handdator

Visa fullständig version : Träning bortkastad om man ätit innan?

Mr Eks
2016-06-15, 13:24
Hej

För mig känns det som att styrketräningen inte har någon effekt om jag ätit innan. Idag har jag t ex ätit fläskkotletter och fisk och jag skulle igentligen träna men nu känns det meningslöst eftersom det inte känns som att jag kommer bygga något.

Ligger det någon sanning i detta?

hurril
2016-06-15, 13:24
Nej.

Mr Eks
2016-06-15, 13:31
Oj vilket snabbt svar tack!

Fattar att jag verkar dryg nu men jag nojar verkligen sönder: är du säker på detta? Hur säker?

m.v.h.

King Grub
2016-06-15, 13:37
Man bygger antagligen mer om man ätit. Absolut inte mindre.

Filipb
2016-06-15, 13:37
Oj vilket snabbt svar tack!

Fattar att jag verkar dryg nu men jag nojar verkligen sönder: är du säker på detta? Hur säker?

m.v.h.

Det är väldigt säkert. Oroa dig inte. Den enda "nackdelen" skulle vara om du känner att du har minskad energi/magen är för full.

egg
2016-06-15, 13:38
Jag är säker på att din träning inte är bortkastad av att du ätit innan, hur du nu än har resonerat fram till den tanken...

Skrollovicz
2016-06-15, 17:21
Det är en dålig idé att äta en stor måltid tätt inpå, på grund av att det sympatiska och parasympstiska nervsystemet kommer att krocka. Du vill inte att blodet ska gå till matspjälnkingssystemet när du är på gymmet. Jag tvivlar på att det är detta du frågar efter, eftersom du i så fall hade upplevt ett stort obehag på gymmet och du hade inte ens behövt fråga.

Pitepalt
2016-06-15, 18:17
Detta måste va troll

shut teh face
2016-06-15, 18:25
Hmm ätit fisk? Nej då kmr du tappa muskler istället för att bygga
Släng på lite bea på köttet och kör argfet-dansen i omklädningsrummet så blir det gainZ

Rahf
2016-06-15, 22:21
Du kommer bygga så syyykt bra.

J.V
2016-06-16, 09:45
http://vignette3.wikia.nocookie.net/adventuretimewithfinnandjake/images/1/1b/Lolwut.jpg/revision/latest?cb=20131119161816

Beemel
2016-06-16, 12:07
För mig känns det som att styrketräningen inte har någon effekt om jag ätit innan.

Första frågan, varför?
Andra frågan, hur känns det?

1x0
2016-06-16, 12:22
Första frågan, varför?
Samma.
Mr Eks, ge oss ett svar.

Enda jag kan tänka mig vore om någon säger liknande angående konditionsträning ur viktminskningssyfte.
"Äter man innan man drar ut och springer så går man inte ner i vikt, eftersom kroppen använder maten som bränsle och inte fettet på kroppen. Så träna alltid utan mat i magen."

/Ulla i fikarummet
:PPp

Mr Eks
2016-06-16, 14:11
Första frågan, varför?

Samma.
Mr Eks, ge oss ett svar.

Enda jag kan tänka mig vore om någon säger liknande angående konditionsträning ur viktminskningssyfte.
"Äter man innan man drar ut och springer så går man inte ner i vikt, eftersom kroppen använder maten som bränsle och inte fettet på kroppen. Så träna alltid utan mat i magen."

/Ulla i fikarummet
:PPp

Alltså vet inte. Det är bara en känsla. Att man ska träna fastande eftersom man innan träning är katabol och efter anabol. Blir man anabol redan innan träningen så är det knas.

Dessutom kickar ju vassleprotein bara om man har tom mage.

cero
2016-06-16, 14:20
Alltså vet inte. Det är bara en känsla. Att man ska träna fastande eftersom man innan träning är katabol och efter anabol. Blir man anabol redan innan träningen så är det knas.

Om du är katabol innan träning så kommer du ju även vara katabol under träningen, varför skulle det vara bra?¨

Tänk mindre och ät mer.

King Grub
2016-06-16, 14:20

Nej.

Och det är träningen som bygger muskler.

Rahf
2016-06-16, 14:23

Nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej. Du tänker som en sjundeklassare under biologilektionen. Kroppen är en betydligt mer komplicerad organism än så, och att tro den sköter anabola/katabola regleringar likt att dra i en spak är helt uppåt väggarna förvirrat.

Det slösas inte vassleprotein, även om magen inte är tom. Kroppen tar det tillhanda ändå.

