handdator

Visa fullständig version : Bästa övning för grepp/underarmar?


Alkro
2016-06-04, 12:44
Hej!

Jag har lite luft i mitt nuvarande träningsprogram och tänkte lägga till en specifik övning för grepp/underarmar. I övrigt kör jag mycket basövnignar och kroppsviktsövningar i mitt träningsprogram.

Vilken övning skulle ni rekommendera om man bara hinner med en?

Diomedea exulans
2016-06-04, 12:45
Har du grippers? Skulle nog kört grippers. Bra ROM för fingrarna.

Alkro
2016-06-04, 12:49
Har du grippers? Skulle nog kört grippers. Bra ROM för fingrarna.

Grippers skulle man ju förvisso hinna med att köra hemma, så kanske köra underarmscurls på gymmet och sen grippers någon gång per vecka hemma?

Diomedea exulans
2016-06-04, 13:02
Grippers skulle man ju förvisso hinna med att köra hemma, så kanske köra underarmscurls på gymmet och sen grippers någon gång per vecka hemma?

Blir nog fint, men annars gillar jag barhold - man bara står och håller en tung stång. Borde bli bra överföring till greppstyrka i marklyft t ex. Har man så tung vikt så man bara orkar hålla typ 30 sekunder så blir det inte så tidsödande.

Tree Fiddy
2016-06-04, 13:41
Grippers är överlägset bäst. Man kan även köra holds med grippers, tycker det är enklare än att köra barholds.

Alkro
2016-06-04, 14:06
Grippers är överlägset bäst. Man kan även köra holds med grippers, tycker det är enklare än att köra barholds.

Vilka CoC är lämpliga att börja med om man köper 2 st? Skulle nog säga att jag inte är jättestark i grepp men inte helt värdelös heller. Brukar köra 5 reps på 130 kg i mark med mixat grepp som någon slags vägledning avseende greppstyrka.

Gerdler
2016-06-04, 14:21
#1 och #1.5 eller #1 och #2, kanske?

Fast det är svårt att ta vägledning från mixat marklyft. Har en kollega som gör 6:or på 160 kg i mixat grepp mark och inte kan stänga en CoC #1 en enda gång utan att ha problem med greppet i marken.

Tree Fiddy
2016-06-04, 14:31
Vilka CoC är lämpliga att börja med om man köper 2 st? Skulle nog säga att jag inte är jättestark i grepp men inte helt värdelös heller. Brukar köra 5 reps på 130 kg i mark med mixat grepp som någon slags vägledning avseende greppstyrka.

1.5 och 2. Tvåan kommer antagligen vara för trög för att stänga direkt men med träning så kommer det gå efter ett tag. Att köpa trainer och #1 är enligt mig onödigt eftersom det går så snabbt innan dom inte ger så mycket längre. Med tvåan kan man ju dessutom, när den fortfarande är för trög, fuska med två händer och holds etc.

Matsa
2016-06-04, 15:09
Marklyft är en rätt kass måttstock på vilka grippers man ska skaffa. Jag har dragit 170kg med överhandsgrepp, 240kg med mixat grepp och gjort reps på 250kg i kronlyft men när jag först testade grippers kunde jag knappt stänga CoC #1. Kan fortfarande inte stänga #2 men jag jobbar på det.

Alkro
2016-06-04, 15:19
Marklyft är en rätt kass måttstock på vilka grippers man ska skaffa. Jag har dragit 170kg med överhandsgrepp, 240kg med mixat grepp och gjort reps på 250kg i kronlyft men när jag först testade grippers kunde jag knappt stänga CoC #1. Kan fortfarande inte stänga #2 men jag jobbar på det.

Blir nog att testa en 1:a och utgå ifrån den, sen får jag beställa ytterligare en som är tyngre eller lättare beroende på resultatet.

baktung
2016-06-04, 17:29
1.5 och 2. Tvåan kommer antagligen vara för trög för att stänga direkt men med träning så kommer det gå efter ett tag. Att köpa trainer och #1 är enligt mig onödigt eftersom det går så snabbt innan dom inte ger så mycket längre. Med tvåan kan man ju dessutom, när den fortfarande är för trög, fuska med två händer och holds etc.


