handdator

Visa fullständig version : Hetsätning, varför och vad göra?

grymt
2016-06-02, 22:12
Någon som har erfarenhet av att överäta/hetsäta på kvällarna, när man är ensam och kan "moffa i sig" så man mår illa?

Inte så kul inför sommarformen, men kan inte hejda mig, vad gör man åt det?

King Grub
2016-06-02, 22:21
Söker professionell hjälp i stället för forumhjälp.

1x0
2016-06-02, 22:34
NeONmE83ldU

2:05

Kolla gärna hela också. En av de mest spot-on video jag hört angående hetsätning.

jivaro94
2016-06-03, 00:50
Någon som har erfarenhet av att överäta/hetsäta på kvällarna, när man är ensam och kan "moffa i sig" så man mår illa?

Lyssna på dethär nästa gång du tänker tanken

https://www.youtube.com/watch?v=sFtgjAUe7P4

Spettet
2016-06-03, 08:49
Går du på diet/deff? Märkt att ligger jag på en för stort underskott så slutar det ofta så, man lider igenom veckorna och ser målet framför sig men så börjar hjärnan strida emot pga att man äter för lite energi. Helgen kommer och man känner att skit samma, jag är hungrig och det är gott med glass och så äter man tills man är proppfull.

Har man ingen tanke på att tävla inom en snar framtid så försök att tanka långsiktigt och rikta in sig på att hålla en kosthållning som ska fungera över en längre period istället för att hamna i det klassiska att man strular upp själva deffen med att börja alldeles för sent och då äter man ännu mindre för att det ska gå fortare för "snart är sommaren här" vilket leder in på att man går omkring varje dag som en zombie tills det inte håller längre och man bränner in på närmaste ICA.

Filipb
2016-06-03, 09:54
Går du på diet/deff? Märkt att ligger jag på en för stort underskott så slutar det ofta så, man lider igenom veckorna och ser målet framför sig men så börjar hjärnan strida emot pga att man äter för lite energi. Helgen kommer och man känner att skit samma, jag är hungrig och det är gott med glass och så äter man tills man är proppfull.

Har man ingen tanke på att tävla inom en snar framtid så försök att tanka långsiktigt och rikta in sig på att hålla en kosthållning som ska fungera över en längre period istället för att hamna i det klassiska att man strular upp själva deffen med att börja alldeles för sent och då äter man ännu mindre för att det ska gå fortare för "snart är sommaren här" vilket leder in på att man går omkring varje dag som en zombie tills det inte håller längre och man bränner in på närmaste ICA.

Håller med om detta. Har själv kroniskt deffat i år tidigare pga jag bingat i korta perioder. Var först när jag ökade kaloriintaget till nya höjder i höstas under en "reverse diet"/offseason som mitt maskineri satte igång och jag kom i bättre form än förr. Nu ska jag tävla och har undvikit hetsätning eftersom jag vill se bra ut på scenen; men kan väl tillägga att jag har inga planer om att se lean ut ett par veckor efteråt.
Om du inte får till det med ökat intag (eller om du inte deffar överhuvudtaget) så vill jag rekommendera dig att följa KG:s råd.

grymt
2016-06-03, 13:28
Dietar inte men försöker hålla nere typ kolhydrater osv. Varit lite halvt ortorexisk under 2014-15 men har efter att jag börjar "återgå till det normala" börjat få dessa hetsätningar.. Kanske av att ha hållt igen så länge?

grymt
2016-06-03, 13:41
Dietar inte men försöker hålla nere typ kolhydrater osv. Varit lite halvt ortorexisk under 2014-15 men har efter att jag börjar "återgå till det normala" börjat få dessa hetsätningar.. Kanske av att ha hållt igen så länge?

Filipb
2016-06-03, 14:02
Då borde du följa KG:s råd

grymt
2016-06-03, 17:02
Om att hitta hjälp? Har ni ngt tips på vad som är brahjälp?:)

grymt
2016-06-03, 17:14

Xead
2016-06-03, 17:14

Vårdcentralen.

Gober
2016-06-03, 18:10
Även om det finns användare med liknande problem så är det ändå ingen god idé att få diagnoser och hjälp av ett forum. Kontakta vårdcentralen så blir du hänvisad till proffesionell hjälp. Lycka till!

