handdator

Visa fullständig version : Vitamin b5 fråga


Wzup2u
2016-06-01, 20:16
Hade tänk köpa detta tillskott...
Någon rekomendation? märke? pulver? tablett? flytande?

Ös på med förslag & tack på förhand!

Tree Fiddy
2016-06-01, 20:31
Varför har du tänkt att köpa just b5? Det är ytterst ovanligt med brist på detta vitamin, finns i nästan alla livsmedel, livsmedelsverket har inga rekommendationer för b5. Det känns helt ärligt som bortkastade pengar.

Wzup2u
2016-06-01, 20:42
Varför har du tänkt att köpa just b5? Det är ytterst ovanligt med brist på detta vitamin, finns i nästan alla livsmedel, livsmedelsverket har inga rekommendationer för b5. Det känns helt ärligt som bortkastade pengar.

Mmm vid närmare läsningar så har jag sett detta.

har dock fått riktigt igentäppta talgkörtlar och undrar vad det kan bero på =/ alltid haft halvkass hy, men nu är den sämre.

B5 är ren bullshittenligt vissa och rena gudagåvan enl vissa.

Ett vitamin B komplex är et något att hänga i granen?

annars tips för kass hy igentäpta porer osv.

1x0
2016-06-01, 20:51
"Pantotensyra motverkar finnar, problemhy och fet hy genom att minska produktionen av sebum (talg) och minska storleken på porerna."
Länkar inte pga webshop.

Typ det jag märkt på mig själv. Kör 1g (1 krm pulver) per dag. Smakar förjävligt. :PP

Wzup2u
2016-06-01, 20:59
"Pantotensyra motverkar finnar, problemhy och fet hy genom att minska produktionen av sebum (talg) och minska storleken på porerna."
Länkar inte pga webshop.

Typ det jag märkt på mig själv. Kör 1g (1 krm pulver) per dag. Smakar förjävligt. :PP

Behöver ju inte länka men du kan ju skriva vad du använder...

Wzup2u
2016-06-02, 19:43
Inga mer som har svar?
Även medveten om att kosten spelar roll här och jag ät ju kost med b vitaminer, dock påstår ju vissa att detta hjälper ändå?
Men man pissar ju ut överskottet ändå... gahh...

VikG
2016-06-03, 19:29
Jag köpte b5 från great earth innan, funkade skitbra när jag hade problem med finnar. tabletter 1 gram

C h r i s
2016-06-04, 21:54
Nä det kommer inte att hjälpa, vill du ha något som hjälper köp en toner med salicylsyra på 2-5% med en pH kring 3,5-4 i alkoholbas.

Wzup2u
2016-06-06, 08:46
Varannat svar är JA varannat är NEJ, hmm är ja svaren kanske de som äter dåligt med b vitaminer ö.h kanske? (från kosten)

Morrris
2016-06-06, 09:49
Du har ju fått tips på åtgärder som har ganska vederlagd effekt. Frågan är ju vad du gör åt det i nuläget, att börja med vit B5 är förmodligen fel ände. Köp en ansiktstvätt på Apoteket, eller följ C h r i s råd.

oath5
2016-06-06, 14:45
Använde det varje dag i flera år mot min acne. Enda som fungerade för mig! Körde på både Great Earth's och vitaminb5.se. Den senare är det billigaste alternativet.

REDaction
2016-06-06, 18:23
Vetenskapliga underlaget för B5 är ju minst sagt knapert men jag tycker inte man ska bortse från vad folk rapporterar om. Det fungerar för många, inklusive mig själv. Jag ser skilllnad inom några dagar på hög dos. Och då menar jag ingen liten inbillad skillnad utan det är tydliga resultat. Enda biverkningen jag märker är torr hud.

Tycker även vissa är lite väl drastiska i sina uttryck om vad som fungerar och inte fungerar. Det är så pass individuellt att det inte går att säga något förrän man provat egentligen.

Simel
2016-06-06, 22:02
Funkade gott för mina ringa finnbesvär under mellersta tonåren också.

C h r i s
2016-06-06, 22:09
Varannat svar är JA varannat är NEJ, hmm är ja svaren kanske de som äter dåligt med b vitaminer ö.h kanske? (från kosten)

Kanske det, eller så fungerar b5 för de med små besvär. Gjorde ingenting när jag testade det iaf. Det som har fungerat för mig är Roaccutan, sol och salicylsyra.

Chok Dee
2016-06-08, 14:35
Jag kör på "B-Vitamin komplex" från "Helhetskänsla"
Innehåll per kapsel:

Tiamin: 2,5mg
Riboflavin 5mg
Niacin 50mg
B6 5mg
Folsyra 300ug
B12 15ug
Biotin 50ug
Pantotensyra(B5) 12mg
Kolin 20mg
Inositol 10mg


Käkar 1st om dagen tillsammans med maten och andra tillskott,
hade väldans problem med acne i ansiktet när jag var i tonåren men nu har jag inga alls förutom lite på axlar och någon enstaka på rygg *spy*

REDaction
2016-06-08, 17:43
12 mg är alldeles för låg dos B5 :) Ett b-komplex kan säkert ge friskare hud men vid "behandling" av akne är ju rekommenderade startdosen av B5 på ca 10 g. Den ska givetvis tas med en nypa salt då det är försäljarens rekommendationer men vanligast är väl att utgå från det och sänka efter hand.

phattrance
2016-06-09, 06:57
Jag käkar 2-3gram per dag (B5) för att bli av med mina finnar

xanton
2016-06-19, 15:26
Köp ett b-komplex om du ska äta b-vitaminer, dem samverkar med varandra och är inte lämpligt att äta enskilt. Det enda som är okej att isolera är b12.