Jag körde mycket grippers för flera år sen och håller inte alls med. Att som nybörjare köpa 1,5 och 2 är väldigt optimistiskt. Jag skulle säga att storleken på händerna är rätt avgörande för hur duktig man kommer att bli på att stänga en gripper. Min progression blev ungefär:

Efter en vecka kunde jag stänga #1.
Jag lyckades stänga #1,5 ganska fort också vill jag minnas.
Efter ett år var jag fortfarande inte i närheten av att stänga #2, trots att jag gjorde åtta repetitioner med #1,5.

Jag har förhållandevis små händer jämfört med de flesta. Samuelsson som hade enorma labbar kunde ju gömma hela grippern i handens mittparti och självklart blev det lättare för honom, medan jag fick kämpa med fingertopparna för att fixa "godkända" repetitioner.

Vill man ha en gripper som går att reppa med i början så bör man köpa en som är lättare än #1. Det lär dröja innan du kan göra 8-10 reps med #1. I början handlar det mer om att du försöker orka stänga #1 helt. Då kommer du sakna en lättare gripper att börja med. Har du råd så köp en #0,5 först och öka sedan. Skillnaden mellan #1 och #1,5 är mindre än skillnaden mellan #1,5 och #2.

Matsa
2016-06-04, 17:37
Blir nog att testa en 1:a och utgå ifrån den, sen får jag beställa ytterligare en som är tyngre eller lättare beroende på resultatet.

Jag är verkligen ingen expert på grippers men jag tror att det är bra att starta med en gripper som man precis klarar att stänga och en som man inte klarar att stänga alls. Sedan tycker jag att det är bra att ha en ganska lätt gripper också, även om man växer ur den snabbt kan man fortfarande använda den till uppvärmning, "overcrushes" och "strap holds". Jag tror #1 och #2 är ganska bra för de flesta att börja med, eventuellt med en Trainer också.

Här är från Ironminds FAQ:

"Just to keep this in perspective, most people who lift weights cannot close a No. 1 Captains of Crush Gripper the first time they try and only rarely do we ever see someone close a No. 2 Captains of Crush Gripper on his first attempt."

http://www.ironmind.com/product-info/grip-strength-training-tools/captains-of-crush-grippers/captains-of-crush-grippers-faq/

Personligen är jag lite nyfiken på Ivanko Super Gripper, någon som har provat den? http://www.ivanko.com/Ivanko-Super-Gripper-Info.html

Diomedea exulans
2016-06-04, 17:45
Jag har testat CoC trainer utan att kunna stänga den, finns det någon ännu lättare?

Nyckel
2016-06-04, 17:47
Jag har testat CoC trainer utan att kunna stänga den, finns det någon ännu lättare?

Guide och Sport är lättare.

Matsa
2016-06-04, 17:57
Jag har förhållandevis små händer jämfört med de flesta. Samuelsson som hade enorma labbar kunde ju gömma hela grippern i handens mittparti och självklart blev det lättare för honom, medan jag fick kämpa med fingertopparna för att fixa "godkända" repetitioner.

Annars brukar ju många säga att det är en nackdel att ha för stora händer. Mark Felix med sina bautahänder brukar nämnas som exempel, han är ju bland de bättre på andra greppgrenar men relativt dålig på grippers. Tror det bästa är att ha medelstora händer faktiskt, kanske något större. Samuelsson får ju bara plats med tre fingrar på ena sidan, strongt att klämma #4 ändå!

Tree Fiddy
2016-06-04, 18:28
Jag körde mycket grippers för flera år sen och håller inte alls med. Att som nybörjare köpa 1,5 och 2 är väldigt optimistiskt. Jag skulle säga att storleken på händerna är rätt avgörande för hur duktig man kommer att bli på att stänga en gripper. Min progression blev ungefär:

Efter en vecka kunde jag stänga #1.
Jag lyckades stänga #1,5 ganska fort också vill jag minnas.
Efter ett år var jag fortfarande inte i närheten av att stänga #2, trots att jag gjorde åtta repetitioner med #1,5.

Jag har förhållandevis små händer jämfört med de flesta. Samuelsson som hade enorma labbar kunde ju gömma hela grippern i handens mittparti och självklart blev det lättare för honom, medan jag fick kämpa med fingertopparna för att fixa "godkända" repetitioner.

Vill man ha en gripper som går att reppa med i början så bör man köpa en som är lättare än #1. Det lär dröja innan du kan göra 8-10 reps med #1. I början handlar det mer om att du försöker orka stänga #1 helt. Då kommer du sakna en lättare gripper att börja med. Har du råd så köp en #0,5 först och öka sedan. Skillnaden mellan #1 och #1,5 är mindre än skillnaden mellan #1,5 och #2.