Diomedea exulans
2016-06-03, 18:58
Du kan ringa 1177 också om du inte vill gå till vårdcentralen direkt.

grymt
2016-06-05, 20:18
Tack :)

Rahf
2016-06-05, 20:20
Lycka till!

1x0
2016-06-10, 22:20
Kollade din instagram och det är inte konstigt din kropp flippar ur när du ligger på (t.o.m) ett rimligt kaloriunderskott.

Om du fortsätter försöka deffa på nuvarande vikt/fettprocent borde du ta åt dig av King Grubs råd och söka hjälp!

Wzup2u
2016-06-10, 22:33
Du kan inte hejda dig...

1.Du äter för lite och till slut håller det inte och du trycker i dig massor.
2.Du är underviktig
3.Sök hjälp alternativt tänk om...
4.Ingen menar dig illa utan menar väl när de säger du behöver hjälp.

Som sagt du har inga problem med din sommarform isf skulle det vara att äta mer och gå upp.

Lycka till iaf vännen!

1x0
2016-06-10, 22:38
Du kan inte hejda dig...

1.Du äter för lite och till slut håller det inte och du trycker i dig massor.
2.Du är underviktig
3.Sök hjälp alternativt tänk om...
4.Ingen menar dig illa utan menar väl när de säger du behöver hjälp.

Som sagt du har inga problem med din sommarform isf skulle det vara att äta mer och gå upp.

Lycka till iaf vännen!
Lite onödig post nu, av mig. Men 4. stämmer så hårt (övriga punkter med)! Lovar, alla killar i världen (och tjejer?) kommer se dig som mer attraktiv om du går upp 10kg. Även (t.o.m) om mestadels består av fett. xP Satsa på svagt energiöverskott (ev. balans över sommaren om du är rädd för bulka när det är beachsäsong) och bra (tung?) styrketräning. :)

EnergiÖverskott
2016-06-11, 05:57
Kollade din instagram och det är inte konstigt din kropp flippar ur när du ligger på (t.o.m) ett rimligt kaloriunderskott.

Om du fortsätter försöka deffa på nuvarande vikt/fettprocent borde du ta åt dig av King Grubs råd och söka hjälp!

Gigantisk +1.

Du har en extremt skev bild av din kropp. Går du ner mer ser du anorektisk ut. Jag tror din ätstörning är mer komplex än vad du tror. Jag tycker definitivt att du ska söka hjälp inom öppenvårdspsykiatrin för att få bästa möjliga hjälp av folk som vet vad de håller på med.

Lycka till!

grymt
2016-06-11, 06:48
Lovar, alla killar i världen (och tjejer?) kommer se dig som mer attraktiv om du går upp 10kg.

Fast åh.. Varför tror alla att allting handlar om att se attraktiv ut för andra?
Lite offtopic kanske men jag är noll intresserad av snubbar :laugh:

Ska kontakta ngn att snacka med iaf. :hbang:

arogen
2016-06-11, 07:39
Håller med alla ovanstående. Även om jag kanske aldrig hetsätit har jag ju erfarenhet av svält och att kroppen inte får tillräckligt för att den ska vara nöjd. Så en god idé att försöka vända detta, det klarar du :)

Gober
2016-06-11, 07:47
Det handlar inte om vad som är attraktivt även om 1x0 nämner det. Och ingen ska påstå att du ska se ut på ett särskilt sätt för att behaga killar. Du skriver själv om din psykiska ohälsa och dina bilder bekräftar väl lite detta. Det är ohälsosamt med extremt låg % kroppsfett och skadligt i längden (förutom under en kort period i samband med tävling), och dessutom väldigt lite muskelmassa skvallrar om självsvält och ohälsa och har inget med vad någon anser vara attraktivt att göra.

1x0
2016-06-11, 15:19
Fast åh.. Varför tror alla att allting handlar om att se attraktiv ut för andra?
Lite offtopic kanske men jag är noll intresserad av snubbar :laugh:

Ska kontakta ngn att snacka med iaf. :hbang:

Det handlar inte om vad som är attraktivt även om 1x0 nämner det. Och ingen ska påstå att du ska se ut på ett särskilt sätt för att behaga killar. Du skriver själv om din psykiska ohälsa och dina bilder bekräftar väl lite detta. Det är ohälsosamt med extremt låg % kroppsfett och skadligt i längden (förutom under en kort period i samband med tävling), och dessutom väldigt lite muskelmassa skvallrar om självsvält och ohälsa och har inget med vad någon anser vara attraktivt att göra.
Svarar på bold:

Jag håller med er om er "kritik" mot min post (mer specifikt - det jag skrev om attraktion). Det var onödigt och lite offtopic. Ber om ursäkt, typ. :P
Det var mest en inflikning som fick alldeles för mycket betoning pga tog upp stor (text)plats i mitt svar.

