handdator

Visa fullständig version : Minska gapet melan bröstmusklerna


Krutpaket
2016-06-08, 09:28
Tja,

Jag brukar köra rak bänk, uppåtlutande bänk eller hantelpress och flyes. Har fått bra volym tycker jag, men lyckas inte minska gapet/mellanrummet mellan bröstmusklerna.

Finns det någon övning som kan åstadkomma detta? Kanske någon CC variant eller nått? Eller är det bara genetik?

Tack :)

Stor Hård Ådrig
2016-06-08, 09:33
Bild?

Med största sannolikhet genetik, tyvärr :(

King Grub
2016-06-08, 09:37
Du kan inte flytta muskelfästen med olika övningar.

agazza
2016-06-08, 09:54
Dra upp en bild men ordentlig volym kan ge en bättre bild av smalt gap, men du kan tyvärr inte göra så mycket åt det förutom att bli grov

Diomedea exulans
2016-06-08, 10:17
Ett sånt där mellanrum ser ju coolt ut ju.

Krutpaket
2016-06-08, 13:34
Bild?

Med största sannolikhet genetik, tyvärr :(

Du kan inte flytta muskelfästen med olika övningar.

Dra upp en bild men ordentlig volym kan ge en bättre bild av smalt gap, men du kan tyvärr inte göra så mycket åt det förutom att bli grov

Ett sånt där mellanrum ser ju coolt ut ju.

Tack för alla svar. Jag misstänkte tyvärr att det inte gick att göra så mkt åt saken. Har tyvärr ingen bild, men kan försöka fixa en ikväll eventuellt.

Gerdler
2016-06-08, 13:51
Du kan inte flytta muskelfästen med olika övningar.
Johodå, bara man har tillräckligt med vikt och gör "rätt" så!

Krutpaket
2016-06-08, 14:08
Johodå, bara man har tillräckligt med vikt och gör "rätt" så!

Självklart förstår jag att man inte kan flytta på muskelfästen. Men undrade mer om det finns övningar där man kan lägga på sig massa på rätt sätt /rätt ställe så att säga.

Precis som man med uppåtlutande bänk kan lägga mer fokus på övre delen av brösten och axlarna så kanske det finns övningar som ger mer massa på "insidan" av bröstmuskelaturen.

Gerdler
2016-06-08, 14:40
Det finns övningar som du kan belasta muskelfästena så de dras av. Det är inte att rekommendera. Annars är det nog som alla andra säger att det är för att dina muskelbukar inte är där så kan du inte bygga där.

Arne Persson
2016-06-08, 16:40
Du kan alltid leta upp en innehavare och ev. donator av M. sternalis...:)

Luca Brasi
2016-06-08, 18:09
Du kan alltid leta upp en innehavare och ev. donator av M. sternalis...:)

Hur många har dem?

shogunr
2016-06-08, 18:23
Hur många har dem?

Hittade detta..

"Cadaveric studies showed that the sternalis muscle has a mean prevalence of around 7.8% in the population[7] with the range from 0.5% to 23.5%.[8] It has a slightly higher incidence in females.[1] Though, It was proposed that a possible reason for the high prevalence may result from the existence of small, ill-defined or tendinous fibres, which could be misidentified for a sternalis muscle.[9]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Sternalis_muscle

Ungefär 1 av 13 har det i snitt och vanligare hos kvinnor om man skall tro detta.

Bandid0
2016-06-08, 18:29
Det går att kirurgiskt flytta muskelfästena, men då kommer du behöva genomgå typ stroke-rehab för att träna motoriken.

Jag har läst att kortare muskelbuk och längre senor i förhållande till muskeln medför snabbare kraftgenerering än långa muskelbukar, även om långa sådana genererar mer kraft totalt. Så för explosivitet kan det vara bra med korta muskler ändå.

Chok Dee
2016-06-08, 18:37
tjolahopp!

en övning som jag körde ett tag som jag tyckte var nice.. har ingen aning om VAD den heter men ska försöka förklara så gott det går!

1. du ligger platt på en bänk, som att du ska göra bänkpress.
2. sedan om du sträcker ut armarna, så du ser ut som Jesus på korset och sedan klappar ihopa händerna som om du skulle be en bön fast med armarna rakt upp ovanför ditt bröst.
3. tänk dig nu att med dina handflator så klämmer du fast en viktskiva av lagom vikt istället för en bön, och sakta sänker den ner mot din bröstkorg och sedan upp igen. (obs! viktskivan skall vara i "stående" position)

Bild från Paint:
http://imgur.com/u0jHZzx

4. Tappa inte vikten på dig själv!

broman
2016-06-08, 19:31
Det går att kirurgiskt flytta muskelfästena, men då kommer du behöva genomgå typ stroke-rehab för att träna motoriken.

Jag har läst att kortare muskelbuk och längre senor i förhållande till muskeln medför snabbare kraftgenerering än långa muskelbukar, även om långa sådana genererar mer kraft totalt. Så för explosivitet kan det vara bra med korta muskler ändå.