Låter extremt konstigt att kunna göra 8 reps på #1.5 men inte en enda på #2. Man måste ju inte kunna stänga den direkt heller, eftersom man kan fuska och köra holds etc. Jag berättar bara hur jag har gjort och det funkade för mig. Jag stänger #2.5 med klick, tappade dock intresset lite grann och har fortfarande inte köpt #3 som skulle vara kul att stänga. Anledningen till att jag skulle rekommendera #1.5 och #2 är ju dels för att CoC inte är gratis, plus att vid #2 så är man ändå ganska stark i greppet och då är typ #0.5 (trainer?) #1 onödiga att ha lagt massa pengar på och dom är som sagt inte nödvändiga för att träna upp greppet med.

baktung
2016-06-04, 20:44
Låter extremt konstigt att kunna göra 8 reps på #1.5 men inte en enda på #2. Man måste ju inte kunna stänga den direkt heller, eftersom man kan fuska och köra holds etc. Jag berättar bara hur jag har gjort och det funkade för mig. Jag stänger #2.5 med klick, tappade dock intresset lite grann och har fortfarande inte köpt #3 som skulle vara kul att stänga. Anledningen till att jag skulle rekommendera #1.5 och #2 är ju dels för att CoC inte är gratis, plus att vid #2 så är man ändå ganska stark i greppet och då är typ #0.5 (trainer?) #1 onödiga att ha lagt massa pengar på och dom är som sagt inte nödvändiga för att träna upp greppet med.


Kan vara så att jag fick en trög tvåa. Min vän som är bilmek började med grippers senare än mig och har stängt #2,5 men hade lite problem med min #2 som han tyckte var klart trögare än sin egen #2. Min #2 börjar knastra och ha sig sista biten och det krävs en del övertryck för att komma förbi den punkt där den verkar kärva. Om jag återupptar grippers någon gång så blir det till att köpa en ny #2.

Du har rätt i att nog de flesta ganska snart behöver en #2 för att ha något att sträva efter att klara. Vill man bara lägga pengar på två stycken bör man nog ändå utgå från heltalen #1 och #2. De är mest klassiska och fanns från början.

Jag har samtliga från Sport till #3 hemma. Beställde en i månaden ungefär av ren nyfikenhet när jag höll på. Tror jag fixade att stänga trean med båda händerna och låren. cofffee

#0,5 är steget efter Trainer.

Lipservice
2016-06-04, 20:46
Bara hänga i stången eller hålla ett marklyft i toppläge, har gett mig en bra greppstyrka bara på 6 månader. Nu har jag ju dock inte tränat greppstyrka specifikt på något annat än dessa. Men har funkat riktigt bra fram till nu.

VINGTOR
2016-06-04, 20:47
Hantelrodd. Utan remmar naturligtvis

rooz
2016-06-04, 21:01
barholds med en hand, med Sl-stång. Bra bålträning också. Även farmers-walk är en favorit.

(Har man stora händer så ger det en stor fördel vid grippers. Jag stängde 2.5 ganska lätt. Nära på 3'an när jag drog 280+ i mark. Gjorde 222.5 med överhandgrepp som bäst då)

Ahlnold
2016-06-05, 09:32
Jag har testat CoC trainer utan att kunna stänga den, finns det någon ännu lättare?


Tror du kan stänga den om du lägger den korrrekt i handen.

knooox
2016-06-05, 10:59
Vad är "CoC trainer" för något? En googling gav ett svar om ett datorspel. Misstänker att det i detta fall är något helt annat.

Tree Fiddy
2016-06-05, 11:05
Vad är "CoC trainer" för något? En googling gav ett svar om ett datorspel. Misstänker att det i detta fall är något helt annat.

Det är en väldigt lätt gripper. CoC är förkortning för captains of crush.

knooox
2016-06-05, 11:24
Det är en väldigt lätt gripper. CoC är förkortning för captains of crush.

Okej, bra att veta! :)

shogunr
2016-06-05, 14:43
Här verkar vara en lista över alla, eftersom det kan vara lite svårt att veta vilken ordning dom går i i början. 11 stycken finns det tydligen. http://www.ironmind.com/product-info/grip-strength-training-tools/captains-of-crush-grippers/

Frågan är vilken man skall börja med om man är svag i fingrarna som fan...

