handdator

Visa fullständig version : Resa till Thailand - tips?


Cooks
2016-06-06, 22:11
Halloj!

Tänkte dra iväg i vinter 2-3v för att koppla av med sambon men har 0 tidigare erfarenhet av landet och hur någonting fungerar där. Det jag lyckats samla på mig hittills;

- Bo nära Phuket, alla "dagsresor" går därifrån
- Boka hotell & flyg separat då alla bolag lägger på minst ett par tusenlappar extra
- Vaccination innan resan

Typ det. Så jag hade tänkt boka flygstol bara och sen försöka hitta ett hotell som ligger däromkring, vill gärna ha nära till beachen och ett gym (kan inte vara katabol i 3v, duh!).

Har ni några tips på bra gym, inte alltför dyra med gym, ac, wifi och nära till strand/stan i Phuket?

Alla andra tips är också varmt välkomna, har som sagt aldrig varit där förut så allting uppskattas, behöver inte heller vara Phuket har ni något annat ställe som kanske är bättre för ändamålet att bara relaxa och ha kul utan att supa skallen av sig så fungerar det också :)

Tacksam för alla tips :)

Akerhage
2016-06-07, 06:00
Phuket är ju mycket att supa och festa. Helst området vid patong.
Jag hade satsat på att åka ut till Koh Mok och Koh Lipe som är otroligt vackra öar. Ligger ca 4h med speedboat från Phuket.

Snobbe
2016-06-07, 12:14
Använd skyscanner om du vill hitta billigaste o jämför med flera olika. Finnair brukar vara bland dom billigare, samt Norwegian. Sen kanske du behöver inrikes flyg från BKK till Phuket.

Boende lär inte va så svårt o hitta i Phuket finns hur många ställen som helst där och många hotell har även gym.

Vacinnation så skulle jag iaf rekommendera hepatit, dvs twinrix. Dukoral finns också men det är inte ett 100%igt skydd osv, jag skippar det. Men ja då kanske man har lite högre risk att bli kass i magen.

Personligen skulle jag inte rekommendera Phuket om man kanske inte är barnfamilj o bara vill ha skön semester. Annars finns det helt klart roligare ställen i Thailand.

Cooks
2016-06-07, 13:45
@Akerhage & Snobbe, den enda av er säger att Phuket är för barnfamilj och den andra tvärtom :S Tack för Scyscanner tipset och Koh Mok/Lipe! :) Något man ska "akta" sig för när man är där?

Kåtlett
2016-06-07, 13:53
@Akerhage & Snobbe, den enda av er säger att Phuket är för barnfamilj och den andra tvärtom :S Tack för Scyscanner tipset och Koh Mok/Lipe! :) Något man ska "akta" sig för när man är där?

Det dom försöker få fram är att Phuket är en extrem turistort. Om man gillar charter stilen så funkar det väl, det är det som gäller där. Sist jag var i Thailand fick jag höra att det var 90% ryssar i Phuket.

Skulle rekommendera de mindre öarna. Koh Lanta är väldigt svenskt, finns t.ex. knäckebröd och gott&blandat i de större butikerna. Själva ön är härlig, lugn och ro och bra restauranger, schyssta stränder. Koh Lipe är väldigt fint men lite väl mycket hippie-backpackers. Finns fina mindre öar mellan dessa två. Orkar man kan man åka färja mellan dessa och stanna ett par dagar på de mindre öarna.

Vinter
2016-06-07, 14:35
Kika på momondo när du söker flyg, det är enkelt att se om du får ett bra deal. Samt de har en kalenderlista som visar om det finns billigare biljetter någon närliggande dag.
Hur snabb resan är jämfört med snabbaste tänkbara graderas med 1-10 och en smiley.

Snobbe
2016-06-07, 14:55
Det finns delar av phuket som är helt ok för barnfamiljer och andra som kanske är sämre... Men det är galet turistigt, menyer osv är på svenska o ryska typ och ja det är gaaaaalet med ryssar där. Med det sagt så är det såklart fina stränder och nice hotell osv och det är ganska bekvämt eftersom dom har en flygplats nära så man kan flyga direkt dit.

