handdator

Visa fullständig version : Ökning av vikter


metman
2016-06-10, 13:37
Hej! En fråga till de som har några år under skivstängerna. Jag själv är nybliven 40 åring och har varit på gymmet mer eller mindre regelbundet i ca 10 år. Jag har definitivt blivit starkare men jag tycker inte mig se några stora skillnader rent utseendemässigt. Nu kan ju detta absolut bero på ett jämt lager fett som konstant ligger och värmer men jag drömmer ändå om att få till en riktig muskelkropp innan det är dags att knacka på sankte-Pers dörr. Jag har därför börjat logga alla mina träningspass så att jag definitivt ökar nån vikt varje gång. Det är väl detta som är nyckeln till framgång? Långsamt vänja kroppen vid mer belastning? Nu till mina egentliga frågor: Hur går ni tillväga för att öka? När är man för gammal för gains som kidsen säger? Det kanske rent av är för sent att bygga nu?

Rent teoretiskt har jag svårt att få ihop hur jag ska öka träningsbelastningen. Ett moment i mitt program är hantelcurl. Jag börjar köra 5x5 på 30 kg och ökar vid varje träningstillfälle repsen med 1.
5-5-5-5-5
5-5-5-5-6
5-5-5-6-6 osv
Tills jag uppnår 8-8-8-8-8
Då är det dags att gå upp till 32 kg hantlar.
5x5 på 32 kg motsvarar inte den volymen du lyfter när du kör 8x8 på 30 kg men jag uppfattar det jobbigare. Är det någon annan som ens funderar kring detta eller är jag som ingenjör arbetsskadad?

Beemel
2016-06-10, 13:55
Haha, jag är också ingenjör i ungefär samma ålder dessutom.

Det är absolut inte försent att börja träna (det är det typ aldrig) men man får ju självklart inte räkna med att kunna få samma utveckling som en 16-20 åring.

En grej jag rätt ofta kör med när jag kör exempelvis 5x5 är att på det sista setet försöker jag klämma ut max antal reps (alltså till fail, eller åtminstone nästintill). på så sätt känner jag att jag har lite marginal inför nästa pass höjning.

Jag tror inte att 5x5 på 32kg inte borde vara några som helst problem om du kör 8x8 på 30kg mindre. Själv hade jag nog nöjt mig med att klara 5x6 och sedan höjt vikt. men det är en smak sak.

Tror inte heller att man behöver höja så linjärt som du tänker dig, men det är absolut inget fel med det. Det blir ju en riktigt bra progression av det, och kan man hålla en linjär progression, då blir man både stor och stark till slut.

shogunr
2016-06-11, 19:10
Kör ett liknande upplägg och är också i samma ålder. Dvs runt 40. Anpassar dock hur snabbt jag ökar efter övning/muskelgrupp och hur det känns. Tror det är viktigt att inte öka för snabbt och låta kroppen hinna med att anpassa sig och växa. Det viktigaste är nog ATT man verkligen ökar med tiden.

Har dock funderingar på att skaffa egna 0.5kg vikter så jag kan lägga på ytterligare ett mellansteg mellan ökningarna. Om gymmet nu tillåter det, men det bör dom väl göra....

Gerdler
2016-06-11, 22:36
Rent teoretiskt har jag svårt att få ihop hur jag ska öka träningsbelastningen. Ett moment i mitt program är hantelcurl. Jag börjar köra 5x5 på 30 kg och ökar vid varje träningstillfälle repsen med 1.
5-5-5-5-5
5-5-5-5-6
5-5-5-6-6 osv
Tills jag uppnår 8-8-8-8-8
Då är det dags att gå upp till 32 kg hantlar.
5x5 på 32 kg motsvarar inte den volymen du lyfter när du kör 8x8 på 30 kg men jag uppfattar det jobbigare. Är det någon annan som ens funderar kring detta eller är jag som ingenjör arbetsskadad?
Om du tänker så här: Du vill att din muskel skall bli starkare så att du kan lyfta samma hantel fler gånger men även en tyngre?

Varför inte då träna båda de där sakerna nu? Ta upp den där 32kg hanteln och gör några treor. Sen gör du kanske femmor med 30kg eller sexor med 28kg nästa pass. Det är jävligt svårt att öka i längden om man tränar på samma vikt hela tiden. Det är nog mest genetiskt begåvade, dopade och nybörjare som gör det.

Du är ingenjör säger du? I vad då? Konstruktion? Varför konstruerar du en muskel så den blir jättebra på att ta 30kg när du egentligen vill att den ska ta 32kg? Belasta den på 32 (och 34 kanske), men skaffa volymen på en lägre vikt.

Jonnie Malki
2016-06-15, 12:25
Är 45 och tränar duktigt. Jag gainar bara om jag äter mycket och bra mat. Annars händer det ingenting för min del. Så mitt tips är att du även börjar logga maten.
Lycka till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

BobaFett
2016-06-15, 12:47
Om du tänker så här: Du vill att din muskel skall bli starkare så att du kan lyfta samma hantel fler gånger men även en tyngre?

Varför inte då träna båda de där sakerna nu? Ta upp den där 32kg hanteln och gör några treor. Sen gör du kanske femmor med 30kg eller sexor med 28kg nästa pass. Det är jävligt svårt att öka i längden om man tränar på samma vikt hela tiden. Det är nog mest genetiskt begåvade, dopade och nybörjare som gör det.

