handdator

Visa fullständig version : Bygga axlar utan pressar


kindeborg
2016-06-10, 02:11
Hej, säkert en ställd fråga, men har senaste halvåret fått problem med nacken efter ett slag i ryggen, har varit hos kiropaktor samt läkare och även röntgas gör mitt besvär, men allt ser bra ut, men får återkommande nackspärr utav pressar efter slaget på en kota... så nu har dem avrått mig från att köra pressar över huvudet, vet inte om det är för livet ut eller inte, men just nu är det inte bra..

Då dessutom mina axlar samt hållning är kass, så har jag ju varit hos en sjukgymnast, fått lite övningar för min hållning(skulderblad), men mina axlar är andå det på kroppen som behövs mest kärlek, så vill ha lite tips på bra axelövningar för utsida, samt baksida, som också ger en bra hållning..

har inte provat press i smith maskin ännu, det kanske fungerar om jag vågar mig på det, vill helst inte ha nackspärr i ännu en vecka :C

tacksam för svar!

Decepticon
2016-06-10, 07:33
Den enda direkta axelövningen jag använder är "side raise cable" aldrig över axelhöjd (aldrig pressar över huvudet), framsidan får enligt mig tillräcklig träning vid bröstpressar. Till detta tillkommer förstås ett gäng övningar för baksida axlar (bara att googla, så hittar man bra övningar för detta).

Jag tränar BB och för mig räcker detta, tränar man för att bli stark som fan och har bra rörlighet i axlarna så kan man förstås bomba på med många axelövningar. Du som har problem med axlarna ska nog lägga tid på baksida och t.ex. sidolyft (inga tunga vikter).

RassK
2016-06-10, 16:28
Facepulls, facepulls och mer facepulls. Olika vinklar, handtag, reps och set.

kindeborg
2016-06-10, 22:03
Tack :) ska köra sidolyft, lätta vikter och facepulls. Facepulls har hört ska bara bra om man utför det rätt så ska kolla videos

Rolfarsson
2016-06-10, 22:18
Dina bröstövningar räcker med största sannolikhet för dina främre huvuden, speciellt om du kör någon lutande variant, så kör sidolyft och ev någon övning för dom bakre huvudena.

Facepulls har hört ska bara bra om man utför det rätt så ska kolla videos

Kom ihåg att hålla överarmarna utåtroterade, som herr Omar i detta (https://youtu.be/HSoHeSjvIdY) klippet.

AntonHA
2016-06-10, 22:35
Tror att kontrollerade fuskreps i sidolyft ger mer än att stå med lätta vikter

Luca Brasi
2016-06-10, 23:03
U7tPUEcg9hE