handdator

Visa fullständig version : hur säker är min bänkpressteknik?


erinome
2016-06-06, 10:15
Jag kör bänkpress utan spotter. Jag kör inne i ett powerrack, såhär:

https://youtu.be/pCOo3RtKu1E?t=31s

Jag ligger så att jag har näsan rakt under stången.

broman
2016-06-06, 10:17
Om vi ska se om din teknik är säker får du visa din teknik.
Om du undrar om pinnarna i powerracket kommer knäckas eller inte är svårt att svara på.

erinome
2016-06-06, 10:24
Om vi ska se om din teknik är säker får du visa din teknik.
Om du undrar om pinnarna i powerracket kommer knäckas eller inte är svårt att svara på.

Jag syftar självfallet på de saker jag skrivit. Att bänkpressa utan spotter i ett powerrack som i videon. Att ha stången rakt över näsan. Jag tror inte det är någon större risk att man tappar stången på ansiktet eftersom armarna är utlåsta när stången passerar över ansiktet, och jag tror inte man skulle kunna misslyckas med att kroka fast stången. Om man failar så sker det på vägen upp när stången är ovanför bröstet, och då är det bara att sänka ned stången till pinnarna.

Jag har för mig Mark Rippetoe skrev att man skulle ha stångens nedre sida över ögonen. Anledningen till att jag inte gör detta är att powerracket är grunt, så stången kommer för långt ned, nära de bortre pelarna i powerracket. När stången är över näsan hamnar stången ungefär mitt i det fria utrymmet, lika mycket luft bakom som framför. (räknat från krokarnas ände till de bortre pelarna)

Rahf
2016-06-06, 10:26
Stången ska inte ligga ovanför näsan, annat än i toppläget. Du ska pressa från nedre delen av bröstkorgen. Många tycker om att sikta några centimeter under bröstvårtorna.

erinome
2016-06-06, 10:38
Stången ska inte ligga ovanför näsan, annat än i toppläget. Du ska pressa från nedre delen av bröstkorgen. Många tycker om att sikta några centimeter under bröstvårtorna.

Det säger sig självt att man inte har stången ovanför näsan när man pressar, fullständigt onödig kommentar. Jag undrar om man ska ha den över näsan, hakan, ögonen, en bit upp på pannan. Mark Rippetoe tror jag som sagt sa att stången ska ligga så att man tittar rakt upp på stångens nedre sida. Jag gör inte detta för att jag hamnar så långt ned i powerracket då.

shogunr
2016-06-06, 11:13
Here we go again.... Tar fram popcornen med en gång och inväntar *popcorn*

pepplez
2016-06-06, 12:27
Optinoja + arrogans = erinome

erinome
2016-06-06, 12:48
Optinoja + arrogans = erinome

Du läser in saker som inte är där. Vad som är arrogant är att antyda att man tror att man pressar med stången över näsan, som man pratar med en 5-åring. Även ditt och föregående inlägg är arroganta.

rooz
2016-06-06, 12:56
Nej. det är ingen fara för dig att bänka på detta vis i powerrack.

Pepz
2016-06-06, 12:57
lägg upp en film på dig själv om du vill ha bedömning av tekniken.

i övrigt så undrar jag lite vad du vill veta?
om du riskerar att skada dig om du kör som i videon?

erinome
2016-06-06, 13:31
lägg upp en film på dig själv om du vill ha bedömning av tekniken.

i övrigt så undrar jag lite vad du vill veta?
om du riskerar att skada dig om du kör som i videon?

Jag tänkte mest på om det är bra att ha stången rakt över näsan, eller om den bör vara över ögonen, hakan eller nåt annat.

shogunr
2016-06-06, 13:35
Jag tänkte mest på om det är bra att ha stången rakt över näsan, eller om den bör vara över ögonen, hakan eller nåt annat.

