handdator

Visa fullständig version : Sökes ett enkelt billigt matschema för muskeltillväxt!


Musklegubbe
2016-06-10, 00:15
Hej gott folk!

Jag har väldigt lite kunskap i vad man äter för muskeltillväxt utan att öka i fett då...så, har ni några tips så vore det galant.:)

Jag har drygt en månad kvar tills jag är helt rippad, bara hud kvar och minimalt med fett på magen.

Jag skulle vilja lära mig på ett enkelt sätt att designa ett matschema så jag ökar muskelmassan utan fettökning och gärna så billigt som möjligt.

Ska jag väga mig först och sedan anpassa efter det?

Beemel
2016-06-10, 04:03
Hej gott folk!

Jag har väldigt lite kunskap i vad man äter för muskeltillväxt utan att öka i fett då...så, har ni några tips så vore det galant.:)

Jag har drygt en månad kvar tills jag är helt rippad, bara hud kvar och minimalt med fett på magen.

Jag skulle vilja lära mig på ett enkelt sätt att designa ett matschema så jag ökar muskelmassan utan fettökning och gärna så billigt som möjligt.

Ska jag väga mig först och sedan anpassa efter det?

Proteinrik kost på energibalans.
Simple as that.

abstract
2016-06-10, 06:56
Proteinrik kost på energibalans.
Simple as that.

Beror väl lite på vem man pratar med, och var diskussionen förs. En kväll runt ett matbord med olika insatta bekanta, sure. Då är det ju ett svar som räcker. Men på ett träningsforum där folk vigt en stor del av sitt liv till livsstilen känns det aningen förenklande, och det känns kanske som lite mer utvecklande svar var orsaken till att frågeställaren ens sökte sig till ett dedikerat träningsforum i första hand;)

Beemel
2016-06-11, 05:10
Jag har väldigt lite kunskap i vad man äter för muskeltillväxt utan att öka i fett då...så, har ni några tips så vore det galant.:)

Beror väl lite på vem man pratar med, och var diskussionen förs

Tror att det är rätt nivå på tipset. Och att det dessutom är svaret på frågan.

PureWhey
2016-06-12, 08:12
Beror väl lite på vem man pratar med, och var diskussionen förs. En kväll runt ett matbord med olika insatta bekanta, sure. Då är det ju ett svar som räcker. Men på ett träningsforum där folk vigt en stor del av sitt liv till livsstilen känns det aningen förenklande, och det känns kanske som lite mer utvecklande svar var orsaken till att frågeställaren ens sökte sig till ett dedikerat träningsforum i första hand;)



Vad mer skall han skriva, än svaret till frågan?

Bulkperiod
2016-06-13, 09:23
Verkar som om att mer protein = bättre

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26500462

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24834017

Musklegubbe
2016-06-13, 17:00
Verkar som om att mer protein = bättre

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26500462

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24834017

Shit jag får ysel så komplicerat.^^

Musklegubbe
2016-06-13, 17:02
Men men! Ingen här alltså som har ett vettigt nybörjar mer lättförståeligt matschema eller en bra länk där jag kan lära mig äta rätt? Jag vill ej riskera spendera cash på fel mat och vill helst komma undan billligt om möjligt...så vad ska jag göra? ska jag väga mig och gå efter detta? Min ålder är 47 och är det något mer?

cero
2016-06-13, 17:25
Ät enligt tallriksmodellen fast med mer kolhydrater och mer protein (minst 2g per kg kv). Dvs "vanlig" svennemat, men du ökar på riset/pastan/potatisen och det animaliska. Det är verkligen inte svårare än så.

Ditt fokus bör istället ligga på att ha ett bra träningsprogram och bli så stark du bara kan.

Beemel
2016-06-13, 17:57
Kyckling, kvarg, keso, ägg, mjölk, ost
Pasta, potatis, ris, bulgur
Olivolja
Grönsaker

Blanda och äta.

Bulkperiod
2016-06-13, 20:18
Alternativt kan du ju äta som du gör nu men lägga till två proteinshakes eller något per dag. Då får du nog ganska lätt i dig 2g/kg

Då kommer du även undan billigt, då en portion proteinpulver inte går på mer än cirka 6 kr.. Plus minus beroende på mängd och märke.

Musklegubbe
2016-06-17, 20:01
Ät enligt tallriksmodellen fast med mer kolhydrater och mer protein (minst 2g per kg kv). Dvs "vanlig" svennemat, men du ökar på riset/pastan/potatisen och det animaliska. Det är verkligen inte svårare än så.

Ditt fokus bör istället ligga på att ha ett bra träningsprogram och bli så stark du bara kan.

Ok! Men ska man alltså inte räkna ut exakt vad jag fattat...kolla vad jag väger osv. fick nyss höra att jag ska exempelvis ha mig 2 kcal per kg osv...

Jag har lyckats deffa ned mig nästan helt med en noga uträknad deff efeter vad jag väger...

Jag är rädd för om jag råka äta för mycket så jag sabbar min deff istället och både ökar i fett och muskler...vill endast öka i musklemassa....

Musklegubbe
2016-06-17, 20:07
Alternativt kan du ju äta som du gör nu men lägga till två proteinshakes eller något per dag. Då får du nog ganska lätt i dig 2g/kg

Då kommer du även undan billigt, då en portion proteinpulver inte går på mer än cirka 6 kr.. Plus minus beroende på mängd och märke.

Ok som jag käkat senaste månaderna i min hårddeff var enligt schema:

6:30 2 ägg +proteinshake

9:00 5 ägg

12:00 lunch husman (efter vad jag tycker)

15:00 2 ägg + havregryn

16:30 träning

18:00 proteinshake

19:-19:30 middag husman igen

22:00 1-2 ägg + proteinshake

Men det var svårt att anpassa dessa tider men lyckades ändå deffa...

Det är baserat på min kroppsvikt och ålder

Och jag är intresserad av liknande men istället öka muskler.

cero
2016-06-17, 21:28
Ok! Men ska man alltså inte räkna ut exakt vad jag fattat...kolla vad jag väger osv. fick nyss höra att jag ska exempelvis ha mig 2 kcal per kg osv...

Vad menar du?

Musklegubbe
2016-06-17, 21:39
Vad menar du?

Ja vi säger att jag väger 70 kg

70 kg x 2 kcal = 140 kcal som jag alltså bör äta per dag...

Om jag förstod rätt?^^

King Grub
2016-06-17, 21:45
Blandar du ihop kcal med protein nu?

cero
2016-06-17, 21:48
Ja vi säger att jag väger 70 kg

70 kg x 2 kcal = 140 kcal som jag alltså bör äta per dag...

Om jag förstod rätt?^^

Minst 2g protein per kilo kroppsvikt och dag ja. Så i ditt fall minst 140g.

Teres minor
2016-06-17, 21:50
Ät som du gör - lite mindre om du ska ner och lite mer om du ska upp; och lägg till 1.5/2 proteinshakes per dag, du behöver inte klyva atomer.

wilhelmblomgren
2016-06-18, 00:38
proteinrik kost på energibalans.
Simple as that.

+1 ez