handdator

Visa fullständig version : Vem höra av sig till?


171
2016-06-11, 10:28
Hej!

Jag var sedan en tid tillbaka in på skiktröntgen då jag haft problem med ländryggen på vänstra sidan. Röntgensvaren visade sakroilit på vänster sida och någon antydan på höger sida (har dock aldrig upplevt smärta på högra sidan, bara lite irritation). Då jag precis har flyttat till en ny stad uppstår min fråga, bör jag höra av mig till min vårdcentral eller en sjukgymnast?

Jag pratade med en sjukgymnast tidigare som berättade att ett effektivt sätt att bli av med detta är att sätta en kortisoninjektion i leden. Av anledningar som jag inte kommer att gå in på, kunde inte han göra injektionen. Så min fråga återstår, hoppas någon kan svara.

Sheogorath
2016-06-11, 10:31
Sakroilit är starkt kopplat till Mb Bechterew (som är mycket vanligare hos män än kvinnor) så det kan vara värt att först gå till vårdcentralen och få det bedömt före du går på lokal behandling. Det är möjligt att en kortisonspruta blir behandlingen oavsett, men first things first.

171
2016-06-11, 11:10
Sakroilit är starkt kopplat till Mb Bechterew (som är mycket vanligare hos män än kvinnor) så det kan vara värt att först gå till vårdcentralen och få det bedömt före du går på lokal behandling. Det är möjligt att en kortisonspruta blir behandlingen oavsett, men first things first.

Tack för svaret, jag får ringa dit och se vad de säger. Har du själv erfarenhet som sjukgymnast att behandla patienter med sakroilit?

Sheogorath
2016-06-11, 14:01
Ja. Det är mycket svårbehandlat. Som den andra sjukgymnasten sa så är det i regel ett par välplacerade kortisoninjektioner som gäller, men det är då i regel effektivt. Problemet är att hitta någon som sätter de här injektionerna. Jag gör det (ännu) inte. Håller mig borta från injektioner mot kotpelaren med omnejd eftersom det är ganska kontroversiellt; att ge injektioner som fysioterapeut är redan kontroversiellt som det är. :)

171
2016-06-11, 16:04
Ja. Det är mycket svårbehandlat. Som den andra sjukgymnasten sa så är det i regel ett par välplacerade kortisoninjektioner som gäller, men det är då i regel effektivt. Problemet är att hitta någon som sätter de här injektionerna. Jag gör det (ännu) inte. Håller mig borta från injektioner mot kotpelaren med omnejd eftersom det är ganska kontroversiellt; att ge injektioner som fysioterapeut är redan kontroversiellt som det är. :)

Detta var ju ett jävla skit att höra, jag trodde att det var lättare än så att ge injektionen. Jag trodde även att du gav kortisoninjektioner i det området (ja jag har stalkat dig lite på kolo då jag har flyttat till Malmö :em: ) eftersom jag läste något om att du lärde läkare och liknande att sätta kortisoninjektioner.

Sheogorath
2016-06-12, 17:15
Detta var ju ett jävla skit att höra, jag trodde att det var lättare än så att ge injektionen. Jag trodde även att du gav kortisoninjektioner i det området (ja jag har stalkat dig lite på kolo då jag har flyttat till Malmö :em: ) eftersom jag läste något om att du lärde läkare och liknande att sätta kortisoninjektioner.

Stämmer, men det är inte en injektionsteknik jag lär ut. Det finns mig veterligen bara två läkare i Skåne som ger injektioner mot SI-lederna och det är Lars-Eric Bröddén vid iKlinik och Bengt Jönsson vid Tjugonde.

Edit: det kan förstås finnas andra med det är inga jag känner namnet på eller har hört talas om. Möjligen har de doktorer på Brahehälsan i Eslöv som sätter dessa injektioner, eftersom det är en OMI-inriktad enhet.

171
2016-06-13, 19:50
Stämmer, men det är inte en injektionsteknik jag lär ut. Det finns mig veterligen bara två läkare i Skåne som ger injektioner mot SI-lederna och det är Lars-Eric Bröddén vid iKlinik och Bengt Jönsson vid Tjugonde.

Edit: det kan förstås finnas andra med det är inga jag känner namnet på eller har hört talas om. Möjligen har de doktorer på Brahehälsan i Eslöv som sätter dessa injektioner, eftersom det är en OMI-inriktad enhet.

Tack så mycket för informationen, den är mycket värdefull för mig. Nu ska jag se till att fixa det här.

Sheogorath
2016-06-13, 20:27
Kan vara att de bytt arbetsplats men nu har du två namn i alla fall. :)

171
2016-08-10, 16:32
En sen uppdatering av tråden. Jag gick till en vårdcentral och fick träffa en läkare där läkaren kollade på röntgensvaret men gjorde själv bedömningen att det inte var sakroilit utan diskbråck (?). Jag fick ingen kortisoninjektion utan han bad mig att gå till en sjukgymnast eller liknande för att få hjälp att stabilisera upp bålen samt vilken typ av träning jag skulle utföra.

Jag står fortfarande här som ett frågetecken.... Jag träffade en sjukgymnast innan jag fick röntgensvaren som sa att det är sakroilit och att det inte var diskbråck. Sen fick jag röntgensvaren som visar på sakroilit men läkaren gör en annan bedömning. Så min fråga är, vad fan ska jag göra? :( :cryout: Jag vill bli kvitt dessa besvär men det känns som att jag aldrig kommer någon vart.

ceejay
2016-08-10, 19:33
Be om en annan läkares åsikt.

171
2016-08-10, 20:55
Be om en annan läkares åsikt.

Ska göra det. Jag gick till en privat klinik men ska vända mig till den vårdcentral som jag är skriven på istället.