handdator

Visa fullständig version : Bör jag vara rädd för att fasta?


raramuri
2016-06-12, 10:54
Tjena Kolo!

Jag fastar just nu för ramadan, en muslimsk helig månad, där jag inte äter mellan 01:30 och 21:55-22:00. Jag brukar dock sluta äta vid 22:30-23:00.

Jag håller på med löpning och cykling sedan innan. Springer ibland på morgonen och ibland 2-3 timmar innan jag får äta. Jag har dragit ner volymen på antal löpta km och själva rundorna känns bra. Kör behagligt tempo, lugnt.

Jag undrar dock: är det farligt på något sätt? Vad bör jag tänka på rent kostmässigt? Just nu försöker jag först få i mig lite varm soppa, sen en stor portion med grönsaker (broccoli, kål, morot, rödbetor) och sen en ordentlig portion med ris/potatis + fisk/tofu/kyckling och kvarg/keso till det. Senare innan läggdags blir det antigen mer keso/kvarg med frukter och bär eller ytterligare en skål soppa.

Jag mår bra, och ser ramadan som en bra period att dra ner volymen för att sedan öka den igen och bli ännu bättre. Men som sagt, hur bör man tänka rent kostmässigt? (Försöker dricka mellan 2 och 3 liter, sen är det vätska i grönsakerna).

Hur ska jag tänka kring löpningen? Jag svettas inte enormt på passen. Kompletterar med styrketräning, stretch, töj och alternativ träning. Är det farligt på något sätt? Känner ju mig lite energilös någon timme efter rundan, och jag är inte sprängfylld av energi under passen men det fungerar. Jag kommer göra en rejäl satsning om någon vecka, precis kommit tillbaka från knäskada och är helt återhämtad. Därför hade jag tänkt ha detta som en liten förberedelse trots att volymen är mkt mindre.

Wzup2u
2016-06-12, 12:13
Farligt nej så länge du äter och får i dig allt.
Dock hade jag lagt styrkepasset ca 1-2h innan du ska äta isåfall, blir inte optimala styrkepass om man säger så annars.

Fastar även jag en del i vissa perioder men jag lägger upp det på sättet ovan.

& visst känner du slöhet innan passen blir ju träningen ännu sämre, men kör du ramadan och det är viktigt så kör på under denna period och återgå sedan att äta när du behöver energin ist.

Ha de fint!

Rahf
2016-06-12, 13:51
Gick inte vi igenom det här under föregående tråd du la upp angående ramadan?

raramuri
2016-06-12, 14:08
Gick inte vi igenom det här under föregående tråd du la upp angående ramadan?

Vill ha lite mer konkreta råd.

Vikten är inga problem, vilket jag skulle vara ett problem. Äter mycket nötter och har på extra mycket olivolja i maten. Dessutom gör jag en grymt god smoothie på bär, fet yoghurt och massvis med nötter, frön och torkade/färska frukter.

Rahf
2016-06-12, 14:11
Om ditt välmående inte påverkats så ser jag inga problem i nuläget. Det blir i princip periodisk fasta, vilket jag vill minnas kan vara fördelaktigt för vissa hälsomarkörer.

Oroa dig inte. Håll volymen på en nivå du kan bibehålla, särskilt nu efter skada. Sen kan du stegra gradvis.

raramuri
2016-06-12, 14:12
Farligt nej så länge du äter och får i dig allt.
Dock hade jag lagt styrkepasset ca 1-2h innan du ska äta isåfall, blir inte optimala styrkepass om man säger så annars.

Fastar även jag en del i vissa perioder men jag lägger upp det på sättet ovan.

& visst känner du slöhet innan passen blir ju träningen ännu sämre, men kör du ramadan och det är viktigt så kör på under denna period och återgå sedan att äta när du behöver energin ist.

Ha de fint!

Styrketräningen är inte så seriös. Det är mest skadeförebyggande övningar för mitt knä :)

Jo, klart man är slö...Men det är bara 3 veckor kvar. Sen kan jag äta när jag vill, vilket kommer underlätta fram för allt antal löpta km.

Gober
2016-06-12, 14:12
Bara du försöker få i dig rejält med bra mat. Du verkar ju äta balanserat så någon näringsbrist lär du inte få under denna begränsade tid. Mkt mat och vätska så ska det inte vara några problem. Sen kommer givetvis träningen att lida lite, men om din religion går före träningen så är det en liten smäll du får ta.

Mitt enda problem med ramadan är att våra muslimska grannar är uppe och festar så sent när jag försöker sova :D

raramuri
2016-06-12, 14:18
Bara du försöker få i dig rejält med bra mat. Du verkar ju äta balanserat så någon näringsbrist lär du inte få under denna begränsade tid. Mkt mat och vätska så ska det inte vara några problem. Sen kommer givetvis träningen att lida lite, men om din religion går före träningen så är det en liten smäll du får ta.

Mitt enda problem med ramadan är att våra muslimska grannar är uppe och festar så sent när jag försöker sova :D

Jag tror faktiskt inte träningen blir enormt mycket lidande.. Ökade faktiskt konditionsmässigt förra ramadan, fick någon form av märklig energi under kvalitetspassen. Tänk på att jag inte bygger muskler, bara kondition ;)

Men du har rätt.. Viktigt med näringen. Fast det är väl så att min ämnesomsättning sjunker under fastan?