Sen fann jag frustration efter sett instagram och mindes tråden. När jag själv har hetsätningsproblematik, allvarlig sådan några år tillbaka. Därav kände jag medkänsla/tyckte synd om dig (jag bumpade ju tråden efter det)!

Sen tänkte jag på vad Wzup skrev med sommarform och även vad TS skrev i trådstarten:

Så det känns lite som att sommarform och attraktion mot andra är ändå lite i samma kategori(?).

grymt
2016-06-16, 19:59
Sen tänkte jag på vad Wzup skrev med sommarform och även vad TS skrev i trådstarten:

Så det känns lite som att sommarform och attraktion mot andra är ändå lite i samma kategori(?).

Mja mer om vad jag tycker om mig själv än vad andra tycker om mig..

nippman
2016-06-17, 09:22
Hej,
Jag har själv haft problem med hetsätning etc, jag gick på KBT samtal och det hjälpte, nu för tiden hetsäter jag ingenting men kan självklart känna samma slags sug ibland, för mig hjälper det otroligt mkt att äta det jag är sugen på dom dagar jag är sugen, exempel:
Förr i tiden så kunde jag hålla mig en hel dag från att äta en nice ostmacka eftersom "Jag skulle ju inte äta mackor och sånt idag" och detta resulterade i att det tillslut sprack och jag åt 10 mackor.
Idag där emot så äter jag min ostmacka direkt när jag känner mig sugen istället för att försöka "Kämpa emot" detta är väl standard för många men för mig var det verkligen banbrytande.

luddigt skrivet kanske men sitter lite tight till på kontoret!

Mr Eks
2016-06-17, 09:50
Jag förstår inte frågan. Jag kan inte så mycket om träning men jag kan allt om överätning.

Man överäter väl för att det är gott? Det är inte ett sjukt beteende. Menniskan är gjord för att äta så mycket energi som möjligt eftersom det historiskt har varit brist på energi som varit det stora problemet inte tillgång till energi.

MackeJuve
2016-06-17, 10:02
Jag förstår inte frågan. Jag kan inte så mycket om träning men jag kan allt om överätning.

Man överäter väl för att det är gott? Det är inte ett sjukt beteende. Menniskan är gjord för att äta så mycket energi som möjligt eftersom det historiskt har varit brist på energi som varit det stora problemet inte tillgång till energi.

Men snälla människa. Du kan inte göra det SÅ enkelt. Det existerar givetvis olika anledningar till varför man överäter. Psykisk ohälsa kan vara ett. Att man är en bekväm gottegris kan vara en annan. Men det är knappast så simpelt som du försöker att ge sken av.

Rahf
2016-06-17, 10:03

Misstaget du gör är att enbart se problemet från din egen synvinkel. Alla hetsäter inte för smakens skull, och det är förmodligen långt ifrån den typ av hetsätning du föreställer dig. Samma sak gäller anorexi och bulimi, där vi som inte är påverkade har svårt att föreställa oss hur det känns.

nippman
2016-06-17, 10:06

du påstår att du vet allt om överätning.. vad menar du med att man äter för att det är gott? utveckla gärna.. eftersom dom flesta som överäter/hetsäter äter inte för att det är gott utan för att man har ett otroligt sug efter mat som man inte kan kontrollera under tiden det pågår samt att personen ofta mår dåligt under tiden / efteråt. utveckla även gärna det där med att människan är gjord för att äta så mycket energi som möjligt.. eftersom du i första raden säger att man äter för att det är gott och i andra säger du att man överäter för att vi är skapta för att göra det.

Gober
2016-06-17, 10:53
Mr Eks, det verkar som att även du har problem du bör fundera på att få hjälp med. I all välmening.

