handdator

Visa fullständig version : Ont i nedre delen av ryggen


Kallsone
2016-06-05, 20:28
Kön: Man

Ålder: 26

Längd och vikt: 175cm / 75-78kg

Smärtbeskrivning:
Jag har ont i nedre delen av ryggen, höger sida och sträcker sig ner mot höger skinka. På bilden vid CK i BACK och strax ovanför.
http://bloggfiler.no/kunnskapsriktrening.blogg.no/images/1192263-7-1339322461534.jpg

Det gör inte ont när jag trycker någonstans. Vid en dags aktivitet, gå och springa, känner jag inte av någon smärta. Smärtan brukar komma på kvällen när jag sitter/ligger i soffan eller sängen. Att ligga på rygg raklång gör ont. På morgonen efter en natts sömn på rygg brukar det göra jäkligt ont. Även att vara framåtböjd en stund gör ont i ryggen.

Att träna knäböj/marklyft/bänkpress(med brygga) känns bra under träningen men senare på kvällen blir jag väldigt "trött" i ryggen och har ont.

Jag kan framkalla någon typ av smärta genom att "rulla med höften" och när jag skjuter fram höften ilar det till i ryggen.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.

Jag tränar 7 dagar i veckan. 4 pass styrketräning med fokus på knäböj/marklyft/bänkpress/militärpress. 2 pass löpning och 1 pass simning.

Jag opererade axeln i höstas och var ganska inaktiv. Fick också en tillfällig placering på jobbet då jag mestadels satt vid skrivbord i ca 6 månader.

Efter årsskiftet började jag träna igen och kom relativt fort tillbaka till tidigare vikter.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Diklofenak 5mg i 5 dagar och smärtan gick över för att sedan komma tillbaka när jag slutat ta tabletterna.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen?
I början kändes besvären av vid krystningar men det gick över efter några dagar.
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter?
Nej
Svårighet att gå på tå eller häl?
Nej
Domning i underliv?
Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)?
Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Axelluxation vänster axel

Övrigt:
Problemen med ryggen började för ca 2 månader sedan och jag har till en börjat viftat bort det som träningsvärk/överansträngning.

Jag kan gå en hel dag på jobbet (ett väldigt aktivt jobb) utan att känna av besvären, bära tung packning och gå långt utan problem. Men vid stillasittande (oftast kvällen och morgonen) eller efter styrketräning kommer smärtan.

Har sjukgymnast på jobbet och ska försöka få en tid hos honom snarast.

Kallsone
2016-06-29, 20:43
Visade sig att jag var stel låren och svag i bålen. Stretching och bålstabilitet framöver.