Du är ingenjör säger du? I vad då? Konstruktion? Varför konstruerar du en muskel så den blir jättebra på att ta 30kg när du egentligen vill att den ska ta 32kg? Belasta den på 32 (och 34 kanske), men skaffa volymen på en lägre vikt.

Håller med. Man kan ha 3 olika repsintervall och öka de tre separat. T ex ett pass 10-15 reps ett annat pass 8-10 och 5-8.

Angående den mindre volymen när du höjer: Det kan vara bra att minska volymen i det läget. I stället för att bara öka linjärt tillåter du musklerna att återhämta sig. Att bara öka linjärt kommer att bli för mycket till slut. Ju mer vältränad du blir desto längre tid tar det att återhämta sig eftersom belastningen ökar.

HenrikJ
2016-06-15, 12:55
5x5 på 32 kg motsvarar inte den volymen du lyfter när du kör 8x8 på 30 kg men jag uppfattar det jobbigare. Är det någon annan som ens funderar kring detta eller är jag som ingenjör arbetsskadad?

Du missade väl kursen där ni gick vidare från linjära funktioner ;). En ökande produkt sets*reps*vikt kommer inte att öka "jobbigheten" eller resultaten per automatik.

Decepticon
2016-06-15, 17:01
Hej! En fråga till de som har några år under skivstängerna. Jag själv är nybliven 40 åring och har varit på gymmet mer eller mindre regelbundet i ca 10 år. Jag har definitivt blivit starkare men jag tycker inte mig se några stora skillnader rent utseendemässigt. Nu kan ju detta absolut bero på ett jämt lager fett som konstant ligger och värmer men jag drömmer ändå om att få till en riktig muskelkropp innan det är dags att knacka på sankte-Pers dörr. Jag har därför börjat logga alla mina träningspass så att jag definitivt ökar nån vikt varje gång. Det är väl detta som är nyckeln till framgång? Långsamt vänja kroppen vid mer belastning? Nu till mina egentliga frågor: Hur går ni tillväga för att öka? När är man för gammal för gains som kidsen säger? Det kanske rent av är för sent att bygga nu?

Rent teoretiskt har jag svårt att få ihop hur jag ska öka träningsbelastningen. Ett moment i mitt program är hantelcurl. Jag börjar köra 5x5 på 30 kg och ökar vid varje träningstillfälle repsen med 1.
5-5-5-5-5
5-5-5-5-6
5-5-5-6-6 osv
Tills jag uppnår 8-8-8-8-8
Då är det dags att gå upp till 32 kg hantlar.
5x5 på 32 kg motsvarar inte den volymen du lyfter när du kör 8x8 på 30 kg men jag uppfattar det jobbigare. Är det någon annan som ens funderar kring detta eller är jag som ingenjör arbetsskadad?

Är också 40+ och personligen började jag få mer muskulära resultat när jag tränade med lite lättare vikter och strävar efter pump och full kontakt. Innan var jag betydligt starkare än vad jag är i dag, men nu har jag mer och större muskler, vilket är det enda jag egentligen bryr mig om. Styrka är för mig sekundärt.

F Ultra
2016-06-15, 23:42
Hej! En fråga till de som har några år under skivstängerna. Jag själv är nybliven 40 åring och har varit på gymmet mer eller mindre regelbundet i ca 10 år. Jag har definitivt blivit starkare men jag tycker inte mig se några stora skillnader rent utseendemässigt. Nu kan ju detta absolut bero på ett jämt lager fett som konstant ligger och värmer men jag drömmer ändå om att få till en riktig muskelkropp innan det är dags att knacka på sankte-Pers dörr. Jag har därför börjat logga alla mina träningspass så att jag definitivt ökar nån vikt varje gång. Det är väl detta som är nyckeln till framgång? Långsamt vänja kroppen vid mer belastning? Nu till mina egentliga frågor: Hur går ni tillväga för att öka? När är man för gammal för gains som kidsen säger? Det kanske rent av är för sent att bygga nu?

Rent teoretiskt har jag svårt att få ihop hur jag ska öka träningsbelastningen. Ett moment i mitt program är hantelcurl. Jag börjar köra 5x5 på 30 kg och ökar vid varje träningstillfälle repsen med 1.
5-5-5-5-5
5-5-5-5-6
5-5-5-6-6 osv
Tills jag uppnår 8-8-8-8-8
Då är det dags att gå upp till 32 kg hantlar.
5x5 på 32 kg motsvarar inte den volymen du lyfter när du kör 8x8 på 30 kg men jag uppfattar det jobbigare. Är det någon annan som ens funderar kring detta eller är jag som ingenjör arbetsskadad?

Det där ser ut som Dough Hepburns "A" program. I vilket fall så motsvarar 30kg x 8reps ca 31kg x 5 reps så det är ju inte så konstigt om du uppfattar det som jobbigare. 30x8 motsvarar ett 1rm på 37kg och 32x5 motsvarar ett 1rm på 36kg så hade jag varit du med det programmet så hade jag hoppat till 31kgs hantlar istället för 32kgs hantlarna men ditt gym kanske hoppar 2kg vid de vikterna?

Å så sitter jag här och tycker att 23kgx8 i (visserligen incline) hantelcurl är tungt så jag hoppas att du fuskar rejält med sving & co :-)