Är ni bara 2 vuxna utan barn så skulle jag rekommendera att åka till kanske några olika öar. Det är rätt nice att se lite olika ställen och fixa transport är inte speciellt svårt att göra på plats.

Åker ni mitt i julsemestern så borde ni boka allt boende osv innan. Åker ni t.ex. i Januari så behöver man knappt boka, det finns ställen överallt om man inte vill ha något specifikt lyxigt. Åker man i Januari/Februari så får man även bra mycket bättre priser på boende och flyg.

Cooks
2016-06-07, 15:01
Det finns delar av phuket som är helt ok för barnfamiljer och andra som kanske är sämre... Men det är galet turistigt, menyer osv är på svenska o ryska typ och ja det är gaaaaalet med ryssar där. Med det sagt så är det såklart fina stränder och nice hotell osv och det är ganska bekvämt eftersom dom har en flygplats nära så man kan flyga direkt dit.

Är ni bara 2 vuxna utan barn så skulle jag rekommendera att åka till kanske några olika öar. Det är rätt nice att se lite olika ställen och fixa transport är inte speciellt svårt att göra på plats.

Åker ni mitt i julsemestern så borde ni boka allt boende osv innan. Åker ni t.ex. i Januari så behöver man knappt boka, det finns ställen överallt om man inte vill ha något specifikt lyxigt. Åker man i Januari/Februari så får man även bra mycket bättre priser på boende och flyg.

Tanken är ~1 december sen 2-3 veckor framåt. Boka allt innan då?

Snobbe
2016-06-07, 15:57
Tanken är ~1 december sen 2-3 veckor framåt. Boka allt innan då?

Hmm kommer aldrig ihåg hur skolor osv har men det låter mer som att ni är påväg hem när deras semester börjar? Iaf om ni är iväg under skolsemestern så skulle jag rekommendera att boka boende under den tiden iaf. Jag är även lite osäker på vädret i början av December men det borde vara enkelt att kolla upp.

Kimball
2016-06-07, 19:36
Ska man till Phuket så tycker jag nog Kamala är trevligast, det är dessutom nära till Surin beach som är den trevligaste stranden på Phuket efter Freedom Beach (som dock i princip krävs båtutflykt till).

Med det sagt så är det lite beroende på vad man vill få ut / vad man förväntar sig. Phuket är som nämnt oerhört turistigt, men har man aldrig varit i Thailand tidigare så behöver det inte vara en jättenackdel, men man måste också isåfall "uppskatta" att allt rör sig konstant, försäljare och inkastare är mer påträngande än på de flesta andra ställen osv.

Har själv spenderat en 3v semester runt Phuket för 3 år sedan och vill inte påstå att det är så illa som folk gärna vill få det att verka, man bör se upp för Bangla Road om man inte är partyprisse, men man kan ändå gå igenom för att bara kika på alla stolligheter. Gym vet jag finns lite överallt åtminstone runt Patong, finns oftast några per "större" strand runt Phuket - svårare på mindre öar, ett besök brukar kosta runt 70-100 SVENSKA kronor, så det är inte prisvärt när man jämför allt annat i thaibaht :D

Koh Chang tycker vi annars är det bästa vi upplevt i Thailand, det är inte alls lika exploaterat som många andra delar i Thailand, men också långt ifrån "outvecklat". Vill man ha mer lugn och ro vore det en bättre idé att åka hit. Dock finns det mycket fler utflykter osv att tillgå runt Phuket, så allt har sina nack- och fördelar.

Som tidigare nämnt; Momondo för flyg (men rensa kakorna i webbläsaren, annars får du sämre pris tillslut, fick erfara detta förra året).
För hotell har vi oftast kört via Agoda och dubbelcheckat hotellrecensioner på Tripadvisor, Agodas "rabattpriser" är ofta väldigt överdrivna, men ändå vettiga i slutänden oftast.