Man får väl testa sig fram. Vad som känns bra och dåligt för en själv. Så har jag gjort och så skulle jag gissa att dom flesta har gjort.

erinome
2016-06-06, 13:38
Sen undrar jag också varför jag aldrig ser någon som kör som han i videon. Jag har kört som i videon sedan jag började bänkpressa, och jag har aldrig sett en enda annan person som bänkpressar i powerracket.

JohPz
2016-06-06, 14:21
Sen undrar jag också varför jag aldrig ser någon som kör som han i videon. Jag har kört som i videon sedan jag började bänkpressa, och jag har aldrig sett en enda annan person som bänkpressar i powerracket.

För att folk antingen:

1. Har en passare
2. Har en välutrustad bänkpress med safety pins
3. Håller sig ifrån fail

Med det sagt är det väl inget fel att träna i racket om det känns bra. Kör på.

Saxnot
2016-06-06, 15:27
Du läser in saker som inte är där. Vad som är arrogant är att antyda att man tror att man pressar med stången över näsan, som man pratar med en 5-åring. Även ditt och föregående inlägg är arroganta.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad är väl applicerbart i ditt fall.

Rova
2016-06-06, 15:57
Du har fått mig att avsky Mark Rippetoe. Undrar du vart man ska ligga när man ska lyfta ut stången och börja övningen?

Rahf
2016-06-06, 16:02
Det säger sig självt att man inte har stången ovanför näsan när man pressar, fullständigt onödig kommentar. Jag undrar om man ska ha den över näsan, hakan, ögonen, en bit upp på pannan. Mark Rippetoe tror jag som sagt sa att stången ska ligga så att man tittar rakt upp på stångens nedre sida. Jag gör inte detta för att jag hamnar så långt ned i powerracket då.

Ok. Dra åt helvete.

Tree Fiddy
2016-06-06, 16:21
erinome du kanske kan slå upp ordet ödmjukhet och tillämpa lite av det.

Matsa
2016-06-06, 16:38
I normala fall skulle jag tycka att Rahfs kommentar var onödigt hård men nej, faktiskt inte som det nu är. Han har gett dig vettiga kommentarer på flera av dina frågor och blivit bemött med en otrevlig attityd för att det inte var det svaret du ville höra.

Matsa
2016-06-06, 16:46
Sen kan man ju undra vad Tree Fiddys antal inlägg har med något att göra. På den lilla mängden inlägg han har gjort så har man ändå hunnit se hintar om att han inte är helt bakom flötet när det gäller träning, du borde förmodligen lyssna på honom.

Lillgrabben
2016-06-06, 16:47
Stången ska ner till bröstkorgen... Om du börjar ovanför näbben torde det inte vara ngn större fara så länge som du sänker till bröstet.

Huruvida en startposition ovanför näsan är optimalt kan du enkelt Googla fram svar på.

För övrigt borde du se över din attityd, dina diskussioner blir bra mkt mer givande då.

Vänligen

C h r i s
2016-06-06, 17:27
Du ska inte köra upp stången i rumpan, det kanske förklarar dina svårigheter med att bemästra tekniken? (och din attityd)

svenbanan
2016-06-06, 19:19
Du skriver några få kortfattade rader i trådstarten.

Ingen annan än du själv verkar tycka att det är helt uppenbart vad det är du frågar efter.

Även om din trådstart vore mycket klarare så rättfärdigar inte det din pissiga attityd mot folk som försöker besvara dina frågor.

Själv fattade jag inte alls vad du frågade efter. Men eftersom jag visste att du var en dryg jävel (från tidigare trådar) så brydde jag mig inte ens om att försöka sätta mig in i problemet.

Pepz
2016-06-06, 19:23
Jag tänkte mest på om det är bra att ha stången rakt över näsan, eller om den bör vara över ögonen, hakan eller nåt annat.

Det beror helt på hur det ser ut när du bänkpressar vilket vi sett.
men det känns som om det inte är det viktigaste att fokusera på.

exevision
2016-06-06, 20:03
Sen undrar jag också varför jag aldrig ser någon som kör som han i videon. Jag har kört som i videon sedan jag började bänkpressa, och jag har aldrig sett en enda annan person som bänkpressar i powerracket.