Katabola och anabola lägen går i faser under dagen och träningen. Är man katabol en "längre" period, som under träning, kommer kroppen reglera upp anabola signaler för att kompensera. Den strävar alltid efter att må bra och slösa så lite energi den behöver.

King Grub
2016-06-16, 14:23
Man är alltid katabol under nde träningen och timmen efter.

Beemel
2016-06-16, 15:08

Vad betyder "kíckar" i detta sammanhang?

Rahf
2016-06-16, 15:12
Vad betyder "kíckar" i detta sammanhang?

http://cdn.unilad.co.uk/wp-content/uploads/2015/08/YdVwmED2i1.jpg.jpg

PureWhey
2016-06-16, 16:44

Wtf.

favve
2016-06-16, 17:07
Alltså, inlägg som wtf, lol wut och trollanklagelser känns väldigt onödiga. Varför känner man ett behov av att skriva något sådant till en relativt ny medlem på kolozzeum? Leder det till att fler, nya medlemmar vågar starta nya trådar med diskussionsämnen?

PureWhey
2016-06-16, 17:40
Alltså, inlägg som wtf, lol wut och trollanklagelser känns väldigt onödiga. Varför känner man ett behov av att skriva något sådant till en relativt ny medlem på kolozzeum? Leder det till att fler, nya medlemmar vågar starta nya trådar med diskussionsämnen?

Han konstaterar saker som inte stämmer, väldigt passande svar från min sida.

King Grub
2016-06-16, 17:49
Ni kan lägga ner översittarattityden bara för att någon frågar saker som ni anser självklara eller till och med "dumma". Det finns uppenbara troll, men det här är inte ett sådant.

Mr Eks
2016-06-16, 18:12
Med kickar menar jag kickar muskeltillväxten som man ser i vissa grafer king grub länkar. Alltså högre graf = större kick.

Nej. Så vassle gör en kick även om man har mat i magen? :S

Tree Fiddy
2016-06-16, 18:18
Vassle kickar alltid.

Rahf
2016-06-16, 18:54
Med kickar menar jag kickar muskeltillväxten som man ser i vissa grafer king grub länkar. Alltså högre graf = större kick.

Så vassle gör en kick även om man har mat i magen? :S

Återigen: vilken kick du nu får kommer kompenseras av en senare nedreglering.

King Grub
2016-06-16, 19:00
I vila är det bara snabbt protein som uppreglerar proteinsyntesen riktigt kraftfullt.

Efter styrketräning är aminosyrekänsligheten förhöjd och även det långsammaste av proteiner har samma effekt.

Teres minor
2016-06-16, 19:00

Så vassle gör en kick även om man har mat i magen? :S

Glöm allting du tror stämmer och lägg ner 30 minuter på att läsa lite på internet. Dra dig själv till gymmet några gånger i veckan och ät mindre än vad du brukar göra, lägg till någon proteinshake/kött/kyckling/fisk per dag och du är 95% i hamn. Du behöver inte klyva atomer för att gå ner 10kg i kroppsvikt samtidigt som du ökar en del i muskelmassa (över ett par månader då). Sluta läs Grubs studier för tillfället, de angår varken mig eller dig som inte planerar att följa med Marsexpeditionen 2021.

kaspen
2016-06-17, 06:53
Finns det några studier som jämfört folk som ätit innan och efter träning?

King Grub
2016-06-17, 07:31
Jämför vad?

kaspen
2016-06-17, 07:49
Jämför vad?

Säg en grupp som intar protein innan träningspasset men inte efteråt, och en grupp som gör tvärtom.

Donner
2016-06-17, 08:30
Jämför vad?

Tror han syftar på styrkekningar. Fast finns kanske för många variabler för att en sådan studie ska vara lönsam?

kaspen
2016-06-17, 10:34
Tror han syftar på styrkekningar. Fast finns kanske för många variabler för att en sådan studie ska vara lönsam?

Finns massor av saker som skulle vara intressant. Hypertrofi, max-styrka, olika signaleringar etc. En snabb sökning på pubmed hittade ingenting.

Chrba
2016-06-17, 13:08
Gjorde en snabb sökning på scholar.google.se och hittade denna http://ajpendo.physiology.org/content/292/1/E71.short

Tycker scholar är lite enklare än pubmed att söka i.

kaspen
2016-06-17, 15:53
Gjorde en snabb sökning på scholar.google.se och hittade denna http://ajpendo.physiology.org/content/292/1/E71.short

Tycker scholar är lite enklare än pubmed att söka i.

Coolt, tack!!