En trevlig sida för att kolla vädret (hela Thailand har inte "perfekt" säsong hela vintern) gillar jag: https://www.travelfish.org/weather_fish.php då de har en interaktiv liten karta man lätt framförallt kan se regnmängderna de olika månaderna. Vi råkade åka till Koh Samui i december en gång, vi hade 3 soldagar av totalt 16, då var vi lite bittra. Man kan såklart ha mer eller mindre otur då dessa säsonger skiftar, men det är alltid skönt med en fingervisning.

Ett annat litet tips är att ta inte ut pengar i Sverige! Ni kan ta med er kanske totalt tusen svenska på 2 pers så ni klarar er med taxi osv från flygplatsen, men sen får man mycket bättre kurs då man tar ut via ATMs där nere förutsatt att man tar ut stora summor åt gången!

The_RobRoy
2016-06-07, 20:09
Bara checka in på ett sunkigt hotell i Patong, käka plankstek, falukorv och annat göttigt på något av svensk-haken, hänga på Grabbarna Grus och gå på ping-pong show på kvällarna. Sen sitta helt gris-rosa i ett linne på Finnair hem och dricka gin-tonics och redan börja längta till nästa besök.

Sarco
2016-06-07, 20:28
Jag är ingen Thailandsexpert men jag kan rekommendera Koh Chang för lugnt sol-och-badande och lite natur. Där finns åtminstone ett vettigt utrustat gym, vid vägen som går runt ön (eller det fanns när jag var där i alla fall).

Chiang Mai är trevligt om du vill se en stad utan sol och bad - låga priser, mycket kultur etc.

Bangkok är rätt häftigt som storstadsupplevelse.

Men allt beror ju på vad du vill ha och vad du vill betala. Resan ovan betyder ju två extra inrikesflyg, t.ex.

Tobbey
2016-06-07, 20:28
Var i Thailand 2 veckor i mars, min erfarenhet från de ställen jag var på.

Undvik Phuket. Smutsigt, inte så turistanpassat som öarna. Det fula och skitiga med thailand finns här, enligt min uppfattning.

Koh Lanta; Bara massa svenskar. Tråkigt. Alldeles för lugnt. Knäpptyst vid 22-23 tiden på kvällen. Mest barnfamiljer och äldre par. MEN, riktigt fint!

Ao Nang; mysigt och lugnt, lite mindre svenskar. Väldigt fint. Lagom lugnt. Trivdes riktigt bra här. Schyst hotell bodde vi på för hyfsat billig peng. Fina sandstränder med speedboat ut till dessa. 100-200 bath beoende på vilken strand man åker till.

Koh Phi Phi; Party ö. Mycket folk. Mest yngre åldrar. Mycket händer dygnet runt. Party all-night efter 20 på kvällen. Riktigt fint, dagsturer rekommenderas starkt här som snorkling och fascineras av de mindre öarna runt Phi Phi med speedboat. 500 bath (ca 150kr) för en halvdags tur med speedboat, mat inkluderat. Cirka 5-6 timmar.

Carlo Fatface
2016-06-07, 20:44
Bara checka in på ett sunkigt hotell i Patong, käka plankstek, falukorv och annat göttigt på något av svensk-haken, hänga på Grabbarna Grus och gå på ping-pong show på kvällarna. Sen sitta helt gris-rosa i ett linne på Finnair hem och dricka gin-tonics och redan börja längta till nästa besök.


Haha spot on :d

Undrar hur många medelålders män,i adidasshorts från 1987 och foppatofflor,som efter ha gjort ovanstående åkt raka vägen hem till byn och sedan sålt kåken de bott ensamma i sen kärringen drog ett decennium tidigare...:Virro

Cooks
2016-06-08, 03:17
Här trillar det in tips! Tack så mycket allihopa! På tal om dagsturer, är det lätt att hitta till dessa och står det info på deras skyltar etc? Ska man pruta?

Helt glömt det viktigaste, behöver jag ansöka om visum? :S

Kaalle
2016-06-08, 07:39
Största nackdelen med Phuket är transport anser jag, hutlösa taxi och tuk tuk priser. Hyra mc går fint om man har körvana, annars får det betraktas som aningen riskfyllt.

Ao Nang är väldigt trevligt, turistigt och bekvämt utan att kännas förstört.