handdator

Visa fullständig version : Lite frågor


StorMenSvag
2016-06-02, 09:23
Hej. Och tack för att det finns ett forum så man kan fråga lite saker..
Lite om mig och min träning..

Alltid varit överviktig, bara synd man börja fatta man ska träna då man är 38 år :smash:
Jag började motionera/crosstraning/jogging 2015-08-01 vägde då 108 kilo och lyckades gå av mig till 90 kilo vid nyår 15/16 ( dum som jag var tänkte jag inget på kosten/proteiner och styrketräning,blev riktigt svag) började på gym vecka 1 / 2016 har inte blivit mycket cardi/motion sedan dess men jag pröva få med.

Har går från max i bank på 60kilo till 95 kilo i början på maj men då stod vågen på 95kilo och jag vill verkligen gå ned i vikt idag maxar jag 90 Kilo, prövar att deffar vill verkligen få bort mera fett från min kropp ( Är rätt så överviktig fortfarande)
Ligger stadigt på ca 15-1600 kalorier om dagen och 190-200 gram protein
Tränar 4 pass i veckan just nu och kör ingen motion alls, har mycket tid över annars om ni anser jag borde gå mera ? Sitter annars still hela dagarna mr lr mindre.

Körd http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/ i 6 månader nu och nu har jag börjat med http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Har gjort lite ändringar, tänkte kolla vad ni tycker?

Överkroppspass 2

Lägger till denna Bänkpress Men ska jag köra 5X5 eller 3 X 8-10 ??
Militärpress 5 x 5
Chins/Latsdrag 4 x 8-12
DEnna tar jag bort Smalbänk/Dips 3 x 8-12 (ont i axlar av dips)
Hantelrodd 3 x 8-12
[Eventuell tricepsövning 3 x 8-12]
[Eventuell bicepsövning 3 x 8-12]

Ändrar frontböj till knäböj efter som jag inte alls kan med frontböj
Men hur bör jag göra där? Knäböj för eller efter marklyft reps osv?

Underkroppspass 2
Marklyft 5 x 5
Frontböj 4 x 6
[Eventuell ytterligare benövning 3 x 8-12]



Hoppas ni förstod något av detta =)

Illustrerade mannen
2016-06-02, 09:46
Hej. Och tack för att det finns ett forum så man kan fråga lite saker..
Lite om mig och min träning..

Alltid varit överviktig, bara synd man börja fatta man ska träna då man är 38 år :smash:
Jag började motionera/crosstraning/jogging 2015-08-01 vägde då 108 kilo och lyckades gå av mig till 90 kilo vid nyår 15/16 ( dum som jag var tänkte jag inget på kosten/proteiner och styrketräning,blev riktigt svag) började på gym vecka 1 / 2016 har inte blivit mycket cardi/motion sedan dess men jag pröva få med.

Har går från max i bank på 60kilo till 95 kilo i början på maj men då stod vågen på 95kilo och jag vill verkligen gå ned i vikt idag maxar jag 90 Kilo, prövar att deffar vill verkligen få bort mera fett från min kropp ( Är rätt så överviktig fortfarande)
Ligger stadigt på ca 15-1600 kalorier om dagen och 190-200 gram protein
Tränar 4 pass i veckan just nu och kör ingen motion alls, har mycket tid över annars om ni anser jag borde gå mera ? Sitter annars still hela dagarna mr lr mindre.

Körd http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/ i 6 månader nu och nu har jag börjat med http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Har gjort lite ändringar, tänkte kolla vad ni tycker?

Överkroppspass 2

Lägger till denna Bänkpress Men ska jag köra 5X5 eller 3 X 8-10 ??
Militärpress 5 x 5
Chins/Latsdrag 4 x 8-12
DEnna tar jag bort Smalbänk/Dips 3 x 8-12 (ont i axlar av dips)
Hantelrodd 3 x 8-12
[Eventuell tricepsövning 3 x 8-12]
[Eventuell bicepsövning 3 x 8-12]

Ändrar frontböj till knäböj efter som jag inte alls kan med frontböj
Men hur bör jag göra där? Knäböj för eller efter marklyft reps osv?

