handdator

Visa fullständig version : Stel Trapetsmuskel


RickeBiffenRik
2016-06-11, 15:49
Problem med stela M. Trapezius

Har gjort den här stretchövningen i några år och det hjälper föga.
http://massage.helahuma.se/om-att-stretcha/stretcha-trapezius
samt stretchat nacken åt olika håll och kanter.
:krampus
Har gått till olika massörer ungefär en gång i veckan som masserat och det hjälper i ungefär en dag, efter natten är jag stel igen.

Styrketräning verkar bidra till att jag blir stel och jag stretchar efter varje pass
(& varje dag)
Har i princip slutat träna axlar och får bara min axelträning ifrån basövningar som bänkpress etc

Någon som känner igen sig och har några bra tipps?

CoKEmaN
2016-06-16, 10:35
Drabbar det något i din vardag att du är stel, eller tänker du bara att du inte vill vara stel? Det jag egentligen menar, gör det ont, eller varför vill du inte vara stel just där?

Med vänlig hälsning

RickeBiffenRik
2016-06-21, 19:10
Ja det kan vara jobbigt under arbetsdagen då jag har kontorsjobb och det är mycket stilla sittande tyvärr.

Jag har känt mest av Trapezius, men även Skulderbladshöjaren (Levator Scapulae)

Hyperion1
2016-06-22, 08:06
Är ingen fysio men erfarenhetern säger mig att följande skulle kunna vara potentiella orsaker:

* Svagheter i skulderbladet
* Mindre god aktivering av nedre traps
* Obalans mellan nedre och övre traps
* Stram pec minor
* Svag seratus

Troligen så är det inte bara en av ovanstående utan kanske en blandning av dem. Mitt förslag är att gå till en fysioterapeut. Be denna se över hur ditt skulderblad funktionerar samt ifall dem kan hitta några obalanser etc.

Det kan vara så att du behöver börja med övningar för att "få igång" musklerna kring skulderbladet och därefter bygga upp styrkan samt uthålligheten i dem. Gå till en fysio, där har du bäst hjälp för ditt problem.

Ristretto
2016-06-22, 17:57
Är ingen fysio men erfarenhetern säger mig att följande skulle kunna vara potentiella orsaker:

* Svagheter i skulderbladet
* Mindre god aktivering av nedre traps
* Obalans mellan nedre och övre traps
* Stram pec minor
* Svag seratus

Troligen så är det inte bara en av ovanstående utan kanske en blandning av dem. Mitt förslag är att gå till en fysioterapeut. Be denna se över hur ditt skulderblad funktionerar samt ifall dem kan hitta några obalanser etc.

Det kan vara så att du behöver börja med övningar för att "få igång" musklerna kring skulderbladet och därefter bygga upp styrkan samt uthålligheten i dem. Gå till en fysio, där har du bäst hjälp för ditt problem.

Man kan dock nästan tro att du är en fysio av det där inlägget. Jag håller med.

Tomas W
2016-06-22, 20:55
Kan även vara klokt att tänka på andra faktorer än starka/svaga/stela muskler eftersom du verkar haft det under en längre period kan det vara idé att tänka över arbetsergonomin, stressnivåer osv. :)