handdator

Visa fullständig version : Tips på Curlstång (ont i handleden)


phattrance
2016-06-09, 09:34
Då jag stukade handleden för ca 1 år sedan får jag otroligt ont i handleden när jag använder mig av en vanlig rak curlstång (vanliga hantlar går dock bra). Finns det något annat alternativ? Har även provat Z-curl varianten och även där fick jag ont i handleden.

jag testade en tricepsstång http://www.traningsmaskiner.com/images/2.39236/master-tricepsstang-25-mm.jpeg ett tag och det gick hur bra som helst, men avståndet mellan handtagen var lite för korta. Finns det något liknande variant som tricepsstången, fast som man kan använda sig av för o träna bicepsen?

DJJOHANSSON
2016-06-09, 21:26
Football bar eller swissbar, finns för ett bra pris på spartantraining

phattrance
2016-06-10, 06:46
Football bar eller swissbar, finns för ett bra pris på spartantraining

Dom där såg rätt intressanta ut!

Kollade in spartantraining men dom verkar endast sälja dessa i 50mm. Finns det någon butik i Sverige som säljer dessa i 25mm?

slempi
2016-06-10, 13:08
Mina handleder mår bäst av hantlar. Varför måste du ha stång?

phattrance
2016-06-10, 15:32
Mina handleder mår bäst av hantlar. Varför måste du ha stång?

Använder hantlar idag, men vill variera lite. Börjar tröttna på hantlar :)

1x0
2016-06-10, 15:37
Jag får också ont av alla sorters curl förutom med hantlar OCH cable-curls, med detta handtaget (typ, läsa nedan):

https://gymkompaniet.se/media/catalog/product/cache/1/small_image/400x400/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/a/rakt_biceps_och_tricepshandtag.jpg

Fast det ska kunna snurra, där man håller. Det svarta alltså, ska kunna rotera.
EDIT: eller om själva saken i mitten kan rotera (fästet) så blir det samma sak ändå(?). Inte provat.

Diomedea exulans
2016-06-10, 15:41
Tycker du ska försöka vänja händerna vid att curla med rak stång. Börja med så lätt stång du kan utan att det gör ont, ett kvastskaft om det så behövs. Öka sedan sakta vikten över tid. Under tiden curlar du tungt med hantlar och annat, så bicepsen får den stimulans de behöver.

J.V
2016-06-10, 15:43
Tycker du ska försöka vänja händerna vid att curla med rak stång. Börja med så lätt stång du kan utan att det gör ont, ett kvastskaft om det så behövs. Öka sedan sakta vikten över tid. Under tiden curlar du tungt med hantlar och annat, så bicepsen får den stimulans de behöver.Detta. Kanske. Pratat med en lakare/sjukgymnast om det?

Det ar inte bara sa att du ar alldeles for stel i handlederna efter skadan? Kan vara sa enkelt att du behover (forsiktigt) "trana" bort det. Stretcha.

Rahf
2016-06-10, 15:49
Behandla roten istället för att försöka undvika symptomen. Din kropp kommer tacka dig.

Matsa
2016-06-10, 15:57
Testa att börja träna rotationer i handleden. I början räcker det att hålla längst ut på stången till latsdrag eller liknande, det är viktigare att få stretch och jobba i så fullt ROM som du kan än att det ska vara tungt. När du kommer förbi rehab och vill göra övningen tyngre kan du ta en hantel med vikter i bara ena änden. Den sortens träning har hjälpt mig både när jag hade ont av stela pronatorer och efter att jag pajade handleden när jag föll i en trappa.