Jag dricker min soppa och äter min mat, sen går och lägger mig. Flera går faktiskt upp i vikt under ramadan pga massvis med sötsaker i kombination med lite rörelse.

raramuri
2016-06-12, 14:19
Vill bara poängtera att vätskan är det stora problemet under ramadan. Man får inte dricka heller. Annars hade det inte varit några som helst bekymmer att köra mina långpass, vilka jag fått korta ner under perioden.

Rahf
2016-06-12, 14:22
Det är någonting du får kämpa dig igenom. Vätskeersättningen kommer ju senare, istället för direkt. Men om du inte lider sviter av vätskebrist så är det ingen fara.

Gerdler
2016-06-13, 10:37
Jag tycker det borde vara extra viktigt att träna konditionspassen nära inpå ätfönstret/drickfönstret. Du kommer vara rejält uttorkad när du sprungit klart och gått 20+timmar utan att dricka. Troligen inte farligt så länge du ser till att hydrera. Jag skulle sett till att dricka så mycket jag kan till maten och sen gå upp typ kl 1:00-1:30 och dricka 1-1,5 liter till. Är du dåligt hydrerad när du påbörjar din fasta och det är varmt och soligt en dag så kan det mycket väl bli osunt.

King Grub
2016-06-13, 10:43
det är väl så att min ämnesomsättning sjunker under fastan?

Den ökar över normala nivåer dom första 70-80 timmarnas fasta . Först därefter börjar den sjunka.

raramuri
2016-06-13, 11:30
Jag tycker det borde vara extra viktigt att träna konditionspassen nära inpå ätfönstret/drickfönstret. Du kommer vara rejält uttorkad när du sprungit klart och gått 20+timmar utan att dricka. Troligen inte farligt så länge du ser till att hydrera. Jag skulle sett till att dricka så mycket jag kan till maten och sen gå upp typ kl 1:00-1:30 och dricka 1-1,5 liter till. Är du dåligt hydrerad när du påbörjar din fasta och det är varmt och soligt en dag så kan det mycket väl bli osunt.

Jag kör de tuffaste passen efter jag ätit, springer dem på natten. De andra passen, 2-3 st lugna joggar, kör jag direkt på morgonen vid 9-tiden. Känner inga bekymmer med det..

Är det risk att jag går ner i vikt? Väger 64 på 174 cm.

raramuri
2016-06-13, 11:31
Den ökar över normala nivåer dom första 70-80 timmarnas fasta . Först därefter börjar den sjunka.

Så min ämnesomsättning är under ramadan större än vanligt under samma förhållanden? Jag fastar ju cirka 20-22 timmar, äter, fastar 20-22 timmar, äter etc.

raramuri
2016-06-13, 11:34
Jag känner mig bara energilös under passen. Hur kan jag motverka detta? Jag dricker mycket men känner mig svag och väldigt energilös. Det måste väl handla om att jag förmodligen äter för få kalorier? Hur skulle ni göra för att ha så mycket energi som möjligt till passen?

Vad gäller vätska: Kan någon saltblandning vara bra? Typ funlight + salt + vatten?

Wzup2u
2016-06-13, 21:47
Jag känner mig bara energilös under passen. Hur kan jag motverka detta? Jag dricker mycket men känner mig svag och väldigt energilös. Det måste väl handla om att jag förmodligen äter för få kalorier? Hur skulle ni göra för att ha så mycket energi som möjligt till passen?

Vad gäller vätska: Kan någon saltblandning vara bra? Typ funlight + salt + vatten?

Du ska väl inte dricka.

DerImperator
2016-06-13, 22:08
Salam! De flesta muslimer jag träffat i år verkar följa antingen Turkiet eller Mekka med fastan eftersom det är så outhärdligt i Sverige, samma med min familj Enligt de flesta så är det inget fel med det. Varför kör du med svenska? Vill inte irritera, undrar bara. *drool*

Rahf
2016-06-13, 22:12
Salam! De flesta muslimer jag träffat i år verkar följa antingen Turkiet eller Mekka med fastan eftersom det är så outhärdligt i Sverige, samma med min familj Enligt de flesta så är det inget fel med det. Varför kör du med svenska? Vill inte irritera, undrar bara. *drool*

Det låter mycket mänskligare än dom 20 timmar man får köra här.

Gerdler
2016-06-16, 14:47
Jag kör de tuffaste passen efter jag ätit, springer dem på natten. De andra passen, 2-3 st lugna joggar, kör jag direkt på morgonen vid 9-tiden. Känner inga bekymmer med det..

Är det risk att jag går ner i vikt? Väger 64 på 174 cm.
Alltså, du känner kanske inte problemen då. Men du tömmer dig på vätska när du inte får dricka. Sen kanske du inte känner det då men en varm sommardag så blir det värre av att göra så här.

Sen borde det vara bättre att äta alla de där kolhydraterna kring träningen då det finns större chans för dem att bindas upp tillsammans med vatten i musklerna som glykogen, sen borde det vara bättre för träningsresultaten också. Jag ser däremot inga problem med att springa direkt efter du ätit, om du inte får håll eller liknande, så länge du är klar innan ätfönstret är slut så du kan dricka tills du pissar något som är nästan oskiljbart från vatten.