handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar klickjournalistik?


spoon
2016-06-03, 14:12
Jag läser sportbladet på aftonbladet varje dag. Detta för att dom har den största sportredaktionen och därmed pengar till att skicka iväg journalister till mästerskap och matcher. Men deras rubriksättare är helt hopplös och skriver bara klickrubriker. Får AB mer annonsintäkter för att jag klickar in på en specifik nyhet? Jag är ju trots allt på AB varje dag så det borde väl inte spela någon roll vilken nyhet som jag klickar mig in på?

Exempel från idag är

"Stjärna på väg att lämna MFF"

Hade man skrivit vilken stjärna som det handlar om så hade jag läst. Nu vägrar jag pga klickrubriken

"Klart: Mästarnas första värvning"

Hade man skrivit vilken klubb som hade värvat någon så hade jag också klickat men nu skiter jag i det pga rubriken.

Quint
2016-06-03, 14:34
Ren gissning här, har egentligen ingen aning om hur det fungerar. Men min gissning är att de ändå tjänar pengar på ju fler sidor du besöker.

Sitter du bara på framsidan så ser du den reklamen som är där, men för varje "click-bait"-rubrik du trycker på så laddas och visas en bunt ny reklam som antagligen ger dem mer pengar, så de vill väl locka dig att klicka på så många olika sidor som möjligt.

spoon
2016-06-03, 14:37
Ren gissning här, har egentligen ingen aning om hur det fungerar. Men min gissning är att de ändå tjänar pengar på ju fler sidor du besöker.

Sitter du bara på framsidan så ser du den reklamen som är där, men för varje "click-bait"-rubrik du trycker på så laddas och visas en bunt ny reklam som antagligen ger dem mer pengar, så de vill väl locka dig att klicka på så många olika sidor som möjligt.

Är det på det viset så trivs jag ännu bättre med att bojkotta click-bait rubrikerna. Man kan ju tycka att folk borde tröttna efter ett tag. Jag läser mer och mer på Svenskafans istället för AB.

Blomkål
2016-06-03, 15:57
Du kan ju gå in via unvisit så kan du läsa allt utan att sponsra.

MasterChief
2016-06-03, 16:01
Jag läser sportbladet på aftonbladet varje dag. Detta för att dom har den största sportredaktionen och därmed pengar till att skicka iväg journalister till mästerskap och matcher. Men deras rubriksättare är helt hopplös och skriver bara klickrubriker. Får AB mer annonsintäkter för att jag klickar in på en specifik nyhet? Jag är ju trots allt på AB varje dag så det borde väl inte spela någon roll vilken nyhet som jag klickar mig in på?

Exempel från idag är

"Stjärna på väg att lämna MFF"

Hade man skrivit vilken stjärna som det handlar om så hade jag läst. Nu vägrar jag pga klickrubriken

"Klart: Mästarnas första värvning"

Hade man skrivit vilken klubb som hade värvat någon så hade jag också klickat men nu skiter jag i det pga rubriken.

Nu är ju mycket GRATIS att läsa...Men du kanske tycker att de borde arbeta helt ideellt för att förse dig med nyheter?

spoon
2016-06-03, 16:22
Nu är ju mycket GRATIS att läsa...Men du kanske tycker att de borde arbeta helt ideellt för att förse dig med nyheter?

Jag prenumererar på Aftenposten för nyheter och Offside för fotboll. Betalar gärna för journalistik. Jag är också med på att det behövs reklam för att driva tidningar på nätet. Men behövs verkligen klickrubrikerna? Nu resulterar det ju i att jag inte läser istället för omvänt.

Yes
2016-06-03, 16:23
Nu är ju mycket GRATIS att läsa...Men du kanske tycker att de borde arbeta helt ideellt för att förse dig med nyheter?
Jag tycker inte de borde arbeta ideellt. De borde byta plats med schimpanserna på lämpligt zoo. Där kan de sen sitta och click-baita besökarna mot att de matas med bananer.