Underkroppspass 2
Marklyft 5 x 5
Frontböj 4 x 6
[Eventuell ytterligare benövning 3 x 8-12]



Hoppas ni förstod något av detta =)

Jag är ingen fena på kost och näring, men är inte 15-1600 kcal väl i underkant? Jag förstår att du tänker att du ska gå ner i vikt, men om jag ska uttrycka mig lite slarvigt så är det mer troligt att du går upp igen om du går ner fort. Försök hitta en bättre balans, så behöver du inte konstra så mycket när du nått din målvikt. Alltså fortfarande ett underskott, men något mindre...
Angående träningen.
Kör bänk och militärpress vartannat pass tycker jag, inte båda båda passen... Eller så kör du båda båda passen, men vartannat 5X5 och vartannat 3X10? Samma med chins/latsdrag och rodd - vartannat pass.
Mark 5X5, böj 3X10 plus ev raka mark 3X8.
Lite mage vartannat pass också kanske?
Ingen åsikt om "cardio-träning"... Magrutor byggs ju av det du har på tallriken...

SirreASDF
2016-06-02, 09:53
Generellt tycker jag man ska ha en bra anledning för att ändra i redan existerande program.

Du vill alltså köra bänkpress 2ggr i veckan, inget fel med det, jag skulle köra lite högre reps på pass 2 då och skulle även lägga den efter militärpressen och chins/latsdragen.

Tycker du ska överväga att köra smalbänk istället dock, kolla lite videos hur man bör göra bara, många håller alldeles för smalt i smalbänk.

Vad gäller underkroppspass så är det lite svårare att avgöra, jag tycker inte om att köra böj efter mark, men om du kör ett lättare böjpass så är det väl ok att köra efter mark i min värld. Annars kan man bara vänja sig vid att alltid vara lite föruttröttad innan marken, spelar ju inte så stor roll, annat än för egot.

StorMenSvag
2016-06-02, 10:38
Jag är ingen fena på kost och näring, men är inte 15-1600 kcal väl i underkant? Jag förstår att du tänker att du ska gå ner i vikt, men om jag ska uttrycka mig lite slarvigt så är det mer troligt att du går upp igen om du går ner fort. Försök hitta en bättre balans, så behöver du inte konstra så mycket när du nått din målvikt. Alltså fortfarande ett underskott, men något mindre...
Angående träningen.
Kör bänk och militärpress vartannat pass tycker jag, inte båda båda passen... Eller så kör du båda båda passen, men vartannat 5X5 och vartannat 3X10? Samma med chins/latsdrag och rodd - vartannat pass.
Mark 5X5, böj 3X10 plus ev raka mark 3X8.
Lite mage vartannat pass också kanske?
Ingen åsikt om "cardio-träning"... Magrutor byggs ju av det du har på tallriken...

Ja det kanske är på gränsen för lite, känns iband plus att jag fått gått ned runt 2-5 kilo i tränings vikt men tänkte pröva nöta på 5 veckor till sen kanske gå upp mot 18-2000 kalorier om dagen mot hösten och kanske 2500 över vintern . Tack för hjälpen =)

Tänkte köra magen på varje benpass..

StorMenSvag
2016-06-02, 10:40
Generellt tycker jag man ska ha en bra anledning för att ändra i redan existerande program.

Du vill alltså köra bänkpress 2ggr i veckan, inget fel med det, jag skulle köra lite högre reps på pass 2 då och skulle även lägga den efter militärpressen och chins/latsdragen.

Tycker du ska överväga att köra smalbänk istället dock, kolla lite videos hur man bör göra bara, många håller alldeles för smalt i smalbänk.

Vad gäller underkroppspass så är det lite svårare att avgöra, jag tycker inte om att köra böj efter mark, men om du kör ett lättare böjpass så är det väl ok att köra efter mark i min värld. Annars kan man bara vänja sig vid att alltid vara lite föruttröttad innan marken, spelar ju inte så stor roll, annat än för egot.

Okay då kör jag hhögre reps idag 3*8-10 och måndagar 5*5
Håller redan ganska smalt i bänk tycker jag men ska testa smalbänk annars då, tycker det tar gott i tricep då


Tack för all hjälp

StorMenSvag
2016-06-15, 05:21
Allt gick bra i överkroppspassen men ändrade ju Underkroppspassen oxå.

Så dag 1
knäböj 5x5
Rakamarklyft 3x10

Dag2
Knäböj 5x5
Marklyft 5x1 3x1 och slutligen 1X1

Blev helt knäckt av det i benen knän,rygg. (kändes som skaderisken blev större i mark, ont i knänen på kvällen oxå iofs tro va träningsvärk)
Borde jag kunna lägga in marklyft på något annat vis lr bara mala på så här vecka efter vecka, blir ju bara en dags marklyft lr pröva lägga in den på vilodagen efter benpass exempel onsdag? Blir en helt ensam övning då.

Knäböj och Rakamarklyft kändes däremot okay

.