handdator

Visa fullständig version : Springa på morgonen!


Evensar
2004-04-19, 21:00
Hejsan!!!

Jag tänkte fråga er som kan. Vad tror ni om att springa ca 20- 40 minuter på morgonen innan man drar till jobbet? Kommer då att gå upp ca 06.30. Eller är det bättre att ta en rask promenad? Jag gymmar 4 - 5 ggr/veckan. Det finns en del fett kring magen som jag vill ha bort.

Må väl!

LunaSpice
2004-04-19, 21:07
Originally posted by Evensar
Hejsan!!!

Jag tänkte fråga er som kan. Vad tror ni om att springa ca 20- 40 minuter på morgonen innan man drar till jobbet? Kommer då att gå upp ca 06.30. Eller är det bättre att ta en rask promenad? Jag gymmar 4 - 5 ggr/veckan. Det finns en del fett kring magen som jag vill ha bort.

Må väl!

Beror på om du äter frukost innan eller inte. Om du INTE gör det så är promenad ett bättre alt., om du GÖR det så kan du dock ge dig ut på en löptur.

Evensar
2004-04-19, 21:10
jo jag tänker äta frukost innan... ett par wasa knäcke bröd mackor med ost kanske... och sen lite müsli + en protein shake

Jax
2004-04-19, 22:09
Originally posted by LunaSpice
Beror på om du äter frukost innan eller inte. Om du INTE gör det så är promenad ett bättre alt., om du GÖR det så kan du dock ge dig ut på en löptur.
Varför det?

Evensar
2004-04-19, 22:16
varför vad? springa på morgonen? för att bli av med fett tänkte jag...

Jax
2004-04-19, 22:29
Originally posted by Evensar
varför vad? springa på morgonen? för att bli av med fett tänkte jag...
Det förstod jag. Det jag undrade var varför man kunde gå men inte springa om man åt frukost.

Fors
2004-04-19, 23:07
Tänkte starta en tråd om just varför det är negativt att springa på tom mage.

Visst, insulinnivåerna är låga, men på vilket sätt spelar det in?

Borde inte glykogenet i musklerna vara redo att förbrännas oavsett hur det ser ut på insulinfronten?

KIRE
2004-04-19, 23:34
Man tappar inte muskler i nämnvärd omfattning av löpning på tom mage just därför att man löper på tom mage. Tappar man muskler i det läget beror det på att man redan har grymt lågt underhudsfett eller att man inte sköter sin styrketräning och kost i övrigt. Man räddar alltså inte muskelproteinet bara genom att
äta frukost innan som vissa tror utan man måste se på helheten.

Evensar
2004-04-20, 07:06
Ok då förstår jag vad du menade. Om du tänker starta en sån tråd så säg gärna till mig Fors!

JAM
2004-04-20, 11:31
Originally posted by Jax
Det förstod jag. Det jag undrade var varför man kunde gå men inte springa om man åt frukost. Läs det han skrev igen. Det är lämpligt att GÅ om man INTE ätit frukost.

Jax
2004-04-20, 11:39
Originally posted by JAM
Läs det han skrev igen. Det är lämpligt att GÅ om man INTE ätit frukost.
Menade det. Skrev fel

Droog
2004-04-20, 12:32
Originally posted by KIRE
Man tappar inte muskler i nämnvärd omfattning av löpning på tom mage just därför att man löper på tom mage. Tappar man muskler i det läget beror det på att man redan har grymt lågt underhudsfett eller att man inte sköter sin styrketräning och kost i övrigt. Man räddar alltså inte muskelproteinet bara genom att
äta frukost innan som vissa tror utan man måste se på helheten.

Det som spelar roll om du tappar muskler vid löpning är tempo, tid, befintlig muskelmassa och glykogen i kroppen. Så visst måste man se helheten men vad ens styrketräning och kosthållning som sådan har med saken att göra har jag svårt att förstå, sett till ett enda tillfälle, om det var så du menade?