handdator

Visa fullständig version : Styrkenivåer påverkar hur lång setvila som krävs för att upprättahålla kraft


King Grub
2016-06-03, 11:12
The present study aimed to investigate the influence of subjects' strength level on both the ability to maintain power output performance and the physiological and perceived exertion responses during a power training session when different rest intervals (RI) are used. Thirty-eight (18 males and 20 females) subjects were divided into a stronger or weaker group, based on their ability to produce peak power output. Testing was performed using the same protocol (5 sets of 8 repetitions with 40% of 1 repetition maximum) in the bench press throw exercise, but differing the RI between sets (1, 2 and 3 minutes). During the sessions, mechanical (peak power), physiological ([La]) and perceptual (RPE) variables were measured. In addition delayed onset muscular soreness (DOMS) 24 and 48 hours after the training session were reported. Both stronger and weaker (males and females) groups showed significant impairments in mechanical, physiological, and perceptual data when resting 1 min. Nevertheless, while stronger groups were able to sustain power output over the sets when using the 2 min RI, weaker groups needed at least 3 min to maintain power output performance. Therefore, strength level heavily influences the rest interval required during a power training session and should be taken into account when prescribing such training sessions.

J Strength Cond Res. 2016 May 28. Influence of strength level on rest interval required during an upper-body power training session.

PrimalAeon
2016-06-03, 11:53
Svaga människor behöver alltså vila längre när de utför explosiva övningar, eller missförstod jag?

Loke
2016-06-03, 12:42
Det känns isf lite kontraintuitivt... Både mentalt och fysiskt belastas ju den starkare/skickligare lyftaren mer, givet att lyfter är på samma relativa belastning. Tänker jag. jag skulle tänkt att förhållandet var tvärtom.

Grahn
2016-06-03, 12:46
Starkare = mer tränade = muskler mer vana och återhämtar sig snabbare

Känns väl inte helt märkligt? Man tränar ju upp toleransen med....

Tree Fiddy
2016-06-03, 12:48
Jag tycker att det verkar rimligt. Man vänjer sig vid att träna, man lär sig att ta i. Nybörjare är ju oftast väldigt ovana på allt detta och vet inte hur man gör för att ta i ordentligt. Att man belastas mer vid tyngre vikter behöver inte spela så stor roll.

Ett Orm
2016-06-03, 12:49
Det känns isf lite kontraintuitivt... Både mentalt och fysiskt belastas ju den starkare/skickligare lyftaren mer, givet att lyfter är på samma relativa belastning. Tänker jag. jag skulle tänkt att förhållandet var tvärtom.

Fast å andra sidan är återhämtningen troligen bättre,
Den vältränade borde väl också använda kroppen mer effektivt Dvs den tränade blir till största delen trött i benen av böj tex medan den otränade blir trött mer eller mindre överallt.

Sarco
2016-06-03, 13:02
Undrar hur resultatet blivit om de kört på 70 eller 80% av 1RM hellre än 40%. Känns inte det väldigt lågt?

PrimalAeon
2016-06-03, 13:19
Undrar hur resultatet blivit om de kört på 70 eller 80% av 1RM hellre än 40%. Känns inte det väldigt lågt?

Det har nog att göra med att "peak power" uppstår på lägre % av 1RM.

itzhakskenstrom
2016-06-03, 13:19
Hur var det nu igen med begreppen "power" och "strength"? *rolleyes*

PrimalAeon
2016-06-03, 13:44
Hur var det nu igen med begreppen "power" och "strength"? *rolleyes*

Nu ska vi se.
Power = effekt
Strength (Force) = kraft.

kraft (N) = massa * (gravitationskonstanten + acceleration)
effekt (W) = kraft * hastighet

Loke
2016-06-03, 13:44
Starkare = mer tränade = muskler mer vana och återhämtar sig snabbare

Känns väl inte helt märkligt? Man tränar ju upp toleransen med....

Visst, återhämtning är nåt man kan träna upp. Men min uppfattning är att den förmågan utvecklas mycket sämre än prestationsförmågan sett till explosivitet. Åtminstone när grupperna delas in just efter kraften de kan skapa så borde ju träningen rimligtvis ha varit inriktad på det.

Hur som upplever jag att detta går rakt emot mina erfarenheter. De som är starkast är också de som är relativt dåliga på att återhämta sig, om så bara för att deras träning har spetsats åt det hållet.

Loke
2016-06-03, 13:47
Fast å andra sidan är återhämtningen troligen bättre,
Den vältränade borde väl också använda kroppen mer effektivt Dvs den tränade blir till största delen trött i benen av böj tex medan den otränade blir trött mer eller mindre överallt.

Håller faktiskt inte ens med om din analys av böj här. Den otränade blir trött i en viss svag punkt, antingen i någon viss kroppsdel eller att nervsystemet inte orkar med. Den vältränade blir jämt trött över många muskler och system. Kanske ägnar jag mig åt lite hårklyveri här, men lite intressant är det.

r3mpuh
2016-06-05, 03:44
Bekräftar vad man kan observera på valfri högstadieidrottslektion när det är cirkelträning. De som sportar på fritiden verkar ha en kakpromenad jämfört med de otränade datornördarna.

Anders The Peak
2016-06-05, 05:08
Svaga människor behöver alltså vila längre när de utför explosiva övningar, eller missförstod jag?

Jag läser det som otränade/tränade - träningsgraden(hur vältränad personen) avgör hur lång vila personen behöver för att upprätthålla styrkenivån.