handdator

Visa fullständig version : Mer vila nödvändigt vid helkropp jämfört med halvkropp?


sumialic
2016-06-05, 20:48
Tjena,

Jag brukar träna antingen helkropp eller halvkropp och brukar köra några veckor eller ibland månader åt gången. Oavsett om jag kör helkrop eller halvkropp så lägger jag mig på samma antal reps per dag i snitt, vilket är runt 25 reps. Detta brukar sedan bli fördelat på två set då jag brukar köra runt 12-15 reps.

Kör jag halvkropp så kör jag t.ex. halva kroppen Måndag och halva kroppen Tisdag 8 set per muskelgrupp, 12-15 reps. Sedan är det vila i två dagar och sedan återupprepas detta.

Kör jag helkropp så kör jag istället varannan dag och applicerar då samma reps/set antal i genomsnitt. Det vill säga 4 set per muskelgrupp, 12-15 reps.

Nu är min fråga om jag behöver mer vila vid helkroppsupplägget än vid halvkroppsupplägget? Det är en ren generell fråga vad ni anser och jag förstår att jag själv måste känna efter vad min kropp klarar. Problemet är väl att jag har tränat för länge (10 år) och inte vet riktigt själv just nu hur jag ska balansera vila och träning. Jag vet att jag efter så här lång tids träning måste slita rejält för att bygga, men samtidigt så är återupphämtningen väldigt viktig.