handdator

Visa fullständig version : PWO för långa högreps pass


tobiaskallstrom
2016-06-11, 17:43
Hej!

Jag håller på att träna för att bli brandman. Testerna innehåller styrketräning med många repetitioner, t.ex 30 kg bänkpress med 35 repetitioner eller benböj 50 kg med 25 rep. Utöver det är konditionen viktig så löpning 3km på 13:15 ska klaras också.

Just nu kör jag långa pass och tar med hela kroppen med ca 15 reps typ 3-4 ggr i veckan.

Nu till min fråga, jag håller på att titta på någon bra PWO men har inte hittat någon som jag gillar som ger bra uthållighet och energi. Jag behöver få energi efter jobbet för att orka hela passet och samtidigt få bort lite mjölksyra samt bygga muskler.

Söker tips på någon PWO som kan passa mig.

Funderar annars på att blanda min egen som jag hittills tänker ska innehålla: Beta-alanin, Kreatin, Citrullinmalat, koffein och BCAA.

Låter det här som en dålig ide eller ska jag bara förändra något?

Tar proteinpulver direkt efter träning och middag en stund senare.


Tack på förhand!
Tobbe

J.V
2016-06-11, 18:04
Beta-alanin och kreatin. Klar. Koffein pa sidan om, till pass da det behovs.

BCAA ska du definitivt skita i, i alla fall.

vicarious
2016-06-11, 18:20
Släng in någon slags snabb kolhydratskälla istället för BCAA om du känner att energin tryter. Billigare energi. Annars bör det räcka om du äter tillräckligt med mat under dagen.

tobiaskallstrom
2016-06-11, 18:22
Beta-alanin och kreatin. Klar. Koffein pa sidan om, till pass da det behovs.

BCAA ska du definitivt skita i, i alla fall.

Schysst, blev rekommenderad BCAA av en kompis men efter att jag läst tidigare trådar slipper jag slösa pengar på det. Vad tror du om Citrullin Malate från typ Star Nutritions då?

tobiaskallstrom
2016-06-11, 18:27
Släng in någon slags snabb kolhydratskälla istället för BCAA om du känner att energin tryter. Billigare energi. Annars bör det räcka om du äter tillräckligt med mat under dagen.

Ja det är just det att jag känner mig trött snabbt in på passet även fast jag äter bra under dagen, vill vänta med ett stort mål mat tills efter träningen hellst. När du säger snabb kolhydratskälla vad menar du då?

Tack för svar!

PureWhey
2016-06-11, 18:52
Citrulline Malate


Skickat från min iPhone med Tapatalk

vicarious
2016-06-11, 20:04
Ja det är just det att jag känner mig trött snabbt in på passet även fast jag äter bra under dagen, vill vänta med ett stort mål mat tills efter träningen hellst. När du säger snabb kolhydratskälla vad menar du då?

Tack för svar!

Maltodextrin, någon sportdryck, eller godis av något slag.

tobiaskallstrom
2016-06-11, 20:32
Vad tror ni om Citrulline Malate då?

LunaSpice
2016-06-11, 21:59
Vad tror ni om Citrulline Malate då?

Det har redan fått rek enligt en ovan post. Testa och utvärdera.

Sheogorath
2016-06-12, 01:17
Vad tror ni om Citrulline Malate då?

Bra. Blanda det i rödbetsjuice och eventuellt en blandning av snabba och långsamma kolhydrater om du har kalorier till det. Kan med fördel användas för att skölja ner en adekvat dos koffein.

Morrris
2016-06-12, 06:45
Bra. Blanda det i rödbetsjuice och eventuellt en blandning av snabba och långsamma kolhydrater om du har kalorier till det. Kan med fördel användas för att skölja ner en adekvat dos koffein.



Det är en ganska rejäl volym rödbetsjuice man ska ha i sig för att få nån vettig dos nitrat om jag inte minns fel. Eller du kanske tänkte på nåt annat? :)

StarkaUlf
2016-06-12, 06:59
Hur stor dos tar man av Citrulline? Samt tas det varje dag, likt hmb, eller bara innan träning?

PureWhey
2016-06-12, 08:09
Hur stor dos tar man av Citrulline? Samt tas det varje dag, likt hmb, eller bara innan träning?



6-8gr~ish innan träning.

RassK
2016-06-12, 10:16
Bikarbonat

Sheogorath
2016-06-12, 10:18
Det är en ganska rejäl volym rödbetsjuice man ska ha i sig för att få nån vettig dos nitrat om jag inte minns fel. Eller du kanske tänkte på nåt annat? :)

Nope, det var nitratet jag tänkte på. Min det finns koncentrat att köpa (märke Well-Nox) och dricker jag sådär 1-1,5 dl av det så känner jag i alla fall effekt på den kardiovaskulära prestationen. Har inte dykt ner i studierna och vilka mängder som undersökts vetenskapligt.

Klein
2016-06-12, 10:19
Kreatin är en buffer mot försurning vid muskelarbete så lär absolut vara användbart. Dock inte som PWO men som något som tas regelbundet efter träning.

Klein
2016-06-12, 10:30
Samma sak med carnosin som man får genom beta-alanin. Dock är även beta-alanin knappast användbart som PWO. Bättre att ta efter träning regelbundet.

Samma sak med betain för övrigt.

Så sammanfattningsvis: kreatin, beta-alanin, och betain efter träning i flera veckors tid som förberedelse inför ett högrepspass.

I en PWO skulle jag inkludera:


6-8 gram citrullinmalat
1 gram agmatine
4 gram GPLC (Glycine propionyl L-carntine)
10 gram Tyrosin
Samt eventuellt maltodextrin och koffein efter behag