handdator

Visa fullständig version : Bör man begränsa kost enligt hur kroppen reagerar?


VoDaresVins
2016-06-03, 12:32
Som rubriken lyder, men har två exempel för att förtydliga.

1. Märkte för ca. ett år sen (eller min sambo + kamrater anmärkte) att jag konstant gick och hostade och harklade mig. Minns inte hur det blev så, men testade ta det lugnare med mjölken och bara inom nån dag var problemen borta. Använder nästan aldrig mjölk, fil, ost sedan några månader tillbaka pga det här. Ibland kommer symptomen tillbaka men varje gång kan jag då spåra tillbaka till nåt jag ätit, typ burgare med ost i, gräddsås eller liknande. Har alltså ingen superstrikt restriktion utan försöker bara undvika i det stora hela.

2. Brukar varje kväll innan läggdags äta musli med "over night oatmeal", dvs havregryn som bara legat i sojamjölk ett tag, inte kokats. Varje morgon är det likadant, hinner vara igång i ca. 10 minuter innan jag känner allt ska ut och det snabbt, så blir toabesök med typ diaree konsistens.

Hur är det med dessa båda exemplen. Kroppen säger ju klart i båda fallen att de inte riktigt gillar den typen av kost. Frågan är alltså om det här kan resultera i allvarligare problem ifall man ändå bara ignorerar båda och kör på förutsatt att man struntar i själva bieffekterna som märks av nu?

Alltså även mera generellt är det här signaler från kroppen man bör reagera på, som t.ex. folk som blir gasiga av lök. Kan de ändå lugnt bara strunta i det resultatet om de annars inte vore obekväma eller är sånt här man borde anpassa kosten enligt för att kroppen ska fungera bra?

Gillar inte det faktum att skippa mjölken för tycker det är en perfekt råvara på alla sätt. Sojamjölken är också mer än dubbelt dyrare.

King Grub
2016-06-03, 12:35
Det är det du ätit som du bajsar ut några minuter senare. Det är att äta som sänder signaler till tjocktarmen att skicka ut gammalt skit.

Grahn
2016-06-03, 12:39
Rännskita varje morgon torde ju inte direkt göra underverk för tarmsystemet och därmed näringsupptag etc....
Kan ju vara en poäng att utesluta saker och försöka hitta vad som raserar magen(gluten, laktos och andra allergener).

shut teh face
2016-06-03, 12:44
Självklart ska man ju inte äta massa grejer som man reagerar dåligt på ???
Finns inga livsmedel som inte kan ersättas av något annat, om du tänker på näringsämnen osv.

Jag kan inte äta torr vit fisk av någon skum anledning, då mår jag illa i flera timmar. Fet fisk eller bra tillagad vit fisk går bra.

VoDaresVins
2016-06-03, 12:49
Det är det du ätit som du bajsar ut några minuter senare. Det är att äta som sänder signaler till tjocktarmen att skicka ut gammalt skit.

Jo jag kan nog tro att det inte är grynen som hunnit genom systemet på ca 9 timmar. Men skillnaden som jag märker är att om jag äter nåt annat på kvällen, t.ex. mackor så behöver jag nog också göra toabesök på morgonen men inte lika akut och inte med "sönderslagen mage".

Rännskita varje morgon torde ju inte direkt göra underverk för tarmsystemet och därmed näringsupptag etc....
Kan ju vara en poäng att utesluta saker och försöka hitta vad som raserar magen(gluten, laktos och andra allergener).

Kanske råa havregryn är nåt jag borde skippa då för har inte märkt av samma med kokt gröt. Har kört på det för tycker mycket bättre om smaken av okokta gryn.


Folk som reagear med mycket gaser då? Det är väl kanske normalt, men folk som reagerar starkt på kost som de flesta inte har nåt problem med, kan det då också innebära sämre upptag av näringsämnen från en sån måltid i helhet?

Grahn
2016-06-03, 12:58
Kanske råa havregryn är nåt jag borde skippa då för har inte märkt av samma med kokt gröt. Har kört på det för tycker mycket bättre om smaken av okokta gryn.


Folk som reagear med mycket gaser då? Det är väl kanske normalt, men folk som reagerar starkt på kost som de flesta inte har nåt problem med, kan det då också innebära sämre upptag av näringsämnen från en sån måltid i helhet?

Mycket gaser är mycket, mycket är inte normalt och det finns allt att vinna på att förbättra situationen och lösningen är vanligtvis att ändra kostvanor.

