handdator

Visa fullständig version : När behövs refeed?


delizh
2016-06-08, 21:36
Kort sammanfattning

Tränar 4 dagar i veckan och följer då VLCD
Vilar 3 dagar i veckan och äter då 4200kcal på en dag, ca 1200kcal i överskott

Så,
När kan man behöva en refeed?
Hur länge ska man ha deffat innan man skall använda sig av refeed?
Hur ofta ska man ha refeed dagar?
Behövs det med tanke på min kcal konsumtion på vilodagarna?
Kan godis, bakelser, (socker) ätas som refeed eller måste det vara en ren kolhydrat källa?

1x0
2016-06-08, 23:14
Tränar 4 dagar i veckan och följer då VLCD
Vilar 3 dagar i veckan och äter då 4200kcal på en dag, ca 1200kcal i överskott

Fattar inte detta. Kör du VLCD alla dagar förutom 1 dag (på en vilodag) där du överäter 1200kcal utöver din energibalans? Då har du en refeed (fast kanske mer ätardag)?

Eller du skriver senare:
Behövs det med tanke på min kcal konsumtion på vilodagarna?

Hur stort underskott, uppskattar du, att du ligger på sett till veckobasis? ~-4400kcal?

När kan man behöva en refeed?
Hur länge ska man ha deffat innan man skall använda sig av refeed?
Hur ofta ska man ha refeed dagar?
Behövs det med tanke på min kcal konsumtion på vilodagarna?
Dessa frågor är jävligt svåra att svara på för man skulle behöva mer info. Svaren är individanpassade imo.

Kan godis, bakelser, (socker) ätas som refeed eller måste det vara en ren kolhydrat källa?
Riktmärkena jag hört är undvika fruktos. Sikta på stärkelse. Lär du känna din kropp märker du vad för sorts kolhydratskällor den svarar bra på. Själv: ris> potatis. För mycket socker och min sömn blir värdelös. Vaknar upp varje timme samt kramper och sendrag.

Sen att välja mer cleana livsmedel gör det svårare att spåra ur och gå allt för högt på kalorier.



Lite offtopic:

Har experimenterat, funderat en del och finner detta intressant:
1. Ligger på -3500kcal per vecka totalt, utan refeeds.
2. Ligger på -2500kcal per vecka totalt, med en refeed.

Vad som är att föredra. :P Låg kroppsfettprocent brukar det rekommenderas refeeds iaf.

delizh
2016-06-09, 05:21
Det första missförstod du lite, kanske skrev luddigt, men på dessa 3 vilodagar äter jag sammanlagt 12600kcal, fördelat på 3 dagar - 4200kcal

Vikt nedgången skall vara på ungefär 0.40kg i vexkan, minns inte hur stort underskott jag har i veckan, får kolla de hemma

vicarious
2016-06-09, 10:57
Känns inte som att du behöver nån refeed om du fyller på sådär mycket på vilodagarna.

King Grub
2016-06-09, 11:12
Du har ju redan tre refeeds per vecka. :P

Bulkperiod
2016-06-09, 12:39
Hade du kört med en refeed tillsammans med din nuvarande metod hade det ju knappast blivit en deff ens..

1x0
2016-06-09, 13:11
Ok.

Så du ligger alltså på ett underskott av -2100kcal per dag, 4 dagar. Sedan ett överskott +1200kcal per dag, 3 dagar?
(Räknade din energibalans som 3k och VLCD-kalorierna 900kcal (?).)

Är det något experiment eller vad är tanken? Varför cykla så mycket med kalorierna och inte ligga på ett mindre underskott, varje dag istället.


Har slagit mig att prova något liknande, visst. Men utgår man från teorin (eller är det bevisat, sant?) att 1kg kroppsfett bara kan göra av med 80kcal per dygn?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7587675&postcount=20

Gerdler
2016-06-09, 14:03
Hur tänker man när man går på extremt kaloriunderskott på träningsdagar och svullar på med kraftigt överskott på vilodagar? Svälta musklerna och fylla fettdepåerna?

