handdator

Visa fullständig version : Allergi och adrenalinspruta


Gober
2016-06-10, 13:55
Jag är nötallergiker. Som liten fick jag i mig hasselnötter några gånger med tilltäppta luftrör, kliande svullen tunga som resultat. Det blev besök på akuten men fick aldrig anafylaktisk chock. I vuxen ålder har jag råkat få i mig lite spår av hasselnötter men har då direkt känt att det börjat klia i hals/tunga, eller fått svullna läppar. Värre än så har det inte blivit vilket får mig att tro allergin för vissa nötter blivit lite mildare. Däremot råkade jag få i mig lite valnöt (minimalt) på jobb och hela tungan började svälla upp vilket var jävligt obehagligt, det la sig dock efter en timme.

Så nu undrar jag det finns några allergiker här med erfarenhet av piller (kortison) och adrenalinspruta i värsta scenario. Ibland är man utomlands och tex förra sommaren bodde vi på en ö utan sjukhus. Känns som en bra försäkring att ha någon medicin som backup.

Skrivs det ut till alla med allergi eller ställs det kriterier hur allvarlig allergi man har?

Ska ringa vårdcentral och höra men tänke se om någon här vet mer?

xodd
2016-06-10, 14:02
Givetvis skall du ha någon form av adrenalinpenna om det är så att du är såpas allergisk. Finns ingen läkare i världen som bör tveka på det. Enkelt och ibland direkt livräddande för individen att ha med sig.