0x5f3759df
2016-06-03, 16:48
Jag prenumererar på Aftenposten för nyheter och Offside för fotboll. Betalar gärna för journalistik. Jag är också med på att det behövs reklam för att driva tidningar på nätet. Men behövs verkligen klickrubrikerna? Nu resulterar det ju i att jag inte läser istället för omvänt.

Behövs? Kanske/antagligen inte men det är mer effektivt än att inte ha det. O

High1ander
2016-06-03, 16:53
Jag har inte läst AB på flera år nu, för att de verkligen inte är journalister: mer stavfel, inkonsekvens i t.ex. ålder på någon i artikel, etc. får man leta efter. Dvs. de har journalister som är sämst, och sen även en redigerare/utgivare som inte kan korrekturläsa... Men det som är värst är just hur de skriver artiklar med missvisande rubriker hela tiden som ett påhittat exempel nu med rubrik "Tom Cruise är bög", sen i artikeln står det, Tom Cruise kommer spela bög i sin nästa film... Då vi som inte går på allt jävla clickbait får då en felaktig bild och tror då Tom Cruise är bög för vi inte läst artikeln... Men hela clickbait-skiten är ju perfekt för AB demografen, lättlurade som "måste läsa vad som händer sen" eller som måste "gissa vilken klubb Zlatan gick till"...

Får hoppas att resten av samhället inte hoppar på tåget, kul att sitta hos doktorn som kör en "Du kommer aldrig ana hur många sjukdomar du har, titta nu i din journal, du kanske lider av AIDS".

Bandid0
2016-06-03, 16:55
Jag har också tänkt på det där spoon, det har verkligen blivit värre och värre bara de senaste åren. Man undanhåller strategiskt det viktigaste från rubriken, så att folk måste klicka. Blir tokig.

spoon
2016-06-03, 17:11
Behövs? Kanske/antagligen inte men det är mer effektivt än att inte ha det. O

Mer effektivt på vilket vis? Jag är ju redan inne på deras sida och väljer efter mitt intresse vad jag vill läsa. Clickbait gör mig endast provocerad.

0x5f3759df
2016-06-03, 17:32
Mer effektivt på vilket vis? Jag är ju redan inne på deras sida och väljer efter mitt intresse vad jag vill läsa. Clickbait gör mig endast provocerad.

Jag tror, inte helt säker dock, att de har fler personer som läser på deras sida.

spoon
2016-06-03, 17:51
Jag tror, inte helt säker dock, att de har fler personer som läser på deras sida.

Ja men vad ger det tidningen? Är det som Quint skriver att dom får mer annonsintäkter ju fler artiklar som folk klickar på? Eller kan dom sätta sina annonspriser baserat på unika läsare per dag? Är det alternativ två så är ju clickbait onödiga då folk redan besöker sidan.

0x5f3759df
2016-06-03, 17:59
Det är nog både och men även att folk delar artiklar på facebook osv. Så de tjänar på såna rubriker.

F Ultra
2016-06-04, 01:45
Mer effektivt på vilket vis? Jag är ju redan inne på deras sida och väljer efter mitt intresse vad jag vill läsa. Clickbait gör mig endast provocerad.

När du går in på deras sida -> ett klick, sedan när du pga rubriken går vidare till en "intressant" nyhet -> ännu ett klick. Och vid varje sådant klick så redovisas en ny visning av annonsen, sedan kan de även (och här vet jag inte just Aftonbladet använder sig av detta) visa olika annonser beroende på vilka nyheter du klickar på så att chansen att du kommer att klicka på själva reklamen ökar (eller att du blir påverkad av den) då den blir mer riktad åt dina intressen. Då ökar också värdet på själva visningen av annonsen, dvs annonsören får betala mer för det klicket än om det hade varit ett oriktat klick eller hur man ska uttrycka det.