#worth

Ristretto
2016-06-08, 20:03
Du kan inte flytta muskelfästen med olika övningar.

Men man kan göra sitt bästa!

pZgxkE-2QAw

Sheogorath
2016-06-08, 20:29
Med tanke på prevalensen på m. sternalis är det lite märkligt att man inte sett ett enda exempel från byggningen, där man om något borde kunna se muskelbuken.

Sheogorath
2016-06-08, 20:32
tjolahopp!

en övning som jag körde ett tag som jag tyckte var nice.. har ingen aning om VAD den heter men ska försöka förklara så gott det går!

1. du ligger platt på en bänk, som att du ska göra bänkpress.
2. sedan om du sträcker ut armarna, så du ser ut som Jesus på korset och sedan klappar ihopa händerna som om du skulle be en bön fast med armarna rakt upp ovanför ditt bröst.
3. tänk dig nu att med dina handflator så klämmer du fast en viktskiva av lagom vikt istället för en bön, och sakta sänker den ner mot din bröstkorg och sedan upp igen. (obs! viktskivan skall vara i "stående" position)

Bild från Paint:
http://imgur.com/u0jHZzx

4. Tappa inte vikten på dig själv!

Och den här övningen skulle hjälpa TS hur? :)

LillisJ
2016-06-08, 20:43
Men man kan göra sitt bästa!

pZgxkE-2QAw

Kunde se halva sen började jag må illa. Helvete. Därför jag alltid kör pronerat.

Ett Orm
2016-06-08, 22:08
Med tanke på prevalensen på m. sternalis är det lite märkligt att man inte sett ett enda exempel från byggningen, där man om något borde kunna se muskelbuken.

Kollade hundratals bilder på "chest" och det syns faktiskt inte ett enda tydligt exempel på synlig sternalis.
Kanske det här kan vara en lite snutt som går ner på hans högra bröst? http://www.t-nation.com/img/photos/2009/09-169-training/artThm.jpg

Martin har en vertikal ås som kanske är lite suspekt: http://2.bp.blogspot.com/-Z1Tuyq1LRWU/ToIM-gB74uI/AAAAAAAABTY/2MeT0o3-A7A/s1600/Martin+Berkhan+Leangains.JPG

Men sternalis verkar väl mer vara en genetisk rest och är nog inte träningsbar eller ens möjlig att aktivera.
Men ändå. Den verkar ju ligga ytligt och borde kunna antydas vid väldigt låg BF.

Arne Persson
2016-06-09, 07:20
Med tanke på prevalensen på m. sternalis är det lite märkligt att man inte sett ett enda exempel från byggningen, där man om något borde kunna se muskelbuken.

Jag kan inte påminna mig om att jag har säkert noterat denna på någon byggare.

Sheogorath
2016-06-09, 07:42
Man borde se den tydligt vid låg BF. Jag får inte detta att gå ihop. Ligger den under pec.major är det väl sin sak, men det vore ju väldigt konstigt om man bommat en sån grej när man dissekerat.

Chok Dee
2016-06-09, 09:09
Och den här övningen skulle hjälpa TS hur? :)

för min del får jag mer tryck i bröstmusklerna närmare mitten när jag har gjort denna övning, kanske på så sätt stimulera den delen lite extra för att på lång sikt få tuttarna att växa ihop :)
nu vet väl ingen hur TS ser ut i verkligheten, men fixar han tillräckligt med massa på bröstmusklerna så kommer de förr eller senare klappa ihop.. men det tar nog ett par år det *hug*

Detta är mina egna erfarenheter och ingen annans, kan vara värt ett försök *rolleyes*

OM nu fallet är att TS har en missbildning i muskulaturen så är det ju en annan sak, dvs att fästena är ovanligt brett isär, då får man helt enkelt leva med att man är unik!

Gerdler
2016-06-09, 09:21
Men man kan göra sitt bästa!

Ondskefullt inlägg. Men, ja, det var så jag menade.
Kunde se halva sen började jag må illa. Helvete. Därför jag alltid kör pronerat.
Du kan undvika det där även om du kör mixat.

Men jag mådde illa när jag såg rubriken, sen såg jag den första och sen sket jag i den andra. Det är liksom inte värt det.

Sheogorath
2016-06-09, 09:30
för min del får jag mer tryck i bröstmusklerna närmare mitten när jag har gjort denna övning, kanske på så sätt stimulera den delen lite extra för att på lång sikt få tuttarna att växa ihop :)
nu vet väl ingen hur TS ser ut i verkligheten, men fixar han tillräckligt med massa på bröstmusklerna så kommer de förr eller senare klappa ihop.. men det tar nog ett par år det *hug*

Detta är mina egna erfarenheter och ingen annans, kan vara värt ett försök *rolleyes*

OM nu fallet är att TS har en missbildning i muskulaturen så är det ju en annan sak, dvs att fästena är ovanligt brett isär, då får man helt enkelt leva med att man är unik!

Musklerna kommer ju växa på höjden, de kommer inte att börja växa ihop nära fästena. För det krävs som sagt kirurgi.