Alkro
2016-06-05, 15:21
Jag funderade åter igen lite vilken jag ska börja med. Jag testade att hålla viktskivor på gymmet idag för att få något slags mått. Jag kunde hålla en 20 kg vikt ca 30 sekunder i höger och 15 sekunder i vänster. Vikten var av den här typen:

http://www.viktskivor.se/wp-content/uploads/2013/12/eleiko_vikter.jpg

Diomedea exulans
2016-06-05, 15:37
Jag har två grippers av märket Energetics, bild tagen av mig nedan. Den högra grippern är löjligt lätt, går att stänga kanske 100 gånger. Den vänstra kan jag bara stänga så mycket som jag gör på bilden, men klarar det kanske 10 gånger.

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/e9fdfe43-aa94-4fd3-80a0-b472b7a63675_zpshpt0amrg.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/e9fdfe43-aa94-4fd3-80a0-b472b7a63675_zpshpt0amrg.jpg.html)

Nån som har nåt tips på träningsupplägg där? Behöver jag en lättare gripper än den som jag inte riktigt orkar stänga helt? Funderar iaf på att köra några veckor med den superlätta först, för att vänja lederna (jag har ömtåliga leder).

Vore schysst om jag kunde träna grepp utan att behöva köpa nya grippers.

Wilt the Stilt
2016-06-05, 15:50
Jag har två grippers av märket Energetics, bild tagen av mig nedan. Den högra grippern är löjligt lätt, går att stänga kanske 100 gånger. Den vänstra kan jag bara stänga så mycket som jag gör på bilden, men klarar det kanske 10 gånger.

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/e9fdfe43-aa94-4fd3-80a0-b472b7a63675_zpshpt0amrg.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/e9fdfe43-aa94-4fd3-80a0-b472b7a63675_zpshpt0amrg.jpg.html)

Nån som har nåt tips på träningsupplägg där? Behöver jag en lättare gripper än den som jag inte riktigt orkar stänga helt? Funderar iaf på att köra några veckor med den superlätta först, för att vänja lederna (jag har ömtåliga leder).

Vore schysst om jag kunde träna grepp utan att behöva köpa nya grippers.

På bilden verkar du inte ha magnesium. Börja med magnesium vid grippersträningen.

Zekerna
2016-06-05, 15:56
På bilden verkar du inte ha magnesium. Börja med magnesium vid grippersträningen.

För att?

Wilt the Stilt
2016-06-05, 16:03
För att?

Vid tung grippersträning är det standard att använda magnesium. Helt enkelt för att greppet blir mycket bättre.

Diomeda skulle ha större chans att stänga grippern på bilden, om han använde magnesium.

Gerdler
2016-06-05, 18:26
Skit i magnesium... halva poängen med grippers är att man kan köra med dem när man är ute och går eller sitter på bussen/tåget. Det går förlorat om du inte skärper digJag brukar ha med en sån där ring som man kan pressa ihop 100-200 gånger för uppvärmning och sen en CoC #1 som jag kan stänga typ 25 ggr en bra dag, med vänstran (min starka hand, är högerhänt (!)). Jag brukar värma upp, sen kör jag ettor, tvåor eller treor och bytar hand emellan. Så kör jag tills huden gör ont eller musklerna är trötta. Något av dessa brukar ske inom typ ett par hundra reps. Ibland kör jag holds för jag tycker det är skonsammare mot huden och dödar musklerna bättre.

Har ingen annan CoC men kan stänga #2 nätt och jämnt med högran så jag kanske ska köpa den. Skulle kännas dumt att köpa CoC #1.5 då ha känner att jag fått bra träning av #1 och blivit starkare än #1.5 med endast den. När jag köpte CoC #1 så kunde jag inte stänga den.

Wilt the Stilt
2016-06-05, 18:34
Skit i magnesium... halva poängen med grippers är att man kan köra med dem när man är ute och går eller sitter på bussen/tåget.

Jag tror att det är få som har blivit starka i grippers med den inställningen.

Gerdler
2016-06-05, 18:46
Jag tror att det är få som har blivit starka i grippers med den inställningen.
Tror de flesta är nöjda med att ha ett grepp som räcker till deras marklyft och övriga gymövningar med viss marginal.

Wilt the Stilt
2016-06-05, 18:55
Tror de flesta är nöjda med att ha ett grepp som räcker till deras marklyft och övriga gymövningar med viss marginal.