ChristianMan
2016-06-27, 18:41
Jag blev frisk från det genom att äta mer efter kroppens behov än efter vad andra säger är bra för kroppen. Jag äter idag mestadels så också alltså lyssnar på vad kroppen vill äta bryr mig inte vad andra säger särskilt mycket såsom att broccoli är grymt bra. Det är nog bäst du pratar med någon som är professionell. Kroppen vet bäst vad den behöver såvida den inte är sjuk. Lycka till!

Bossebäver
2016-06-28, 18:26
Jag blev frisk från det genom att äta mer efter kroppens behov än efter vad andra säger är bra för kroppen. Jag äter idag mestadels så också alltså lyssnar på vad kroppen vill äta bryr mig inte vad andra säger särskilt mycket såsom att broccoli är grymt bra. Det är nog bäst du pratar med någon som är professionell. Kroppen vet bäst vad den behöver såvida den inte är sjuk. Lycka till!

Min kropp säger att den behöver smörgåstårta, ostkrokar, Coca Cola och mjukglass i doser vida överstigande mitt dagliga energibehov.

Kroppen vet i väldigt många fall inte bäst vad den behöver.

JP Morgan
2016-06-28, 19:12
Lyssna på dethär nästa gång du tänker tanken

https://www.youtube.com/watch?v=sFtgjAUe7P4

Greg Plitt, really? Tycker det vore läskigare att ta efter honom snarare än att hetsäta sig till en 200kgs soffpotatis. Sen förstår jag inte varför folk pratar om överätning ungefär som det vore samma sak som hetsätning.

Att söka professionell hjälp är det bästa alternativet.

timoat
2016-06-29, 11:30
Greg Plitt, really? Tycker det vore läskigare att ta efter honom snarare än att hetsäta sig till en 200kgs soffpotatis. Sen förstår jag inte varför folk pratar om överätning ungefär som det vore samma sak som hetsätning.

Att söka professionell hjälp är det bästa alternativet.

Vad är skillnaden?

ChristianMan
2016-06-29, 11:35
Min kropp säger att den behöver smörgåstårta, ostkrokar, Coca Cola och mjukglass i doser vida överstigande mitt dagliga energibehov.

Kroppen vet i väldigt många fall inte bäst vad den behöver.

Hej Bosse,

Det är klart man skall gå efter kunskap men enbart då kroppen är i obalans sedan när den är frisk kan man lyssna på den igen. Tror du inte din kropp vet hur mycket sömn den behöver eller hur mycket protein den behöver? Det är få som är i balans Bosse.

Kanske du behöver detta för du är deprimerad eller ledsen eller har en vana att äta för att njuta o inte äta för att leva. Kanske du äter för lite frukt o d vitamin som finna i ost o smörgåstårta och Coca Cola. Din kropp vill tillfredställa andra behov genom mat om den bill äta för mkt kalorier såsom att det gör dig lugnare o minskar stress.

Mvh :)

shut teh face
2016-06-29, 11:35
Alla är ju olika men för mig ökar risken vid kaloriunderskott, så vid deff gäller det total återhållsamhet på kvällen när det börjar bli "risky". Jag kan inte ta lite av något, då slutar det att man hetsäter.

Min lösning har helt enkelt varit att få i mig mina makros fram tills middagen. Innan dess har jag inga cravings.

Bossebäver
2016-06-29, 22:40
Hej Bosse,

Det är klart man skall gå efter kunskap men enbart då kroppen är i obalans sedan när den är frisk kan man lyssna på den igen. Tror du inte din kropp vet hur mycket sömn den behöver eller hur mycket protein den behöver? Det är få som är i balans Bosse.

Kanske du behöver detta för du är deprimerad eller ledsen eller har en vana att äta för att njuta o inte äta för att leva. Kanske du äter för lite frukt o d vitamin som finna i ost o smörgåstårta och Coca Cola. Din kropp vill tillfredställa andra behov genom mat om den bill äta för mkt kalorier såsom att det gör dig lugnare o minskar stress.

Mvh :)

Jag vet att min kropp(och många andras) inte vet vad den behöver. Jag äter också mycket gärna för att njuta, för jag tycker om mat. Jag vet också att min kropp inte har någon aning om vilken proteinmängd som är optimalt för träningsadaption och fettförlust.

Får jag fråga hur man vet när kroppen är i balans?