte någon "lågfett-refeed". Dom åt bara ~150g kolhydrater och ~40g protein mer per dag, alltså ~750 kalorier. Resterande 750 kalorier kom från fett.

Och med tanke på hur tömd jag är och lär inte äta mer fett än nu, mindre protein, så lär det ju vara till min fördel att fokus kommer vara på kolhydrater. Första 1-2 dagarna lär ju gå direkt till glykogenlagren?
Jag får helt enkelt testa! Så fel kan det egentligen inte gå, jag oroar mig för mycket... Får återkomma några dagar eller en vecka efter refeeden hur det gick. *popcorn* *flex*

Paulus
2016-06-17, 22:37
Jag vågar nog gissa på att resultatet främst lär bli fulla glykogenlager och då jag inte tänker vila så kommer de ju inte låta fyllas utan behöva mer, och vätskeansamling lär ju bli en stor viktuppgång med tanke på hur mycket vätska kolhydrater kan binda efter nollning eller väldigt lågt intag. Den uppgången lär ju försvinna relativt fort när jag skär bort kolhydraterna igen samtidigt som den förhöjda ämnesomsättningen lär hjälpa mig på vägen?
Äh, känner mig taggad nu!!! Hoppas att jag har rätt iaf... ?

1x0
2016-06-17, 22:39
Så själva idén är en uppladdning inför maxning. Från lågkalori -och lågkolhydratkost?

Hör ofta i podcast (maxstyrka och tyngre) på styrkelyftsfolk, att de föredrar att äta helt som vanligt veckan innan tävlingen. Att inte ändra för mycket i kosten. Det går ju dock inte applicera på dig eftersom du går av en diet.
Så det kanske är en bra idé med fyra refeed-dagar. Antingen det eller försöka äta en vecka på kaloribalans med normala makros.

Har faktiskt ingen aning hur jag gjort för optimala förutsättningar. Hade kanske nöjt mig med två refeed-dagar på +1000kcalöverskott sedan kört maxningen på tredje dagen, på förmiddagen några timmar efter uppvaknande (personlig preferens).

Känns som det finns en risk att man svarar dåligt på överätningen (?); bloated, seg och matt. Fast det kan nog val av livsmedel spela en stor roll. Jag tror jag hade sovit väldigt dåligt efter fyra rejäla refeeds på raken. :P

Paulus
2016-06-17, 22:58
Så själva idén är en uppladdning inför maxning. Från lågkalori -och lågkolhydratkost?

Hör ofta i podcast (maxstyrka och tyngre) på styrkelyftsfolk, att de föredrar att äta helt som vanligt veckan innan tävlingen. Att inte ändra för mycket i kosten. Det går ju dock inte applicera på dig eftersom du går av en diet.
Så det kanske är en bra idé med fyra refeed-dagar. Antingen det eller försöka äta en vecka på kaloribalans med normala makros.

Har faktiskt ingen aning hur jag gjort för optimala förutsättningar. Hade kanske nöjt mig med två refeed-dagar på +1000kcalöverskott sedan kört maxningen på tredje dagen, på förmiddagen några timmar efter uppvaknande (personlig preferens).

Känns som det finns en risk att man svarar dåligt på överätningen (?); bloated, seg och matt. Fast det kan nog val av livsmedel spela en stor roll. Jag tror jag hade sovit väldigt dåligt efter fyra rejäla refeeds på raken. :P
Både maxlyft och att fyllas upp så man kan ta lite snygga bilder faktiskt! Känns likvärdigt viktigt! :laugh:
Jag tror du har rätt att risken finns man blir alldeles för seg/trött, har tidigare upplevt "koman" vid överätning. Jag får försöka lyssna på kroppen under tiden, hur man nu gör det.. Ditt alternativ är nog säkrare kortet, men nu känns det ju som man måste se hur det här slutar. :naughty:

Stefanski
2016-06-17, 23:17
Och då låg dom på dubbla mängden fett dessa tre dagar. Istället för ~70g fett så låg dom på ~150g fett (+/- 30g) per dag. Alltså inte någon "lågfett-refeed". Dom åt bara ~150g kolhydrater och ~40g protein mer per dag, alltså ~750 kalorier. Resterande ~750 kalorier kom från fett.

Så man kan inte säga att dom överåt just kolhydrater eftersom att ~50% av energiökningen kom i form av fett.

Yes sorry därför jag skrev "vill minnas"

Rahf
2016-06-18, 00:20
Känns som att mängderna är stora för så många dagar. Det känns också som att mentala biten flackar fram och tillbaka, med tanke på hur du beskriver situationen. Jag hade inte kört något så extremt om inte poängen var väldigt specifik, och möjlig vinst från den här riskabla insatsen hade varit hög.

Återkom med erfarenheter, oavsett hur det ter sig. Ska bli intressant att höra.

z_bumbi
2016-06-18, 09:54
Ska du fylla maximalt så gör du det efter dina förutsättningar antagligen lika bra på en dag som på fyra. Du har begränsat möjligheterna för din kropp att lagra in maximalt med kolhydrater och då kommer du inte så mycket längre bara för att du äter flera dagar i rad.