handdator

Visa fullständig version : Sova på ryggen


RickeBiffenRik
2016-06-07, 22:45
Hej jag söker efter tips på hur man kan göra för att lyckas somna på rygg.

Har problem med nacken och skulle vilja sova på ryggen men kan omöjligt somna i den ställningen.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

cero
2016-06-07, 22:47
Jag brukar lägga händerna bakom huvudet och somna som en kung.

Om inte det, testa att sova med ett knä uppe och en arm åt sidan.

Nordenator
2016-06-07, 23:18
Hej jag söker efter tips på hur man kan göra för att lyckas somna på rygg.

Har problem med nacken och skulle vilja sova på ryggen men kan omöjligt somna i den ställningen.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Dömande av mina försök med att sova på magen/sidan istället för ryggen... försök. Det kommer inte gå, men ge det en timme. Försök igen en annan dag. Fortsätta försöka. Någon gång råkar du vara tröttare än vanligt och somnar. Det kommer inte vara varje gång, men ibland går det. Det är stor förbättring från tidigare då det aldrig gick. För mig är det ett pågående projekt eftersom jag gillar att sova istället för att ligga vaken, men kroppen verkar vänja sig eftersom. Nu mer kan jag ibland flippa över på mage och faktiskt somna om. Det gick inte tidigare.

Det grundar sig i att jag snarkar som ett sågverk om jag ligger på rygg, så jag försöker att lära mig att inte sova på rygg. Men det tar en stund att bryta ett mönster man övat in i över tjugo år verkar det som.

Jishuku
2016-06-08, 18:41
För mig funkar det med 2 kuddar. Bra kvalitet .. inget skit. Sen sover jag med ena överarmen lagd över ögonen också. Blir på nåt vis inte lika spikrakt då.. man ligger på rygg, men ändå inte rak som en planka. Känns mer naturligt.

King Grub
2016-06-08, 19:01
Bli tillräckligt trött så somnar du förr eller senare. Nästa gång går det lättare.

westleage
2016-06-08, 19:20
Inte svar på frågan, men det är bättre att sova på sida än på rygg.

För att somna på rygg är det bara att ligga normalt på ryggen. Det är en vanesak.

Om du känner obehag/smärta någonstans när du ligger på rygg kan det vara bra med en kudde under knäna och/eller något extra under nacken.

Kryss
2016-06-08, 20:33
Har också omöjligt för att somna på rygg, förutom när jag varit med om en olycka och hade kraftigt uppsvullnat och smärtande knä under en period - då var det ryggläge eller smärta. Kanske ett sätt att vänja sig :MrT: Men tyvärr fastnade det inte.

Sheogorath
2016-06-08, 20:35
Inte svar på frågan, men det är bättre att sova på sida än på rygg.

För att somna på rygg är det bara att ligga normalt på ryggen. Det är en vanesak.

Om du känner obehag/smärta någonstans när du ligger på rygg kan det vara bra med en kudde under knäna och/eller något extra under nacken.

Så här kan man inte generalisera. Eller jo, man "kan", men då får man också vara OK med att ha fel.

King Grub
2016-06-08, 20:36
För dom allra flesta är det bättre att sova på sidan än på ryggen. Det är bättre för ländryggen och minskar risken för sömnapné i någon form.

mangemani
2016-06-08, 20:40
du kan visst somna liggandes på ryggen, handlar om vana bara.
har under hela mitt liv sovit på mage eller på sidan och det var "omöjligt" för mig att somna liggandes på rygg, men sen jag fick en rygg skada så blev jag så tvungen att sova på rygg. tror de första 2 nätterna var värst, men sen så hade man vant sig och det gick.

Sheogorath
2016-06-08, 20:41
För dom allra flesta är det bättre att sova på sidan än på ryggen. Det är bättre för ländryggen och minskar risken för sömnapné i någon form.

That's more like it. Att undvika ryggliggande minskar också risken för sömnparalys, om man nu har det problemet. Sen har jag väl inte den kliniska erfarenheten att sidliggande är att föredra för ländryggspatienter över lag (jag extrapolerar att ländryggspatienter måste vara extra försiktiga med sin ländrygg), men jag tror inte jag kommer vara road av att diskutera frågan så jag lämnar det med det.

VoDaresVins
2016-06-08, 20:47
Har också försökt nöta in att sova på rygg. De gånger jag inte lyckas somna svänger jag om på mage och försöker igen nästa dag. Lätt att somna om på morgnarna i vilken ställning som helst, bara att använda snoozeknappen :)

Att sova på sidan, hur håller ni armen på sidan ni ligger på? Känns som jag bara förvärrar mina framåtskjutna axlar med att ligga på sidan eftersom axeln lätt roteras långt fram. Har försökt lägga armen bakåt istället, men vaknar alltid på magen efter det.

-squat-
2016-06-08, 21:32
Att undvika ryggliggande minskar också risken för sömnparalys, om man nu har det problemet.

Jag kan inte sova på rygg av den anledningen. sömnparaplys är så obehagligt.

westleage
2016-06-08, 22:17
Har också försökt nöta in att sova på rygg. De gånger jag inte lyckas somna svänger jag om på mage och försöker igen nästa dag. Lätt att somna om på morgnarna i vilken ställning som helst, bara att använda snoozeknappen :)

Att sova på sidan, hur håller ni armen på sidan ni ligger på? Känns som jag bara förvärrar mina framåtskjutna axlar med att ligga på sidan eftersom axeln lätt roteras långt fram. Har försökt lägga armen bakåt istället, men vaknar alltid på magen efter det.

Inte riktigt rakt ut (90 grader) från kroppen, men nästan. Min axel roteras också framåt. Detta är väl en av nackdelarna med att sova på sidan. Problemet kan väl minskas med en tillräckligt "mjuk" säng, så att axeln sjunker ner bättre.

westleage
2016-06-08, 22:19
Så här kan man inte generalisera. Eller jo, man "kan", men då får man också vara OK med att ha fel.

Hehe, jag är ok med att ha fel. Jag uppskattar dina och Grubs kommentarer.

Ett Orm
2016-06-08, 22:40
För dom allra flesta är det bättre att sova på sidan än på ryggen. Det är bättre för ländryggen och minskar risken för sömnapné i någon form.

Varför är det bättre för ländryggen att sova på sidan än på rygg? Är det oavsett underlag?



Kan själv enbart sova på mage oavsett vad jag sover på, även en för kort soffa tex.
Kan inte rekommenderas..

Arbeider
2016-06-09, 00:23
Sov på golvet, finns bara en bekväm position och det är på ryggen. ;)

Hade också ofta problem med sömnparalys förr. Vad jag minns så var det mjukt underlag och att sova på magen som var värst. Har inte haft en enda episod sen jag började sova på golvet för snart fyra år sen.