handdator

Visa fullständig version : Blivit snedtränad.


KOLOTROLLET
2016-06-01, 12:18
Tja!

Jag har blivit skev i kroppen. Kan inte böja (tappar formen), har svårt att köra stångrodd (får balansera ut med osymmetrisk greppvid) militärpress kan jag fetglömma. Jag har blivit allmänt sned i kroppen helt enkelt. Problemen var inget jag såg komma, har alltid utfört övningar med en bra form, det har nästan alltid så man har sett ut som en fitness"tönt" när man tränat.

Däremot minns jag att stångrodden började krångla för ett par år sedan, då vet jag att jag kompensera med att greppa lite osymmetriskt, kanske det som är roten till problemet. Jag vet inte!

Jag kan inte ens köra latsdrag utan att se ut som en mupp :(

Vart tycker ni att jag ska vända mig för hjälp? Alla tips tas emot. Tack!

stromming
2016-06-01, 16:29
Är du sned även om du sänker vikterna 10-20%? Min spontana magkänsla är att det är väldigt svårt att bli ordentligt asymmetriskt stark. Däremot är det vanligt att man är asymmetriskt rörlig, t.ex. på grund av mycket sittande vid en dator med dåligt inställd höjd på stol/tangentbord/mus/skärm.

exevision
2016-06-01, 18:46
Lär dig göra snygga ryckböj. Då måste man vara i balans och rörlig.

Stefanski
2016-06-01, 20:44
Testa tex när du kör militärpress. Den sidan du är ''sne'' på greppar du stången allt vad du har normalt grepp. Den sidan du inte är ''sne'' på så har du en öppen handflata. Inte så att du tappar stången men försök ha den så öppen som möjligt och greppa ej hårt med den.

Samma sak om du kör latsdrag, greppa allt vad du har med den sidan du är ''sne'' på och på den andra så hänger du bara med fingrarna.

KOLOTROLLET
2016-06-01, 21:47
Tack för tipsen!! :)

KOLOTROLLET
2016-06-01, 21:49
Är du sned även om du sänker vikterna 10-20%? Min spontana magkänsla är att det är väldigt svårt att bli ordentligt asymmetriskt stark. Däremot är det vanligt att man är asymmetriskt rörlig, t.ex. på grund av mycket sittande vid en dator med dåligt inställd höjd på stol/tangentbord/mus/skärm.

Ju lättare vikter ju lättare att hålla formen. I vanliga fall reppar jag snyggt, 5or, på 140/150 i böjen, nu kan jag typ göra en snygg femma på max 120, och då anstränger jag mig verkligen för att hålla formen, ju tröttare jag blir ju mer sne blir jag.

Ska pröva det här med att greppa med annan styrka, ska även höra med en naprapat, sjukgymnast, eller kiropraktor (Vet inte vem jag ska vända mig till än)

Återkommer! Tack!