handdator

Visa fullständig version : Sömnproblem?


Edan
2004-04-19, 21:46
Tjena har fått nått skumt sömnproblem...
om jag lägger mig och sover kl 24.00 kommer jag vakna pigg och alert mellan 01-02 så har det nu varit i 4 dagar och jag fått kanske runt 5-6 timmar sömn på dessa dagar börjar bli grinig...
kan inte träna heller vilket inte skulle kunna funka när jag inte kan sova...
jag kan heller inte äta riktigt...
gör allt för att äta allt men efter ett par matbitar börjar jag måilla..
tycker det inte borde vara överträning heller eftersom detta hände 3 dagar efter 6 dagars vila..
jag är ju inte ens trött när jag jobbar men när jag sliten som satan när man kommer hem men fortfarande inte alls trött.

cali
2004-04-19, 23:16
Låter inte helt kul det där, går det inte över bör du kanske ta kontakt med en läkare. Om dina sömnbesvär går ut över din vardag som du beskriver har du ett problem.

Lite råd till dej.(vissa råd kan låta självklara men det kan vara att man tar för lätt på dem ändå)

Lägg dej inte förrän du är trött. Inled sovandet med att slappna av. Onani kan hjälpa på vissa och vara dåligt för andra.


Ät eller drick inte mycket innan du ska sova. Stora, tunga måltider typ lagad mat försvårar insomning.

Undvik alkohol.

Undvik drycker med koffein typ kaffe, te, kakao och Coca-Cola.

Skaffa en skön bra säng!
Vädra luften i rummet inann du ska sova. Tag bort allt ljus och ljud i rummet (så gott det går)

Försök att gå upp samma tid varje dag.
Ligg inte kvar och dra dej för det gör det knepigt sen på kvällen, så fort du vaknar så hoppa upp ur sängen. Du kommer bli tröttare till kvällen och somna lättare då. Din dag kommer du även känna dej mer aktiv av att göra så.

Motion gör det lättare att somna. Undvik dock motion några timmar innan du skall sova.

Försvinner inte besvären kan lättare sömnmedel hjälpa och tag då kontakt med en läkare.

Alcazara
2004-04-20, 11:15
Du kanske har gått å blitt kär? :love:

Skämt och sido...

Titta runtom dig? Hur mår du EGENTLIGEN? Är det något som oroar dig? Mycket på sistone? Deffar du? Ja, gå igenom allt!!!

Ibland kan psyket spöka lite också. Eftersom du inte kunde sova en natt, så hoppas du kanske att du ska kunna sova nästa, kanske stressar upp dig för det, vilket kan leda till vidare sömnproblem...

Det var lite psykologiskt perspektiv på det hela...sedan skrev ju cali en hel del bra saker att se efter!!!

Good luck!!!:thumbup:

Edan
2004-04-20, 11:58
Originally posted by Alcazara
Du kanske har gått å blitt kär? :love:

Skämt och sido...

Titta runtom dig? Hur mår du EGENTLIGEN? Är det något som oroar dig? Mycket på sistone? Deffar du? Ja, gå igenom allt!!!

Ibland kan psyket spöka lite också. Eftersom du inte kunde sova en natt, så hoppas du kanske att du ska kunna sova nästa, kanske stressar upp dig för det, vilket kan leda till vidare sömnproblem...

Det var lite psykologiskt perspektiv på det hela...sedan skrev ju cali en hel del bra saker att se efter!!!

Good luck!!!:thumbup:

Hehe...
ligger faktiskt nått i det första du sa.....kanske är det som spökar..
Dock bättre idag fick sova 5 timmar inatt och vakna till väckarklockan riktigt mysigt...och fick nästans i mig en full portion mat på lunchen...
så verkar iaf ge sig...

får tacka för era tips!!