handdator

Visa fullständig version : Yr efter knäböj


RickeBiffenRik
2016-06-09, 22:02
Jag har problem med att utföra knäböj som är en övning som jag annars tycker väldigt mycket om och skulle vilja träna mer.

Problemet är att jag blir väldigt yr direkt efter knäböjen.
Körde med 50kg idag och känner att styrkan egentligen inte är problemet och jag skulle vilja lyfta mer.

Antar att det har att göra med att blodtrycket höjs under knäböjen och sedan sjunker väldigt snabbt direkt när jag lägger av.

Min puls peakar under knäböjen på 132 och ligger annars under ca 117 när jag tränar. Min ungefärliga vilopuls är 67.

Jag har prövat dricka väldigt mycket vatten, fokuserat på andningen och jag äter samt sover ordentligt men det hjälper inte mycket.
Åt idag kyckling och ris 2h innan passet, och vilade mellan seten.

HenrikJ
2016-06-09, 22:12
Brukar också bli yr av knäböj rätt ofta. Har väl lärt mig leva med det... Har du lågt blodtryck? Blir du yr redan efter 1 rep eller först efter många?

Jeneric
2016-06-09, 22:14
Jag brukade också bli yr tills någon gav mig tips att anda in luften i magen istället för i huvudet.

RickeBiffenRik
2016-06-11, 15:54
Brukar också bli yr av knäböj rätt ofta. Har väl lärt mig leva med det... Har du lågt blodtryck? Blir du yr redan efter 1 rep eller först efter många?

Yrseln brukar komma efter ungefär repetition 5-6 om jag generaliserar lite.
När jag är färdig och lägger av vikten kan jag se stjärnor och känna att jag är på väg att kollapsa. Det går dock över ganska snabbt igen.

Har kollat blodtrycket några gånger hos läkare under åren och dom har alltid sagt att det är bra.

Bob90
2016-06-11, 15:58
Hur håller du huvudet/nacken när du böjer?
Edit: Och hur högt placerar du stången på ryggen?

1x0
2016-06-11, 15:59
Yrseln brukar komma efter ungefär repetition 5-6 om jag generaliserar lite.
När jag är färdig och lägger av vikten kan jag se stjärnor och känna att jag är på väg att kollapsa. Det går dock över ganska snabbt igen.

Har kollat blodtrycket några gånger hos läkare under åren och dom har alltid sagt att det är bra.
Händer det på låga vikter också? Låter väldigt dåligt och farligt i så fall!
Tänk om du svimmar när du ska racka stången efter setet och får den över dig.

Det i bold känner jag igen efter riktigt tunga set i alla CNS-krävande övningar. Marklyft.


EDIT: hur brett och tight håller du stången med armar och axlar? Du kanske stryper blodtillförseln på något sätt. Om jag håller för tight blir jag helt jävla ådrig runt halsen och skallen. Osäkert detta (broscience)! Kanske blir någon typ av ocklusionsträning/strypträning. :P

Gerdler
2016-06-11, 16:12
Det händer ibland för mig i marklyft när jag tar i extra. Har mer att göra med hur hårt jag spänner mig innan känner jag. Sen har jag inte så lågt blodtryck att jag svimmar utan jag vet att det går över efter några sekunder. Tror det har med blodtrycket att göra i varje fall.

VINGTOR
2016-06-11, 21:15
Kan inte se att det skulle vara något konstigt? Det händer alla vill jag påstå.
Kanske inte hela tiden för alla, men i perioder, eller ibland. Inget konstigt.

exevision
2016-06-11, 21:21
hur håller du huvudet/nacken när du böjer?
Edit: Och hur högt placerar du stången på ryggen?

+1

RickeBiffenRik
2016-06-21, 19:15
Hur håller du huvudet/nacken när du böjer?
Edit: Och hur högt placerar du stången på ryggen?

Jag har börjat hålla stången längre ner på nacken och håller händerna längre ut längst sidorna, försöker att vara avslappnad och jag tycker att det hjälper :-)

Dock kommer huvudet lite längre fram och det känns ganska oergonomiskt.
Jag ska experimentera vidare och även testa med att hålla stången framför kroppen, tycker dock att det inte känns så bra för axlarna.

Bob90
2016-06-21, 19:45
Jag har börjat hålla stången längre ner på nacken och håller händerna längre ut längst sidorna, försöker att vara avslappnad och jag tycker att det hjälper :-)

Dock kommer huvudet lite längre fram och det känns ganska oergonomiskt.
Jag ska experimentera vidare och även testa med att hålla stången framför kroppen, tycker dock att det inte känns så bra för axlarna.

Jag hoppas att du inte lägger stången på "nacken-nacken" utan snarare långt upp på bröstryggen typ enligt något av visen på bilden i länken:
http://boxlifemagazine.com/wp-content/uploads/2014/05/lowbarhighbarquat-582x319.jpg

Huvudet/nacken bör du försöka hålla neutral (att "vinkla" huvudet lite upp eller ner gör inte så mycket). Du kan ju testa att ge dig själv lite dubbelhaka om du tycker att huvudet kommer för långt fram.

Obehag på axlarna som kommer från trycket från stången vänjer man sig vid, om det skulle vara något annat kanske du ska försöka justera hur högt du håller armbågarna eller hur brett du håller på stången.

Hur andas du mellan repsen?

Cruceuz
2016-06-21, 20:13
Brukar också bli lite yr efter knäböj,tror dock det är helt normalt då det är en extremt tung övning som använder i princip varenda muskel i kroppen. Blir även lite yr efter mark och andra tunga övningar.