Ja.. Jag är nog lite "skadad" efter att ha hängt på greppträningsforum mycket. *popcorn*

Zekerna
2016-06-05, 18:56
Vid tung grippersträning är det standard att använda magnesium. Helt enkelt för att greppet blir mycket bättre.

Diomeda skulle ha större chans att stänga grippern på bilden, om han använde magnesium.

Alright I see, aldrig använt det själv och kör grippers rätt frekvent.

Tree Fiddy
2016-06-05, 22:09
Skit i magnesium... halva poängen med grippers är att man kan köra med dem när man är ute och går eller sitter på bussen/tåget. Det går förlorat om du inte skärper digJag brukar ha med en sån där ring som man kan pressa ihop 100-200 gånger för uppvärmning och sen en CoC #1 som jag kan stänga typ 25 ggr en bra dag, med vänstran (min starka hand, är högerhänt (!)). Jag brukar värma upp, sen kör jag ettor, tvåor eller treor och bytar hand emellan. Så kör jag tills huden gör ont eller musklerna är trötta. Något av dessa brukar ske inom typ ett par hundra reps. Ibland kör jag holds för jag tycker det är skonsammare mot huden och dödar musklerna bättre.

Har ingen annan CoC men kan stänga #2 nätt och jämnt med högran så jag kanske ska köpa den. Skulle kännas dumt att köpa CoC #1.5 då ha känner att jag fått bra träning av #1 och blivit starkare än #1.5 med endast den. När jag köpte CoC #1 så kunde jag inte stänga den.

Köra grippers när man är ute och går? När man sitter på tåget?

Nej, grippers kör man som en muskelgrupp på gymmet och man kör det med magnesium. Lycka till att stänga tyngre grippers utan magnesium. Man behöver inte smeta händerna vita av magnesium utan det räcker med att ha lite på själva grippern, men det är ingenting man gör lite då och då när man är ute och går eller sitter på bussen. Om man har kört en runda grippers så är man dessutom ordentligt trött i underarmarna och det kommer påverka nästa dags greppstyrka till t ex roddar, marklyft osv.

Jag funderade åter igen lite vilken jag ska börja med. Jag testade att hålla viktskivor på gymmet idag för att få något slags mått. Jag kunde hålla en 20 kg vikt ca 30 sekunder i höger och 15 sekunder i vänster. Vikten var av den här typen:

http://www.viktskivor.se/wp-content/uploads/2013/12/eleiko_vikter.jpg

Det här är inte heller ett speciellt bra mått på greppstyrkan när det gäller grippers tycker jag. När det kommer till grippers så är det ju krosstyrkan som testas och inte "pinchstyrkan".

Gerdler
2016-06-06, 06:38
Köra grippers när man är ute och går? När man sitter på tåget?

Nej, grippers kör man som en muskelgrupp på gymmet och man kör det med magnesium. Lycka till att stänga tyngre grippers utan magnesium. Man behöver inte smeta händerna vita av magnesium utan det räcker med att ha lite på själva grippern, men det är ingenting man gör lite då och då när man är ute och går eller sitter på bussen. Om man har kört en runda grippers så är man dessutom ordentligt trött i underarmarna och det kommer påverka nästa dags greppstyrka till t ex roddar, marklyft osv.

Just därför man istället kör det varje dag så att man inte behöver spränga underarmarna och förstöra nästkommande dags träning. Frekvens funkar också. Säkert hade det funkat bättre om jag hade haft tillgång till mer än en CoC.

Alkro
2016-06-08, 17:55
Jaha, då fick jag hem min CoC 0,5 och kan bara konstatera att min greppstyrka är patetisk. Kanske inte så konstigt med tanke på att jag aldrig övat grepp och jag är allmänt svag från början.

Nåväl, kunde få ihop den precis med högern och en bra bit kvar på vänstern. Frågan är om man nu ska köpa en trainer eller en sport att börja med? Vad tror ni?

Rikard Jansson
2016-06-08, 18:07
Armswing med kettlebells.

Tree Fiddy
2016-06-08, 20:10
Jaha, då fick jag hem min CoC 0,5 och kan bara konstatera att min greppstyrka är patetisk. Kanske inte så konstigt med tanke på att jag aldrig övat grepp och jag är allmänt svag från början.

Nåväl, kunde få ihop den precis med högern och en bra bit kvar på vänstern. Frågan är om man nu ska köpa en trainer eller en sport att börja med? Vad tror ni?


