handdator

Visa fullständig version : Distal partiell ruptur vänster bicep


Tulork
2016-06-02, 12:29
Vänster bicep krånglat i över en månad, inte fått någon pump i den, blir inte lika hård som höger samt smärtar lite vid belastning någon längre tid.

Trodde jag helt enkelt hade överbelastat/gjort något dumt så körde ett par veckor med lätta vikter och inga isolerade bicepsövningar. Under denna tiden har jag märkt att högersidan av kroppen tränas mer än vänster (exempelvis vid rodd osv), och jag misstänker att det är för att jag omedvetet använder höger biceps mer i allt jag gör.

Provade nyligen att köra lite curls igen, men kände ganska direkt att inget förändrats *gah!*

Fixade en tid hos läkaren, han kände och klämde och sa att jag förmodligen har en partiell ruptur, distalt. Väntar nu på ultraljud för att få det bekräftat.

Blev ganska förvånad eftersom jag inte minns att jag haft något "trauma", så jag missade att ställa lite frågor, som jag kommer göra på nästa besök när det nu blir. Men är otålig och hör gärna från andra som haft liknande problem.

1. Om det skulle visa sig att det finns en skada, är det något man lagar efter så här lång tid? Går det ens?

2. Misstänker att om den fungerar normalt, att jag har normal funktion, så är man ovillig att laga det? Jag menar, för mig är normal funktion att kunna styrketräna hårt där armarna är involverade (vilket de typ alltid är i dragövningar). Medan för dem så är normal funktion användning i vardagen?

3. Om det visar sig att det finns en skada, och de vägrar laga den/går inte att laga. Finns det vägar jag själv kan ta för att komma tillbaka till full styrka?

Tur i oturen att det är vänster bicep dock :naughty:

Tulork
2016-06-13, 12:51
Vart på ultraljud nu, där läkaren inte ville göra något utlåtande, utan överlämnar det till läkaren som skickade mig på Ultraljud. Han sa dock att det ser ut som en möjligt gammal partiell ruptur när han jämförde höger med vänster. Jag ser inte ett skit :D. Det är alltså vänstra bilden där skadan ska visa sig.

Tulork
2016-06-16, 15:34
Fortsätter uppdatera, om det skulle vara intressant för någon i framtiden med liknande problem...

Snail mail från läkaren.

"viss oregelbundenhet inom bicepssenan i anslutning till fästet och något där ovanför, vilket skulle kunna tala för en partiell skada på senan".

Ortoped inkopplad, lyft inte något tungt med armen plz, återkopplar med nästa steg.

Typ så.

Luca Brasi
2016-06-16, 19:12
Jag har en läkt tendinos som tydligen har ersatts med inväxt av blodkärl och nerver,gör rätt ont.

Tulork
2016-06-16, 20:32
Jag har en läkt tendinos som tydligen har ersatts med inväxt av blodkärl och nerver,gör rätt ont.

Det låter inte kul. Går det att rehabba/jobba till bättring?

Luca Brasi
2016-06-16, 21:30
Det låter inte kul. Går det att rehabba/jobba till bättring?
Det hoppas jag.

Tulork
2016-06-28, 20:33
Nästa brev kommet, nu från ortoped.

"Ultraljudsundersökningen visar muskelbristning i bicepssenan, men är inte total (partiell ruptur). Remiss till ortopedkliniken...".

Kan även tillägga att armen nu börjar kännas allt mer skum, redan innan jag fick senaste beskedet. Svårt att beskriva, mer än att nåt inte är rätt när den används. Ingen smärta dock, om jag inte överbelastar... det är precis som att andra saker saker används i armen istället för det som ska användas. Kanske inbillning och hjärnspöken, inte helt uteslutet :p

Nästa steg innehåller förhoppningsvis en undersökning till och att man börjar diskutera en plan.

Tulork
2016-06-29, 21:21
Nästa steg blev betydligt längre bort än jag väntat mig. I oktober närmare bestämt... suck.

Tulork
2016-10-29, 00:18
Operation med min typ av skada gör mer skada än nytta enligt ortoped. Sjukgymnast och successivt belasta den är sången som gäller.

jonttas
2016-11-07, 15:58
Vore intressant att höra vad du fick för rehab tips av sjukgymnasten, hur läggs träningen upp?

cancion
2016-11-10, 09:27
jag är också intresserad av detta. tack för dina inlägg hittills.