handdator

Visa fullständig version : Högre alkoholtolerans efter tyngdlyftning jämfört med andra dagar


Sohlsken
2016-06-11, 03:54
Jag läste igenom forumreglerna och hittade inget som sa att detta ämnet kunde vara olämpligt. I och med att detta är ett forum för alla som är gamla nog att träna så har jag dock ett önskemål:

Du behöver vara 18 år fyllda, alltså myndig, för att bidra till ämnet.

Okej, dåså.

Jag väger någonstans mellan 75-78kg (tror jag), kvinna, 28 år. Detta är ett fenomen jag har upplevt i ett par år, och är nyfiken på om andra har haft liknande upplevelser.

Jag har en låg alkoholtolerans (påtagligt lullig av en 5.2%ig öl). Jag brukar kunna bli rätt påverkad väldigt fort, helt utan problem, och det är en rätt jämn kurva (om jag skulle rita ett diagram) vad gäller ökning.
Detta ändras efter tunga styrkepass. Jag når tröskeln för berusning lika fort, men jag nyktrar till på ungefär halva/en tredjedel av tiden det normalt sett tar mig. Även kan jag fortsätta att dricka utan att bli mycket mer berusad, alltså verkar min alkoholtolerans öka markant.

Min tes är att detta beror på att alkohol är (typ) en kolhydrat, min kropp tycker typ "OM NOM NOM KOLLISAR", och käkar sig igenom energin hellre än att lpta alkoholen hänga kvar i form av fylla.

Tankar? Liknande erfarenheter?

svenbanan
2016-06-11, 04:03
Nu har ju jag i princip noll koll på kemi...
Men berusningen släpper väl inte för att kroppen använder sig av energin i alkoholen?

Vinter
2016-06-11, 04:05
Hur förhåller sig ditt totala vätskeintag dagar du styrketränar jämfört med dagar du inte tränar?

Sverker
2016-06-11, 06:18
Alkohol är alkohol. Helt beroende av ett enzym i levern för att förbrännas.Det enzymet är undersökt i 100 år efter sätt att effektivisera det ( göra någon nykter fortare ) eller blockera det ( få ut mer berusning för samma pengar ).
Det går inte. Vad du upplever är snarare effekten av samma promille alkohol i kroppen. Beroende på vad du gjort och gör.



Sedan förbränns alkoholen bara i levern och är alltså värdelös som energikälla på andra ställen i kroppen. Sist men inte minst så är förbränningen samma som fett ,dvs helt aerob.