Skippar själv laktos & gluten pga liknande IBS:aktiga problem( det jag saknar mest är sjyssta hamburgerbröd och större Öl urval.... ). Vad som just är orsaken för dig får du ta reda på själv då det inte finns ngn universallösning.

Kan ju tex läsa http://alltomibs.se/ibs/vad-ar-fodmap/

Du kan ju alltid testa dig för celliaki, laktosintolerans etc om du vill.

VoDaresVins
2016-06-03, 13:03
Självklart ska man ju inte äta massa grejer som man reagerar dåligt på ???
Finns inga livsmedel som inte kan ersättas av något annat, om du tänker på näringsämnen osv.

Jag kan inte äta torr vit fisk av någon skum anledning, då mår jag illa i flera timmar. Fet fisk eller bra tillagad vit fisk går bra.

Illamående är ju nog klart en orsak varför undvika. Lite samma också om diareen innebär att näringsämnen inte kan tas upp helt, då tycker jag nog det är värt att skippa.
Hostandet och harklandet var tydligen så inkört så jag inte ens märkte av det innan folk börja påpeka.
Vore ändå intressant att höra mera om vad resultatet kan bli. Ponera att man bara struntar i att man går och hostar och harklar sig, kan det då resultera i nåt allvarligare i slutändan?

VoDaresVins
2016-06-03, 13:06
Mycket gaser är mycket, mycket är inte normalt och det finns allt att vinna på att förbättra situationen och lösningen är vanligtvis att ändra kostvanor.

Skippar själv laktos & gluten pga liknande IBS:aktiga problem( det jag saknar mest är sjyssta hamburgerbröd och större Öl urval.... ). Vad som just är orsaken för dig får du ta reda på själv då det inte finns ngn universallösning.

Kan ju tex läsa http://alltomibs.se/ibs/vad-ar-fodmap/

Du kan ju alltid testa dig för celliaki, laktosintolerans etc om du vill.

Tack för länken, ska läsa. Körde ett självtest från apoteket för celliaki men det visade negativt. Vet inte hur det är med laktosintolerans om det kan visa sig på det här sättet men har aldrig haft problem med maten pga mjölken.

Grahn
2016-06-03, 13:09
Tack för länken, ska läsa. Körde ett självtest från apoteket för celliaki men det visade negativt. Vet inte hur det är med laktosintolerans om det kan visa sig på det här sättet men har aldrig haft problem med maten pga mjölken.

Vet faktiskt inte vad som skulle orsaka slem i halsen på det sättet, har för mig att jag läst att mjölks slembildande mest är en populär myt och mjölkallergi eller laktosintolerans yttrar sig mest på annat sätt vad jag vet.

Vaknar själv ibland av slem i halsen men då beror det antingen på förkylning eller att träd, gräs eller annan växtlighet blandat in mig i sitt sexliv och jag inte tagit antihistaminer. ;)

vicarious
2016-06-03, 13:14
Kanske råa havregryn är nåt jag borde skippa då för har inte märkt av samma med kokt gröt. Har kört på det för tycker mycket bättre om smaken av okokta gryn.


Havregryn är inte råa. De är ångpreparerade.

Misstänker att det saknas ett "inte" i KGs mening. Det är väl inget konstigt att man behöver gå på toaletten på morgonen? Havregryn är rikt på kostfiber. Det sätter fart på min mage också.

Det är det du ätit som du bajsar ut några minuter senare. Det är att äta som sänder signaler till tjocktarmen att skicka ut gammalt skit.

Grahn
2016-06-03, 13:19
Havregryn är inte råa. De är ångpreparerade.

Misstänker att det saknas ett "inte" i KGs mening. Det är väl inget konstigt att man behöver gå på toaletten på morgonen? Havregryn är rikt på kostfiber. Det sätter fart på min mage också.

Sätta fart är en sak, sprutlackera en annan ;) kan väl iofs bero på fiberinnehållet med, värt att undersöka, men det är knappast något man bör fortsätta med om det leder till problem.

VoDaresVins
2016-06-03, 20:03
Råa var nog fel ordval. Ändå är det just det märkliga att jag inte får lös mage om jag kokar gröt.

Kan ju nog vara att själva slembildningen egentligen är nåt annat för det är många andra saker också som ger mig mycket slem bla.apelsiner och godis. Ändå mest mjölkprodukterna som grämer att lämna behöva lämna.

Tack för svaren, kan väl summera då att det är klokast att inte ignorera sidoeffekterna trots jag annars kunde leva med dom.