handdator

Visa fullständig version : Hudvårdsrutin för min hud-typ?


NikAnd
2016-06-08, 17:36
Hej Kolozzeum-forum. Jag letade runt på internet efter något ställe där man kunde ställa denna fråga, testade flashback men där måste man vänta 4 dagar innan man skapade en tråd, så sökte vidare efter stora svenska forum och hittade detta.

Ska erkännas att jag inte tränar så mycket styrketräning, mestadels löpning och så.

Men jag undrade om någon här kan något om hudvård? Jag har aldrig brytt mig om det speciellt mycket, vilket kan ses på min hy, men jag funderade på att ta tag i det och kanske försöka få en finare hy på något sätt.

Vad är det som rekommenderas för produkter, och speciellt till denna typ av hy som jag har? (ingen aning vad man kallar det), här är en bild:

http://i.imgur.com/0sroqt2.jpg

Som ni kan se verkar den lite sliten av .. vad heter det "porer", prickar i hyn som gör att den ser mer ojämt och smutsig ut, den är ju liksom allt annat än len eller vad man ska säga.

Går det att fixa detta?

Jag har under alla år tvättat ansiktet med .. vatten, i duschen, inget mer.

Sidén
2016-06-08, 18:03
Hej Kolozzeum-forum. Jag letade runt på internet efter något ställe där man kunde ställa denna fråga, testade flashback men där måste man vänta 4 dagar innan man skapade en tråd, så sökte vidare efter stora svenska forum och hittade detta.

Ska erkännas att jag inte tränar så mycket styrketräning, mestadels löpning och så.

Men jag undrade om någon här kan något om hudvård? Jag har aldrig brytt mig om det speciellt mycket, vilket kan ses på min hy, men jag funderade på att ta tag i det och kanske försöka få en finare hy på något sätt.

Vad är det som rekommenderas för produkter, och speciellt till denna typ av hy som jag har? (ingen aning vad man kallar det), här är en bild:

http://i.imgur.com/0sroqt2.jpg

Som ni kan se verkar den lite sliten av .. vad heter det "porer", prickar i hyn som gör att den ser mer ojämt och smutsig ut, den är ju liksom allt annat än len eller vad man ska säga.

Går det att fixa detta?

Jag har under alla år tvättat ansiktet med .. vatten, i duschen, inget mer.
Du bör raka dig om du inte vill ge intrycket av ett smutsigt ansikte. Jag har samma problem. Rakar jag mig inte regelbundet ser det inte så bra ut pga fläckvis skäggväxt.
Kan tyvärr inte hjälpa med hudvårdsprodukter.

NikAnd
2016-06-08, 18:08
Du bör raka dig om du inte vill ge intrycket av ett smutsigt ansikte. Jag har samma problem. Rakar jag mig inte regelbundet ser det inte så bra ut pga fläckvis skäggväxt.
Kan tyvärr inte hjälpa med hudvårdsprodukter.

Ja det är jag medveten om och vanligtvis rakar jag mig såklart, men tog en bild direkt imorse för att posta på internet ang hudproblemet.

Lipservice
2016-06-08, 18:53
Tvätta ansiktet regelbundet. Typ morgon och kväll.
Använd inte oljiga krämer.
Peeling en/ett par gånger i veckan.
Köp en nattkräm som passar just din hud så porerna får slappna av och stänga sig lite på nätterna.
Ångbad för ansiktet öppnar och rensar porerna bra. Peela gärna efter för att få bort skiten.
Det tar tid och måste göras regelbundet.

GL

Angel
2016-06-12, 16:41
Börja med ångbad/bastu/varm dusch, försökt sedan klämma porerna alt köra sånt plåster som drar ut lite skit.
Kör en peeling.
Kör en go ansiktsmask
Smörj sedan.

Säg till om du vill ha tips på produkter :)

C h r i s
2016-06-12, 17:20
Börja med ångbad/bastu/varm dusch, försökt sedan klämma porerna alt köra sånt plåster som drar ut lite skit.
Kör en peeling.
Kör en go ansiktsmask
Smörj sedan.

Säg till om du vill ha tips på produkter :)

Klämma på porer själv åtgärdar ingenting om det inte är pormaskar som har oxiderat (svarta). Talget kommer bara att fyllas på direkt igen, det enda man egentligen gör är att stressa huden och troligtvis orsaka fler problem p.g.a. allt smuts man tillför.

Varannan vecka/ En gång i månaden - Exfoliering med Mandel/Salicyl/Glykol/mjölksyra peel valfri % beroende på vad du har för behov.
Daglig exfoliering med Salicylsyratoner på 2-5% med pH kring 3,7. Väldigt bra för att hålla kontroll på det talg som finns i talgkörtlarna. Daglig rengöring. Sedan är återfuktning väldigt viktigt, oavsett om du har fet eller torr hy, både natt och dag + solkräm. Det är nog allt du behöver.

NikAnd
2016-06-12, 22:29
Varannan vecka/ En gång i månaden - Exfoliering med Mandel/Salicyl/Glykol/mjölksyra peel valfri % beroende på vad du har för behov.
Daglig exfoliering med Salicylsyratoner på 2-5% med pH kring 3,7. Väldigt bra för att hålla kontroll på det talg som finns i talgkörtlarna. Daglig rengöring. Sedan är återfuktning väldigt viktigt, oavsett om du har fet eller torr hy, både natt och dag + solkräm. Det är nog allt du behöver.


Tack. För att vara ärlig förstår jag inget av dessa, vadå finns det produkter som heter "salicyl" som jag ska inhandla och använda?

Vilka är bäst för min "hud typ", jag vet inte vad jag har för hud typ, bara att den ser ut sådär som på bilden, med porer.

NikAnd
2016-06-15, 00:57
bump pls help

PureWhey
2016-06-15, 01:16
Kika /r/skincareaddiction också

Angel
2016-06-15, 19:58
Klämma på porer själv åtgärdar ingenting om det inte är pormaskar som har oxiderat (svarta). Talget kommer bara att fyllas på direkt igen, det enda man egentligen gör är att stressa huden och troligtvis orsaka fler problem p.g.a. allt smuts man tillför.


Ja jag tror ingen spontantklämmer pormaskar, men självklart tömmer man! cofffee

Angel
2016-06-15, 19:58
Ett tips är sidan Skincity, där kan du göra en hudanalys och bli tipsad om produkter. Snabb leveranstid med.