Insulinkänsligheten i musklerna ökar av träning. Ät runt träningen, innan för att få ork att träna och efter . Mest efter sen kan du köra din VLCD eller nåt resten av tiden. Så ser du till att musklerna får näringen när du "refeedar".

Beemel
2016-06-09, 14:12
Hur tänker man när man går på extremt kaloriunderskott på träningsdagar och svullar på med kraftigt överskott på vilodagar? Svälta musklerna och fylla fettdepåerna?


Det är väl inte så dumt, så länge man äter de kalorier man faktiskt äter på träningsdagen i närtid runt träningen.

Jag skulle nog gjort likadant (dock inte med så extrem skillnad på kalorinivåerna för egen del)

Om jag hade haft schemalagda vilodagar så hade jag ätit mer på dem och mindre på träningsdagar, åtminstone om jag försökte gå ner i vikt. Vid viktbalans eller viktuppgång skulle jag ätit lika mycket varje dag.

1x0
2016-06-09, 14:23
Hur tänker man när man går på extremt kaloriunderskott på träningsdagar och svullar på med kraftigt överskott på vilodagar? Svälta musklerna och fylla fettdepåerna?

Insulinkänsligheten i musklerna ökar av träning. Ät runt träningen, innan för att få ork att träna och efter . Mest efter sen kan du köra din VLCD eller nåt resten av tiden. Så ser du till att musklerna får näringen när du "refeedar".

Det är väl inte så dumt, så länge man äter de kalorier man faktiskt äter på träningsdagen i närtid runt träningen.

Jag skulle nog gjort likadant (dock inte med så extrem skillnad på kalorinivåerna för egen del)

Om jag hade haft schemalagda vilodagar så hade jag ätit mer på dem och mindre på träningsdagar, åtminstone om jag försökte gå ner i vikt. Vid viktbalans eller viktuppgång skulle jag ätit lika mycket varje dag.
Det är ju lite Martin Berkhan leangains -tänk. Fast tvärtom, rofl.
Han förespråkar refeedaktigt på träningsdagar med svagt överskott, low carb och svagt underskott på vilodagar.

Detta har nog blivit diskuterat och provat med i snart 10 år (eller mer). Hade det varit bevisat, eller marginellt fördelaktigt att cykla kalorier och macros, dag-till-dag, hade mer folk gjort det och diskuterat det. Eller?


Jag har provat och märker/känner ingen direkt skillnad på utveckling. Enda jag spekulerat/inbillar mig, är att jag kunde äta mer kalorier, sett till en lång mätperiod, med refeed-på-träningsdagar -approachen (Berkhans approach). Att jag kunde "fuska" med kalorierna och äta extra, utan gå upp i vikt. Högst sannolikt pga det låga fettintaget och mkt kolisar (800-1000g) på överskottsdagarna (styrketräningsdagarna).

Jag gillar faktiskt att äta så. Känns bara som hormonerna fuckas en del av att cykla kalorier och macros "så hårt". Som en riktig matgris blir det en sporre, att veta man kan svulla efter styrketräningen med 4000-6000kcal i form av kolhydratsmat. :P

Beemel
2016-06-09, 15:10
Känns bara som hormonerna fuckas en del av att cykla kalorier och macros "så hårt".

Jag äter lika mycket varje dag (tror också att det är bäst så)
Det jag svarade på var att OM jag skulle cykla kalorier och OM jag skulle ha schemalagda vilodagar, DÅ skulle jag äta mer på vilodagarna.

Gerdler
2016-06-09, 15:10
Det är en metod som BB använt sedan 80-talet och det har skrivits om i Bodyopus, ultimate diet och sedan ultimate diet 2.0 innan leangains berkhan vävde in det i ett nytt sätt att göra det rent praktiskt, men grundtanken är densamma. Vad jag förstår så är teorin bakom det vettig och det har funkat i praktiken i tre decennier. Det är ju jobbigt att äta så och det är praktiskt svårt att få till ett vettigt schema som bygger på det.

Bodyopus och ultimate diet-metoderna var ju i princip rigida kost och träningsupplägg och inte en jävel pallade följa dem av den anledningen. Men vad jag vet så håller många BB på med kaloricykling vid deff samt balans än idag.

