handdator

Visa fullständig version : Flickvän med långvariga axel- och knäskada


j0nisch
2016-06-11, 19:42
Hejsan Kolozzeum!
Sommaren-hösten 2015 fick min flickvän lite smärtor i både knä och axel. Hon har därmed inte kunnat delta aktivt på idrott och sånt i skolan. Hon har tränat hårt i gymmet, körde 531 och hårt och fick sedan stoppa pga skador. Hon har sedan dess gått och dragits med både problem i knän och ena axeln. Hon har även smärtor i nacke. Hon har stressat mycket i skolan som bidragit till nacken kanske. Hon har även varit hos en naprapat och fått laserbehandling och massage, blev lite bättre men de händer inte mycket mer och hon har gått dit många gånger. Även gått till en fysioterapeut och fått massager som gör de lite bättre men de släpper inte. Problemen går upp och ner alltså. Hon klarar inte att cykla någon längre sträcka för då känns knäna. Hon isar varje kväll 15 min som hon blivit tillsagd av naprapaten att göra. Men inget fixar det, och hon mår inte speciellt bra av att knappt kunna träna. Har någon något råd eller tips? Nån idé? Korsbanden som är kassa som måste opereras? Jag uppskattar verkligen tips för det är så synd om henne! :(

Tack på förhand

Rolfarsson
2016-06-12, 11:43
Ni har inte funderat på att gå till hennes vårdcentral och be om en remiss till röntgen för att få reda på vad det faktiskt är som orsakar hennes problem?

CoKEmaN
2016-06-16, 09:49
Ålder på henne?
Sök en annan sjukgymnast eller fysioterapeut som gör en ordentlig undersökning, så som du beskriver det med massage så skulle inte jag gå dit igen. Låter som om hon bara fått passiva behandlingar, alltså att nån annan ska göra något. Tror det är viktigt att hon får en aktiv behandling, med självträning, hållningsträning, samt att någon kan ställa en diagnos istället för att bara behandla..

Röntgen som diagnostiskt verktyg är bra ibland, men långt ifrån alltid.

Joe Hardgainer
2016-06-17, 12:59
Låter som ett det här kan vara ett mångfacetterat problem.. Säkert muskulösa besvär men säker även en psykogen pålagring. Som ovan nämnts. Sök en vårdcentral och prata med en läkare och en fysik. En röntgen kommer nog inte vara av värde just nu. Slätrtg kommer nog inte visa nån skelettskada. Och vad vill du ta reda på med en MR? Det förändrar inte handläggningen. En fysiokontakt och även en samtalskontakt skulle nog vara av värde

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

Joe Hardgainer
2016-06-17, 13:00
Muskulära*

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

j0nisch
2016-08-22, 12:41
Hon blev röntgad men läkarna har inte hört av sig så det gav ingenting som ni sa.
Det var på vårdcentralen som hon fick remiss till röntgen, ni tycker hon ska testa en annan fysioterapeut? Den hon går till är väldigt duktig dock och hon kan inte säga mer än att min flickväns kropp verkar svara på belastning med inflammation. Hade en annan sjukgymnast kunnat ge ett bättre och bra svar? Eller ska man testa en annan naprapat?

Joe Hardgainer
2016-08-22, 12:58
Söker du en profet som ger dig ett svar du vill höra?

Går du till tre olika yrkesutövare kan du få höra samma svar men även helt olika svar till hennes axemproblem. Börja med att ha en regelbunden kontakt med en och samma Sjukgymnast. Följ dennes ordinationer ett ett tag. Utvärdera. Om utebliven förbättring. Kan ni ju tala med Sjukgymnasten i fråga om ert är något annat man kan testa eller om hon har nåt förslag på någon annan som kan ta hjälp av.

Alternativet i värsta fall är ju att gå och bli undersökt av tre olika personer. Få tre olika diagnoser och sedan tre olika behandlingar. Vem lyssnar du på då? Ska du göra alla?

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

CoKEmaN
2016-08-23, 06:55
Blev röntgad men läkarna har inte hört av sig? Vad menar du? Har ni fått röntgensvar eller har det inte hänt någonting alls efter hon var på röntgen?

Joe Hardgainer
2016-08-23, 07:07
Blev röntgad men läkarna har inte hört av sig? Vad menar du? Har ni fått röntgensvar eller har det inte hänt någonting alls efter hon var på röntgen?
Dessutom vilken sorts röntgen. En vanlig slätrtg, eller gjorde man en magnetröntgen?

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

Scratch89
2016-08-23, 08:00
En sjukgymnast som ger massage för sådana här besvär är en dålig sjukgymnast och ska få kritik för sitt arbetssätt.
Bor ni i Båstad? Jag skulle rekommendera Eva Hammarlund i Ängelholm. Troligen en av de bästa OMT-sjukgymnasterna i landet.
http://www.engelholmssjukgymnastik.se/

Joe Hardgainer
2016-08-29, 15:20
En sjukgymnast som ger massage för sådana här besvär är en dålig sjukgymnast och ska få kritik för sitt arbetssätt.
Bor ni i Båstad? Jag skulle rekommendera Eva Hammarlund i Ängelholm. Troligen en av de bästa OMT-sjukgymnasterna i landet.
http://www.engelholmssjukgymnastik.se/
+1


Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk