handdator

Visa fullständig version : Hjälp att forma Diet.

jayrwhy
2016-06-08, 08:57
Sedan början av Maj har jag till största del tagit bort kolhydrater från min kost och ersatt det med mer protein och mer fett. I och med att jag bortsett från gymmet också idrottar varje dag i form av fotboll kan jag inte helt ta bort kolhydrater då det skulle ta död på mig till slut. Mitt mål är att bli mer lean och framförallt minska min kroppsfetts nivå.
En dag skulle se ut som liknande;
Frukost; Scrambled eggs, keso och banan
Lunch; Omelett, diverse grönsaker och någon form av protein
Middag; Kyckling och grönsaker(mycket broccoli)
Mellanmål mellan frukost-lunch och lunch-middag är oftast i form av frukter, grönsaker eller proteinshake.

Detta är något jag slängt ihop mest på känsla på egen hand och efter min tomma plånbok. Är det något jag bör undvika, lägga till eller ta bort? Uppskattar om jag kunde få lite guidning.

Southmountain25
2016-06-08, 09:37
Svårt att säga när du inte skriver mängden mat du förtär men om du tränar varje dag så skulle jag inte vara speciellt rädd för kolhydrater, även om du nu vill bli lean. Jag skulle nog ha börjat med lite havregryn i omeletten och t.ex. ris eller potatis till middagen för att sen, om vågen in visar det du vill, dra ner på havregryn/ris/potatis/etc. Visst kan du få tillräckligt med kolhydrater från frukt och grönt men det finns billigare alternativ.

Sen finns det alltid risk för vitamin- och/eller mineralbrist med en alldeles för ensidig kost. Vitamin-/mineraltillskott kan vara en bra idé.

Du verkar inte få i dig speciellt mycket fett med denna kost. ~1g/kg kropssvikt är ett bra riktmärke. Nötter och avokado är bra källor som dessutom ofta innehåller vitaminer och mineral du möjligtvis saknar.