handdator

Visa fullständig version : Påverkar knäböj/markyft återhämtningen för bänkpress?


Nyckel
2016-06-14, 22:20
Som rubriken säger undrar jag om jag skulle kunna köra först ett specifikt program för knäböj eller marklyft och sedan direkt efter detta hoppa på ett bänkpressprogram, när detta är slut börja ett knäböj- eller marklyftsprogram osv. utan att det blir problem med återhämtningen, nervsystemet, överträning och sådan?
Spontant tycker jag att det inte borde vara ett problem eftersom det handlar om olika övningar och muskelgrupper men jag har inte 100 % koll.

Jag tycker nämligen att det är lite krångligt att öka i alla styrkelyft samtidigt så tänkte att detta kanske kan vara ett upplägg som passar mig bättre men är lite osäker på om man akan köra såhär rullandes.

Exempel

1. Köra Russian Squat Routine för knäböj.
2. När ovanstående program är slut hoppar jag direkt på MM2K för bänkpress.
3. När MM2K är slut kör jag någon marklyftsprogram.
4. Bänkpress igen eller en period med lättare träning och sedan börja om med knäböjsprogram.


Tack på förhand!

Rahf
2016-06-14, 22:34
Det låter alldeles för komplicerat och långdraget att köra så sekventiellt som du föreslår. Men om du tvunget ska göra det finns det plats att lägga in volymträning för bänken/marken under dom lugnare böjdagarna. RSR kör ju vartannat pass hårt och vartannat lugnare.

Hitta program med progression i alla lyft.

Illustrerade mannen
2016-06-15, 06:23
Kika på Extended Russian Squat Routin. Då får du alla tre lyft i ett "program". Det löper över nio veckor. Riktigt bra! Jag har kört det, men tränade "disco" på tisdagar och torsdagar utöver ERSR. Fungerade utmärkt!

Loke
2016-06-15, 10:14
Ja, det påverkar... Å andra sidan innehåller ju dessa program lite upptrappning innan det blir riktigt tungt, man hinner återhämta sig lite där.

Nu kanske jag inte ska tolka in för mycket i det du skriver, men den där typen av träning, där man lägger väldigt stort fokus på ett väldigt litet antal övningar under en period och sen byter, det tror jag är bland de sämre sätten att träna på. Är ditt RSR-program så tufft att du inte alls pallar/hinner träna bänk parallellt så är jag rätt säker på att det är alldeles för hårt för din underkropp och du riskerar att köra sönder dig.

Bred träning är säkrare mycket just för att man då inte pallar kötta nån viss grej så jättehårt. Genom att lägga bredden i tidsplanet så tror jag man missar mycket av den fördelen.

Med det sagt är det väl kanske ingen katastrof att göra så där om du vill. :)

Nyckel
2016-06-15, 11:50
Ja, det påverkar... Å andra sidan innehåller ju dessa program lite upptrappning innan det blir riktigt tungt, man hinner återhämta sig lite där.

Nu kanske jag inte ska tolka in för mycket i det du skriver, men den där typen av träning, där man lägger väldigt stort fokus på ett väldigt litet antal övningar under en period och sen byter, det tror jag är bland de sämre sätten att träna på. Är ditt RSR-program så tufft att du inte alls pallar/hinner träna bänk parallellt så är jag rätt säker på att det är alldeles för hårt för din underkropp och du riskerar att köra sönder dig.

Bred träning är säkrare mycket just för att man då inte pallar kötta nån viss grej så jättehårt. Genom att lägga bredden i tidsplanet så tror jag man missar mycket av den fördelen.

Med det sagt är det väl kanske ingen katastrof att göra så där om du vill. :)

Nej tanken är inte att strunta i att köra bänk parallellt utan att ha en lugnare period med bänk (läs: inte räkna med några ökningar under >6 veckor). Denna period fungerar också som återhämtningsperiod ifrån forna bänkpressprogram.
Så under t.ex. en period med stor fokus på knäböj tränar jag fortfarande marklyft och bänkpress men det är snarare underhållsträning eller kanske fokus på assistansövningar eller svaga delar i lyften.

SirreASDF
2016-06-15, 12:30
Nej tanken är inte att strunta i att köra bänk parallellt utan att ha en lugnare period med bänk (läs: inte räkna med några ökningar under >6 veckor). Denna period fungerar också som återhämtningsperiod ifrån forna bänkpressprogram.
Så under t.ex. en period med stor fokus på knäböj tränar jag fortfarande marklyft och bänkpress men det är snarare underhållsträning eller kanske fokus på assistansövningar eller svaga delar i lyften.

I så fall tycker jag att det låter vettigt.. Men jag tror du ska vara noga med den träningen också.. "underhållsträning eller kanske fokus på assistans..." låter i mina öron som att du tar det som du känner för dagen, vilket riskerar i att resultera i att det inte blir något vettigt av det/inte blir gjort alls.. innebärande att du endast försöker få progress i t.ex. då bänkpress 18 veckor på ett år.

Det ovan är ju inte enda tolkningen på det du säger, men jag tror det är värt att ha i åtanke. Jag gillar eg. ditt tänk men tror att "underhållsperioden" i brist på ett bättre namn, bör planeras tydligt för att inte slösa en massa tid i onödan.

Det är enbart mina åsikter dock :)

Nyckel
2016-06-15, 12:38
I så fall tycker jag att det låter vettigt.. Men jag tror du ska vara noga med den träningen också.. "underhållsträning eller kanske fokus på assistans..." låter i mina öron som att du tar det som du känner för dagen, vilket riskerar i att resultera i att det inte blir något vettigt av det/inte blir gjort alls.. innebärande att du endast försöker få progress i t.ex. då bänkpress 18 veckor på ett år.

Det ovan är ju inte enda tolkningen på det du säger, men jag tror det är värt att ha i åtanke. Jag gillar eg. ditt tänk men tror att "underhållsperioden" i brist på ett bättre namn, bör planeras tydligt för att inte slösa en massa tid i onödan.

Det är enbart mina åsikter dock :)

Ja "återhämtningsperioden" är kanske ett lite dåligt namn på det. Poängen är att under den perioden i princip bedriva en träning som inte har den "överbelastning" man är ute efter i t.ex. MM2K, RSR eller liknande. Dock kommer denna period att vara planerad och inte bara gå till gymmet och rycka lite i cablecrossen.

hurril
2016-06-15, 12:55
Allt man tränar interagerar. Tränar man enbart bänkpress så kan man göra det med en större total volym än om man tänker sig att även träna knäböj och marklyft.

Med det sagt tror jag inte man har något att oroa sig för när det gäller de program som givits som exempel i tråden. De är så små att jag inte tror de stör varandra.

Nyckel
2016-06-17, 15:08
Allt man tränar interagerar. Tränar man enbart bänkpress så kan man göra det med en större total volym än om man tänker sig att även träna knäböj och marklyft.

Med det sagt tror jag inte man har något att oroa sig för när det gäller de program som givits som exempel i tråden. De är så små att jag inte tror de stör varandra.

Okej, tack! Jag känner att jag liksom fastnat lite i utvecklingen och behöver lösa det på något sätt. Har typ inte ökat i böj och bänkpress på cirka 8 månader men har inte så pass djup kunskap inom programmering för att riktigt lösa det.