När folk på Instagram idag visar sina ätardagar som de ofta kör en gång i vecka så är det total söndertrasning av den ursprungliga idé som bygger på kunskap om fysiologin.

Beemel
2016-06-09, 15:12
sett till en lång mätperiod, med refeed-på-träningsdagar -approachen (Berkhans approach). Att jag kunde "fuska" med kalorierna och äta extra, utan gå upp i vikt. Högst sannolikt pga det låga fettintaget och mkt kolisar (800-1000g) på överskottsdagarna (styrketräningsdagarna).

Men det skulle väl inte vara någon skillnad om du gjorde tvärtom? Så länge antalet kalorier du stoppar i dig över tid skulle vara likvärdiga. Det spelar väl ingen roll om du "fuskar" en träningsdag eller en vilodag ur den (långtids)aspekten

1x0
2016-06-09, 15:31
Jag äter lika mycket varje dag (tror också att det är bäst så)
Det jag svarade på var att OM jag skulle cykla kalorier och OM jag skulle ha schemalagda vilodagar, DÅ skulle jag äta mer på vilodagarna.
Jag ser. Mitt svar var mer generellt i tråden och inte direkt riktat till dig! Bara första textstycket. :P
Men det skulle väl inte vara någon skillnad om du gjorde tvärtom? Så länge antalet kalorier du stoppar i dig över tid skulle vara likvärdiga. Det spelar väl ingen roll om du "fuskar" en träningsdag eller en vilodag ur den (långtids)aspekten
Bygger det inte lite på, att man tömmer sig på styrketräningsdagarna sedan fyller upp med rejält kolhydrater och kalorier efteråt? Så om jag gjort tvärtom, suttit en hel dag och degat framför datorn och överätit med flera tusen kcal i form av kolhydrater (mycket socker, blir det för mig) - ingen skillnad? Jag tror det. Dock köper jag resonemanget att äta extra på vilodagarna också, för optimerad återhämtning b.la (?).
Det är en metod som BB använt sedan 80-talet och det har skrivits om i Bodyopus, ultimate diet och sedan ultimate diet 2.0 innan leangains berkhan vävde in det i ett nytt sätt att göra det rent praktiskt, men grundtanken är densamma. Vad jag förstår så är teorin bakom det vettig och det har funkat i praktiken i tre decennier. Det är ju jobbigt att äta så och det är praktiskt svårt att få till ett vettigt schema som bygger på det.

Bodyopus och ultimate diet-metoderna var ju i princip rigida kost och träningsupplägg och inte en jävel pallade följa dem av den anledningen. Men vad jag vet så håller många BB på med kaloricykling vid deff samt balans än idag.

När folk på Instagram idag visar sina ätardagar som de ofta kör en gång i vecka så är det total söndertrasning av den ursprungliga idé som bygger på kunskap om fysiologin.
Intressant! Detta visste jag inte. Umm. Nästa bulk kanske jag ska köra på leangainstänket igen. Passar faktiskt mig perfekt, gillar att träna varannan dag och gillar att äta lite som Tobbey; mycket frukost, efterrättsmat, frukt, bröd...mycket kolhydrater och lite "riktig" mat, alltså.

Sen blir jag enormt taggad av att veta, att efter träningspasset kan jag gå hem och äta rejält med mat (4000+ kcal).


Ska prova göra liknande nu under deffen. Gjort innan ofc. Alltså underäta på vilodagar och köra refeeds varje styrketräningsdag (var tredje dag, nu i sommar).

Alltså ca -800kcalunderskott 5 dagar i veckan (vilodagar) och +200-400ish kcalöverskott på styrketräningsdagarna (2 dagar).

----------

PS: jag räknar kalorier på det sättet att jag uppskattar varje dag efter förbrukning. Sitter jag bara still framför datorn ca 2700kcal. Cyklar jag någon timme samt styrketräning plussar jag på uppskattade förbrukningen från de aktiviteterna.

delizh
2016-06-09, 18:27
Är det något experiment eller vad är tanken? Varför cykla så mycket med kalorierna och inte ligga på ett mindre underskott, varje dag istället.

Detta, inlägg 21
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226832&page=2