Gerdler
2016-06-09, 09:34
Det här vore ett fantastiskt tillfälle för Arne eller nån annan kunnig att berätta varför det skiter sig när de markar mixat och hur man kan undvika det.

Jag kan göra ett försök bara för att de kunniga ska kunna säga hur det egentligen är:

1. De försöker omedvetet biceps curla vikten med den supinerade handen och belastar bicepsfästet enormt mycket i ett svagt läge.

2. De har lyckats träna sig/skada sig till en förkortad biceps/bicepsfäste som gör att armen inte kan rätas ut helt. Därmed tar biceps och bicepsfästet på supinerade handens arm stor del av vikten och det skiter sig.

Så curla inte stången under marklyftet utan tänk på att räta ut armen/armarna och när ni tränar biceps så se till att använda full ROM så att inte muskeln blir för kort för att räta ut armen, stretching kan vara av godo.

Diomedea exulans
2016-06-09, 09:34
Musklerna kommer ju växa på höjden, de kommer inte att börja växa ihop nära fästena. För det krävs som sagt kirurgi.

Muskler växer väl på bredden också? Inte för att jag tror att det kommer göra en stor skillnad för glipan, men ändå...

King Grub
2016-06-09, 09:36
Titta på en anatomibild hur muskelfibrerna i bröstmuskulaturen löper.

Sheogorath
2016-06-09, 09:38
Muskler växer väl på bredden också? Inte för att jag tror att det kommer göra en stor skillnad för glipan, men ändå...

Visst, men faktum kvarstår: fästena kommer inte flyttas.

Diomedea exulans
2016-06-09, 09:43
Titta på en anatomibild hur muskelfibrerna i bröstmuskulaturen löper.

Okej, jag hade nog lite otur när jag tänkte.

Arne Persson
2016-06-09, 09:51
Man borde se den tydligt vid låg BF. Jag får inte detta att gå ihop. Ligger den under pec.major är det väl sin sak, men det vore ju väldigt konstigt om man bommat en sån grej när man dissekerat.

Jag såg den aldrig under de åren jag roade mig med dissektioner... Jag hade nog garanterat noterat den under alla mina dömningar om den hade synligt existerat.

Sheogorath
2016-06-09, 10:21
Mycket intressant. En bluffmuskel? Vem har att vinna på det? :D

Arne Persson
2016-06-09, 10:22
Mycket intressant. En bluffmuskel? Vem har att vinna på det? :D

Den är uppenbarligen mer inkonstant än tex M. palmaris longus...:d

Gerdler
2016-06-09, 14:18
Det här vore ett fantastiskt tillfälle för Arne eller nån annan kunnig att berätta varför det skiter sig när de markar mixat och hur man kan undvika det.

Jag kan göra ett försök bara för att de kunniga ska kunna säga hur det egentligen är:

1. De försöker omedvetet biceps curla vikten med den supinerade handen och belastar bicepsfästet enormt mycket i ett svagt läge.

2. De har lyckats träna sig/skada sig till en förkortad biceps/bicepsfäste som gör att armen inte kan rätas ut helt. Därmed tar biceps och bicepsfästet på supinerade handens arm stor del av vikten och det skiter sig.

Så curla inte stången under marklyftet utan tänk på att räta ut armen/armarna och när ni tränar biceps så se till att använda full ROM så att inte muskeln blir för kort för att räta ut armen, stretching kan vara av godo.
Kan någon bekräfta eller förklara bättre eller förklara hur det är egentligen? Det är klart mycket intressantare med udda muskler som de flesta inte har, men detta med hur man undviker att skada biceps i mixade marklyft är lätt värt ett inlägg från en kunnig person på ett träningsforum, kan jag tycka.

Chok Dee
2016-06-09, 19:56
Musklerna kommer ju växa på höjden, de kommer inte att börja växa ihop nära fästena. För det krävs som sagt kirurgi.

Muskler växer väl på bredden också? Inte för att jag tror att det kommer göra en stor skillnad för glipan, men ändå...

Visst, men faktum kvarstår: fästena kommer inte flyttas.

Fästena flyttas ju inte, men har du tillräckligt stora tuttmuskler så kommer de ta i varandra när du gör en crab pose ( BB ) men för det så krävs det som sagt stora bröstmuskler och då menar jag inte, "Hejsan jag äter nyttigt o tränar 4d / vecka
snarare, hoppsan jag råkade sätta mig på en kanyl flera år i sträck och råkade bli biff~

men om man kollar runt lite så ser man ju att alla ser olika ut, om endå små skillnader :em:

Luca Brasi
2016-06-09, 20:35
Den är uppenbarligen mer inkonstant än tex M. palmaris longus...:d

Den ska vara en slags smärre missbildning som sker under graviditeten när musklerna bildas om jag har förstått saken rätt?

Arne Persson
2016-06-09, 21:43
Den ska vara en slags smärre missbildning som sker under graviditeten när musklerna bildas om jag har förstått saken rätt?

Förmodligen inte...