handdator

Visa fullständig version : Blev tjock av reverse diet?


Trunker
2016-06-12, 09:02
Har sedan 1 månad tillbaka kört en extremt långsam och kontrollerad reverse diet där jag varje vecka lagt till knappt 40kcal och även skärt ner på min cardio långsamt långsamt.

Jag började med kreatin när deffen var slut och la direkt på mig 2kg på 5 dagar vilket jag antar var kreatinet.

Dock sen dess har jag lagt på mig ytterligare 1 kg, vilket måste vara fett/vatten?

Det som oroar mig eller get mig ångest är att nu ser jag inte alls lika shredded ut som innan och ändå ligger jag bara på 2600kcal.

Det känns alltså som om jag ser ut som INNAN deffen då jag låg på 3500kcal men nu bara ligger på 2600kcal och fortfarande har cardio.

Är detta möjligt?
Har ej bingeat förutom de 3 senaste dagarna då jag var på resa utomlands, dock gymmade jag och gick extremt mkt dessa dagar för att på någorlunda vis kompensera ätandet.

Min förhoppning var ju att hamna på lägre BF% med högre kcal inte TVÄRTOM!?

Nu känns det som hela deffen var förgäves: Jag har samma kroppsform (nästan) som innan deff, 900 lägre i kcals, inte samma styrka på gymmet, och död libido...

Vad har hänt? Vad har jag gjort fel?

Uppdaterar senare med bilder om intresset finns!

Diomedea exulans
2016-06-12, 09:04
Hur är styrkan och kroppsvikten nu jämfört med innan deffen?

Trunker
2016-06-12, 09:41
Hur är styrkan och kroppsvikten nu jämfört med innan deffen?

Innan deff: 87kg
Slutet av deff: 79kg
Efter kreatin (antar jag,): 82kg
Nu: 83kg

Styrkan är betydligt mkt sämre i bänk och ben. Rygg är relativt oförändrat.
Energin på gymmet är mkt sämre överlag

Korash
2016-06-12, 09:55
Låter spontant som noja, men svårt att bedöma utan bilder och mer detaljer. Är slutet av deffen vikt tom eller påfylld?

1x0
2016-06-12, 14:24
Låter spontant som noja, men svårt att bedöma utan bilder och mer detaljer. Är slutet av deffen vikt tom eller påfylld?
Tycker också det låter delvis som noja.

Du har gjort liknande trådar, verkar som din kropp verkligen inte vill hålla sig i den procent kroppsfett som du vill ha den i. Setpoint/trivselvikt.
I din förra tråd var vi inne på ditt fettintag. Känns efter läst din trådar som du ev. har dietat med väldigt lågt fettintag och förstört dina hormoner.


Det jag provat i din sits (inte hälsosamt):

*Kör en 5-7 dagar lågkolhydrat, <50g dag. Kolla hur vikten och formen utvecklar sig.

*Sluta med kreatin, osäkert hur långt tid det tar innan nivåerna återgår till normalt. Har för mig jag läst 4-5 veckor.


Varför sänka kolh? Själv när jag var i hätsätarträsket, kände mig extremt bloated och hög kroppsvikt. Kunde jag köra 5-7 lågkolhydratdagar och rann av 5-8kg i kroppsvikt. Detta var dock efter dagar med 6-10k kcal och massa salt. Så det kan inte direkt appliceras på dig.

Kreatin; tycker mestadel av kreatinkilona på mig sätter sig som pluffs runt magen. Magen blir dallrig på mig av kreatin. Jaja; "kreatin binder bara vätska i muskelaturen".

____________


Så kanske prova något i stil med att sluta med kreatin. Vänta 1 månad sen kör du en keto-vecka, tömning/minideff. Underskott med 500-1000kcal. Kolla vad som händer med vikten och formen. Fyll upp med en refeed som avslut. Är formen kass under refeed-dagen eller dagarna efter är det väl bara börja deffa igen, lol.



Ta detta svar med en nypa salt. Bara något jag hade provat.

*Det med kreatinet, att sluta ta och vänta en månad är nog ganska överkurs.*

Diomedea exulans
2016-06-12, 19:28
Låter spontant som noja, men svårt att bedöma utan bilder och mer detaljer.

Tycker också det låter delvis som noja.

Tycker inte nödvändigtvis det låter som noja, eftersom han skriver att han överlag är svagare:

Innan deff: 87kg
Slutet av deff: 79kg
Efter kreatin (antar jag,): 82kg
Nu: 83kg

Styrkan är betydligt mkt sämre i bänk och ben. Rygg är relativt oförändrat.
Energin på gymmet är mkt sämre överlag

Svagare och väger mindre, då har man troligen tappat muskler. Kanske så mycket muskler att man ser slätare ut, fastän man även tappat fett.

Gerdler
2016-06-13, 10:49
Kreatin sabbar inte formen, vätskan du lagrar på dig sitter i musklerna. Jag ser bara biffigare ut när jag börjar med kreatin. Inte riktigt likadant med kolhydrater. Är jag tömd så ser jag också "krispigare" eller mer rippad ut än när jag fyller på igen, de kilona hamnar också i musklerna/runt musklerna till stor del men det ser också ut som att en del hamnar under huden och binder en del vätska där.
Fyllning+ kreatin gör dock mer än 3 kilo för mig och jag väger som du. Jag antar att du inte var tömd för du deffat med en hel del kolhydrater och gått långsamt ned.