Jag bänkar i bur endast när jag tränar hemma. På de flesta gym så är de lösa bänkarna som man kan använda i burarna för höga och/eller ostabila jämfört med en riktig bänkpressbänk. Min bänk hemma är hemmagjord och rätt höjd.

David_wigren
2016-06-07, 11:49
Näsan under stången är för lite information för att någon ska kunna bedömma huruvida säker din teknik är. Det är dessutom din egen subjektiva uppskattning av stångens pkacering som mycket väl kan vara fel. Är stången verkligen rakt över näsan? Är du helt säker på att den inte är 5cm över eller under? Sen är det så mycket annat man måste se innan man kan avgöra om tekniken är säker. Det bästa är att filma dig själv från sidan och lägg upp klippet här. Då lovar jag dig att folk kommer ge dig bra svar.

Beemel
2016-06-07, 12:08
Sen undrar jag också varför jag aldrig ser någon som kör som han i videon. Jag har kört som i videon sedan jag började bänkpressa, och jag har aldrig sett en enda annan person som bänkpressar i powerracket.

Nu har du ju inte sett mig..
Men då jag alltid tränar själv så kör jag alltid på det sättet.

fecca
2016-06-07, 12:08
Popcornmaterial. Slår aldrig fel.

Old Nick
2016-06-07, 14:21
Ni som blir förbannade på erinome, läs igenom alla hans tidigare trådar. Man ser rätt tydligt vad det handlar om.

Några exempel:

- Han kan inte själv avgöra om 8 gram är en acceptabel avvikelse på en viktskiva

- Han kan inte själv räkna ut att en deff kan vara fysiskt eller psykiskt jobbig. Någon måste förklara varför.

- Han vill ha konkreta siffror och procentenheter på exakt hur mycket man skall deffa ner sig efter en bulk. Som om det fanns ett matematiskt korrekt svar.

- Han har noll förståelse för att något han säger kan uppfattas som en förolämpning, trots att han vräker ur sig oförskämdheter och ifrågasätter folks kompetens på löpande band. Och samtidigt tar han alla förslag på hur han kan förbättra sitt beteende som personangrepp och börjar svinga vilt omkring sig.

Mer orkar jag inte lista. Do the math people. Man får nog ha överseende eller helt enkelt låta bli att säga något.

bigjepp
2016-06-07, 16:23
Eller låta bli att mata trollet..

Sarco
2016-06-07, 19:31
Man får nog ha överseende eller helt enkelt låta bli att säga något.

Rekommenderas skarpt! Det gick rätt snabbt att lära sig läxan.

Chok Dee
2016-06-08, 18:54
Jag kör bänkpress utan spotter. Jag kör inne i ett powerrack, såhär:

https://youtu.be/pCOo3RtKu1E?t=31s

Jag ligger så att jag har näsan rakt under stången.


Själv så ligger jag så att när stången ligger på Racket/bänkpress stället
(det läget stången ligger i innan man lyfter av den och gör sina reps)
så är min stång ungefär mellan näsan och munnen.

Men när jag nu lyfter upp den från den säkra positionen och gör mina reps så ligger stången strax ovanför mina bröstvårtor!

Pump pump tills jag har gjort mina reps sedan för jag den "uppåt" mot fästet igen och säkrar den där, och då ligger den i linje/ ovanför området mellan min näsa och mun!

Varning! detta är inte så ALLA gör det, detta är bara mitt sätt att göra det på.
Prova dig fram och gör det som blir bäst för just dig! *flex*

Ristretto
2016-06-08, 19:44
Du läser in saker som inte är där. Vad som är arrogant är att antyda att man tror att man pressar med stången över näsan, som man pratar med en 5-åring. Även ditt och föregående inlägg är arroganta.

Jag brukar peta mig i näsan med stången.