handdator

Visa fullständig version : Knäböj jobbigare om man är tung


Bearius
2016-06-17, 16:15
Vet inte om det säger säg själv eller hur det egentligen är men, är det inte jobbigare med knäböj om man är tung, i och med att man även böjer sin egen tunga vikt utöver vikten på stången?

I styrkelyft sägs det ju vara en fördel, men är det om det gäller få reps, eller spelar det ingen roll?

Rahf
2016-06-17, 19:02
Vet inte om det säger säg själv eller hur det egentligen är men, är det inte jobbigare med knäböj om man är tung, i och med att man även böjer sin egen tunga vikt utöver vikten på stången?

I styrkelyft sägs det ju vara en fördel, men är det om det gäller få reps, eller spelar det ingen roll?

Man kan säkert lida av sämre kondition, men generellt så har feta människor mer muskelmassa än pinnsmala diton. Detta gäller absolut i styrkesporter med viktklasseringar.

Fogel
2016-06-17, 19:11
Bålstabiliteten när man är tung är en otrolig fördel i både böj och marklyft.

HMS Laestander
2016-06-18, 00:03
Nej.

Det är väl som att man skulle mena att det är jobbigare för en att gå på promenad för man väger 10kg mer. Visst blir det värre om du plötsligt vore 10kg tyngre, men du är ju anpassad till din kropp..

PureWhey
2016-06-18, 00:08
Laestander

Klart det är skillnad på hur mycket du väger ifall du skall springa/gå. Annars skulle vi lika gärna kunna ha 150kg maratonlöpare/gångare(?lol).


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bearius
2016-06-18, 06:41
Jag tänker lite såhär:

Om två personer är ca 175 cm, den ena väger 110 kg medan den andra väger 75 och dessa ska göra knäböj med egen kroppsvikt, så kommer den tyngre ha det rejält jobbigare p.g.a sin vikt.

Men om däremot en stång med 60 kg läggs på vardera persons rygg, så ska det inte vara mycket jobbigare för den som väger 75 än den som väger 110. Hur kommer det sig, om böjen med egen kroppsvikt blev tyngre och mer krävande?

shut teh face
2016-06-18, 09:37
Den tyngre personen är starkare av att man helt enkelt är större. Genom vardagsmotion osv, inte bara träning

Så de extra 40 kilorna spelar nog ingen roll

Mr Eks
2016-06-18, 10:07
De bästa böjarna i världen är ju fetton allihop. Det säger väl det mesta.

Bearius
2016-06-18, 10:25
De bästa böjarna i världen är ju fetton allihop. Det säger väl det mesta.


Jo det vet jag, men där rör det sig om ett lyft.

Nu syftar jag på om man repar och kör t.ex. 3x12

Diomedea exulans
2016-06-18, 10:31
Jo, man blir svagare i knäböj om man blir tyngre. Om inte styrkan ökar fortare än kroppsvikten. Och det naturligtvis det den har gjort för de feta styrkelyftarna. De kanske har ökat 100 kg i kroppsvikt, men har samtidigt blivit 300 kg starkare i knäböj. Kontentan är att deras knäböjsesultat har ökat med 200 kg.

Rahf
2016-06-18, 10:34
Jo det vet jag, men där rör det sig om ett lyft.

Nu syftar jag på om man repar och kör t.ex. 3x12

En tjock person är oftast starkare men har sämre kondition.

Ärligt så ställer du upp hypotetiska scenarion som man inte kan svara på, eftersom parametrarna och variablerna är för stora för att säkert mätas.

VoDaresVins
2016-06-18, 10:35
Jag tänker lite såhär:

Om två personer är ca 175 cm, den ena väger 110 kg medan den andra väger 75 och dessa ska göra knäböj med egen kroppsvikt, så kommer den tyngre ha det rejält jobbigare p.g.a sin vikt.

Men om däremot en stång med 60 kg läggs på vardera persons rygg, så ska det inte vara mycket jobbigare för den som väger 75 än den som väger 110. Hur kommer det sig, om böjen med egen kroppsvikt blev tyngre och mer krävande?

Men enligt det tankesättet där kroppsvikten i sig gör det jobbigare, hur blir det då om du tänker båda båda ska ha totalt 200kg ovanför skorna när de böjer. Den som väger 110, behöver böja 90 medan den som väger 75 måste lägga på 125kg. Vem tror du klarar flera repetitioner?

henrikl
2016-06-18, 15:58
Jämför du en superdeffad person med en med lite mer fett så kommer det vara enorma skillnader i hur stabil man blir. Man ska inte underskatta lite extra dämpning runt leder...

Gerdler
2016-06-18, 16:42
Man blir generellt starkare av att gå upp i vikt (kaloriöverskott) för att en del av det där blir muskelmassa.

Sen lyfter man inte hela sin kroppsvikt lika långt som stången. Fötterna lyfter man inte alls och underbenet och knäna är ganska stilla i höjdled, nåja nån cm. Lårens tyngdpunkt förflyttar sig kring hälften så långt som stången, lite mer. Överkroppen med rumpan och höften, armarna och huvudet förflyttar sin lika långt i höjdled som stången. Summa summarum blir det runt 75-80% av kroppsvikten som man flyttar lika långt om man ska räkna rent arbete.

Så en person som väger 150 kg och knäböjer 150 kg är starkare än en person som väger 70 kg och knäböjer 150 kg. Personen som väger 70 kg är dock stark, det är inte den som väger 150 kg. Finurligt va? :)

AntonHA
2016-06-18, 18:18
Man får bättre vinklar och stabilitet med mer massa så en person på 120kg har mycket bättre förutsättningar att böja 150 än en person på 70kg. Det är därför mer imponerande om killen på 70kg böjer 150. Jag skulle dock säga att de är lika starka.

HMS Laestander
2016-06-19, 00:02
Laestander

Klart det är skillnad på hur mycket du väger ifall du skall springa/gå. Annars skulle vi lika gärna kunna ha 150kg maratonlöpare/gångare(?lol).


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Var mer ute efter liknelsen att 1 mil blir ju 1 mil även för någon som är 10kg tyngre. 150kg knäböj blir ju inte 190kg knäböj istället om du skulle väga 110kg istället för 70kg.

F Ultra
2016-06-19, 23:00
Beror ju enormt mycket på "varför" man är tung också. Om man har tränat sig upp i vikt så är ju en hel del av den extra tyngden muskelmassa och därmed är man starkare men om man ätit sig dit så är det ju en helt annan femma. Kommer du sedan upp i tillräckligt kroppshydda så brukar dessa personer inte ens kunna flytta sin egen kroppsvikt öht.

Bossebäver
2016-06-20, 13:33
Var mer ute efter liknelsen att 1 mil blir ju 1 mil även för någon som är 10kg tyngre. 150kg knäböj blir ju inte 190kg knäböj istället om du skulle väga 110kg istället för 70kg.

Och ska du gå en mil på samma tid med högre vikt måste du ha större effektuttag från din muskelmassa.

Nej, en tyngre kropp "anpassar" sig inte i den bemärkelsen, varje kg du släpar på är till din nackdel.