Nej, träna vidare med 0.5 och köp 1, 1.5 och 2 om du känner att du har råd osv.

Eftersom du kan stänga den så finns ingen (enligt mig) anledning att köpa en ännu lättare. Som sagt, det finns olika metoder man kan använda sig av som t ex fuskreps, holds mm. Sedan måste du se till att du sätter grippern på rätt sätt och att du har rätt sida bakåt.

Donkens
2016-06-09, 22:13
Farmers walk tänkte jag implementera, sägs vara det ultimata.

spoon
2016-06-09, 22:25
Överhandsmark är festligt. Pincha två järnskivor med dom hala sidorna mot varandra är också kul. Annars kan man Pincha en hantel som man ställer på högkant. Fatbar mark finns ju också.

Tapatalk

dodie
2016-07-22, 12:09
Ett litet tips bara om ni tycker CoC grippers är dyra. Jag köpte 6 stycken grippers ifrån Kina, på 100 upp till 350 pound closing pressure.

Betalade ca 450kr för frakt+6 grippers från en känd kinesisk sida som börjar på Ali :). En CoC kostar ca 350 från en känd svensk sida.

(100pound motsvarar CoC Trainer, och en CoC 4 är 365pounds. Siffrorna är inte exakt samma som CoC, men underarmarna skiter i om du tränar med äkta CoC eller inte tror jag)

Peter.B
2016-07-22, 12:49
Nej, träna vidare med 0.5 och köp 1, 1.5 och 2 om du känner att du har råd osv.

Eftersom du kan stänga den så finns ingen (enligt mig) anledning att köpa en ännu lättare. Som sagt, det finns olika metoder man kan använda sig av som t ex fuskreps, holds mm. Sedan måste du se till att du sätter grippern på rätt sätt och att du har rätt sida bakåt.

Hur vet om man sätter grippern på rätt sätt i handen? Och hur vet man vilken sida som är rätt sida att ha bakåt? Om du har tid, lust och ord får du gärna utveckla lite kring fuskreps, holds osv också.

Mvh Hyfsat nybliven ägare av en gripper

Zalzero
2016-07-22, 12:56
Hur vet om man sätter grippern på rätt sätt i handen? Och hur vet man vilken sida som är rätt sida att ha bakåt? Om du har tid, lust och ord får du gärna utveckla lite kring fuskreps, holds osv också.

Mvh Hyfsat nybliven ägare av en gripper

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37585&page=1&pp=15

Länk med grundläggande teknik tagen från ovanstående post:

http://www.jimgahnfelt.se/tips.htm

DenverBroncos
2016-07-22, 13:07
Ett litet tips bara om ni tycker CoC grippers är dyra. Jag köpte 6 stycken grippers ifrån Kina, på 100 upp till 350 pound closing pressure.

Betalade ca 450kr för frakt+6 grippers från en känd kinesisk sida som börjar på Ali :). En CoC kostar ca 350 från en känd svensk sida.

(100pound motsvarar CoC Trainer, och en CoC 4 är 365pounds. Siffrorna är inte exakt samma som CoC, men underarmarna skiter i om du tränar med äkta CoC eller inte tror jag)

Skulle inte rekommendera billiga Ali-grippers. För det första är deras QC obefintlig, för det andra har jag en som ska vara 150 men som jag kan stänga med två fingrar och det är ett vanligt problem, de håller inte spänningen.

Peter.B
2016-07-22, 13:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37585&page=1&pp=15

Länk med grundläggande teknik tagen från ovanstående post:

http://www.jimgahnfelt.se/tips.htm

Tackar!

dodie
2016-07-22, 16:20
Skulle inte rekommendera billiga Ali-grippers. För det första är deras QC obefintlig, för det andra har jag en som ska vara 150 men som jag kan stänga med två fingrar och det är ett vanligt problem, de håller inte spänningen.

Haha, ok där ser man. Får se hur länge dom håller sig då. Men dom känns iallafall väldigt "äkta".

YTS
2016-07-22, 19:53
Det var ju nå'n som frågade om Ivanko Supergripper.
De kostar ungefär som 2 CoC om man räknar in frakten från England resp. USA
Den har två fjädrar som man sätter på 12 olika ställen, så att man får allt från CoC Sport till CoC#3 i 45 ´nivåer.
Jag har tränat på en sån och det funkar utmärkt, dock bör man ha en liten frotté handduk att torka av händerna och grippern mellan seten, annars slinter man. Jag har en över...