1x0
2016-06-13, 12:32
Kreatin sabbar inte formen, vätskan du lagrar på dig sitter i musklerna. Jag ser bara biffigare ut när jag börjar med kreatin. Inte riktigt likadant med kolhydrater. Är jag tömd så ser jag också "krispigare" eller mer rippad ut än när jag fyller på igen, de kilona hamnar också i musklerna/runt musklerna till stor del men det ser också ut som att en del hamnar under huden och binder en del vätska där.
Fyllning+ kreatin gör dock mer än 3 kilo för mig och jag väger som du. Jag antar att du inte var tömd för du deffat med en hel del kolhydrater och gått långsamt ned.
Det fetstilta stämmer på mig och det jag ville få fram med mitt inlägg.
Jag tycker kreatin gör min mage plufsig och sladdrig. Alltid när jag varit av kreatin och går på, ökar mitt midjemått. Får använda 1 hål större i lyftarbältet.

Jag har för mig det diskuterades såhär om kreatin i en annan tråd. Minns att Tobbey skrev han kände liknande som mig, fast även det satt sig på låren.

______


Det ang. styrkan. Trunker, har du alltså blivit svagare under reverse diet? Efter du gått upp från 79kg till 83kg? Isåfall har du gjort någon extremt fel. Du borde ju öka i styrka rejält under reverse diet. "Efter tävlingsdiet när man börjar äta igen är kroppen som en tvättsvamp och suger åt sig all näring." Hör/läser ofta personer uttala sig. Att man gör oftast bäst muskel och styrkegains när man börjar äta igen.

Trunker
2016-06-19, 23:09
Okej just nu vet jag inte alls vad som pågår...

Jag kommer ta bilder imorgon på morgonen och sedan posta här, men för att summera såhär till läggdags:

Innan diet vägde jag 87kg (efter juletider, innan juletider vägde jag DOCK 84.5 KG!)
Jag åt då 3500kcal och var på maintenance och mådde perfekt!

Deffade 3 månader och hamnade på 79kg, 2400kcal + 15 min cardio varje dag.

Har nu reversedietat i ca 1.5 månad och ligger på 2700kcal + 5 min cardio varje dag.
Vågen visade idag 83.6kg.
Började med kreatin vid reversediet men har slutat nu sedan en vecka tillbaka.
Initiallt gav kreatinet mig en viktökning, hur lång tid tar det innan den vikten försvinner nu om jag slutade i förra helgen med kreatin?

Jag har fof hormonell imbalans, dålig libido och styrkan är ju sämre än innan.

Vad som gör mig hemskt besviken är att jag nästa VÄGER SAMMA SOM INNAN JUL och anser mig se UT LIKADANT nästan som innan jul.

Då mådde jag dock BÄTTRE och åt 3500kcal om dagen, inte 2700kcal! :(
Alla stories jag hört om folk som reversedietar och hamnar på högre kcal än dem hade innan och här har jag fått tillbaka min gamla form, med 800kcal mindre om dagen och dålig styrka och dåliga hormoner...

Vad är det som händer?
Ja, jag har bingat ett par gånger men totalt kanske 5 gånger på 1.5 månad.
Det är fortfarande den bästa deffen och reversediet jag någonsin gjort så varför kan det ha blivit såhär illa?

Är just nu sjukt besviken och ledsen på mig själv och hela deffen känns som bortkastad tid och slit.
Det känns som 1 steg fram och 3 steg tillbaka :(

Bossebäver
2016-06-20, 13:27
Okej just nu vet jag inte alls vad som pågår...

Jag kommer ta bilder imorgon på morgonen och sedan posta här, men för att summera såhär till läggdags:

Innan diet vägde jag 87kg (efter juletider, innan juletider vägde jag DOCK 84.5 KG!)
Jag åt då 3500kcal och var på maintenance och mådde perfekt!

Deffade 3 månader och hamnade på 79kg, 2400kcal + 15 min cardio varje dag.

Har nu reversedietat i ca 1.5 månad och ligger på 2700kcal + 5 min cardio varje dag.
Vågen visade idag 83.6kg.
Började med kreatin vid reversediet men har slutat nu sedan en vecka tillbaka.
Initiallt gav kreatinet mig en viktökning, hur lång tid tar det innan den vikten försvinner nu om jag slutade i förra helgen med kreatin?

Jag har fof hormonell imbalans, dålig libido och styrkan är ju sämre än innan.

Vad som gör mig hemskt besviken är att jag nästa VÄGER SAMMA SOM INNAN JUL och anser mig se UT LIKADANT nästan som innan jul.

Då mådde jag dock BÄTTRE och åt 3500kcal om dagen, inte 2700kcal! :(
Alla stories jag hört om folk som reversedietar och hamnar på högre kcal än dem hade innan och här har jag fått tillbaka min gamla form, med 800kcal mindre om dagen och dålig styrka och dåliga hormoner...

Vad är det som händer?
Ja, jag har bingat ett par gånger men totalt kanske 5 gånger på 1.5 månad.
Det är fortfarande den bästa deffen och reversediet jag någonsin gjort så varför kan det ha blivit såhär illa?

Är just nu sjukt besviken och ledsen på mig själv och hela deffen känns som bortkastad tid och slit.
Det känns som 1 steg fram och 3 steg tillbaka :(

5 binges kan mycket väl vara skillnaden, 1 steg fram och 3 tillbaka är tyvärr vanligt.